رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / تشخیص سندروم داون با سونوگرافی

تشخیص سندروم داون با سونوگرافی

همه‌ انسان‌ها ویژگی‌های منحصر به ‌فردی دارند که آن را از والدین خود به ارث می‌برند. ژن‌ها در هسته سلول‌ها جای دارند و مجموعه‌ زیادی از آنها می‌توانند کروموزوم را به وجود آورند.کودک مبتلا به سندرم داون یک کروموزوم اضافی دارد. این عارضه با انجام سونوگرافی در رادویولوژی مرکزی اصفهان قابل شناسایی می‌باشد. لطفا جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر از این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32202762 - 031 اقدام فرمایید.

در هر ۱۱۰۰ کودک، ۱ کودک با سندرم داون متولد می‌شود. این بیماری ژنتیکی منجر به ناتوانی‌های ذهنی، ظاهری متفاوت و برخی مشکلات رشدی و سلامتی در کودک می‌شود. در هر سلول بدن انسان، ۲۳ جفت کروموزوم وجود دارد. سندرم داون زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد با یک کپی اضافی از کروموزوم ۲۱ در سلول‌های خود متولد می‌شود. سونوگرافی NT یک روش تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی می باشد و نقش بسیار مهمی در تشخیص ناهنجاریها و اختلالات کروموزومی جنین دارد. از سونوگرافی NT جهت بررسی این ناهنجاری ها در سه ماهه اول بارداری استفاده می شود.

علت سندورم داون

علت سندورم داون این است که در برخی از افراد کروموزوم ۲۱ به خوبی جدا نشده و نهایتاً به جای اینکه کودک دارای ۲ نسخه از این کروموزوم باشد، ۳ نسخه ایجاد می‌شود و می‌گوییم وی به سندورم داون مبتلا شده است. طبق تحقیقات، اگر سن بارداری مادر از ۳۵ سال بالاتر باشد، احتمال سندروم داون نوزاد هم بیشتر می‌شود. همچنین اگر قبلاً هم کودکی مبتلا به سندروم داون را به دنیا آورده باشند، احتمال ابتلای فرزند جدید هم بالا می‌رود. گاهی دیده می‌شود که ژن‌های والدین به اندازه هستند؛ اما یکی از آن ژن ‌ها در جای درستی قرار ندارد. شاید مادر یا پدر خودشان به این بیماری مبتلا نباشند، با این حال ممکن است که فرزندشان به یکی از انواع سندورم داون مبتلا شود.

روش های تشخیص سندروم داون

دو نوع آزمایش پیش از تولد برای تشخیص سندرم داون وجود دارد:

اندازه گیری ضخامت پرده گردنی یا غربالگری NT یک سونوگرافی روتین است که بین هفته 11 تا 14 بارداری برای بررسی مایع موجود در چین گردنی انجام می گیرد. پیش از این زمان جنین کوچک میباشد و بعد از هفته چهاردهم هم مایع اضافه گردن با رشد سیستم لنفاوی جنین مورد جذب قرار می گیرد و اسکن از دقت کافی برخوردار نخواهد بود.جنین هایی که با افزایش میزان مایع در ناحیه چین گردنی مواجه هستند، احتمال وجود نوعی اختلال کروموزومی (وجود یک کروموزوم اضافی) مطرح است. این مایع زمانی که پره گردنی هنوز نفوذ پذیر است، با انجام سونوگرافی اندازه گیری می شود.

تشخیص سندروم داون با سونوگرافی

نحوه انجام سونوگرافی NT

سونوگرافی NT در تشخیص سندرم داون، بیماری های قلبی و سایر اختلالات ژنتیکی نقش مهمی ایفا می کند. اندازه گیری ناحیه شفاف پشت گردن جنین یک نوع غربالگری است. سونوگرافی NT، با تجهیزات معمولی سونوگرافی و از روی شکم انجام می گیرد. رادیولوژیست ابتدا روی شکم ژل مخصوص قرار می دهد و پروب را روی شکم حرکت می دهد تا تصویر مورد نیاز را در مانیتور مشاهده کند. در این سونوگرافی، اندازه سر تا انتهای ستون فقرات و سپس مقدار مایع پشت گردن جنین مورد اندازه گیری قرار می گیرد. پوست در هنگام اسکن به صورت خط سفید و مایع زیر پوست سیاه دیده می‌شود. انجام سونوگرافی NT حدوداً بین 10 الی 20 دقیقه زمان می‌برد.

تشخیص سندرم داون در سونوگرافی NT

برای تشخیص سندرم داون باید اعداد نرمال باشند که عبارتند از:

عوارض جانبی سونوگرافی NT

سونوگرافی یک راه امن برای بررسی مشکلات و دریافت اطلاعات در ارتباط با جنین است. در این روش از اشعه‌ی ایکس یا سایر اشعه‌های مضر استفاده نمی‌شود. تاکنون انجام این آزمایش هیچ خطری برای مادر باردار یا جنین نداشته است.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرهای کشورمان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :الناز [ 1402-04-30 ]
بچه اول من آن تی بالا بود سقط کردیم چقد احتمال داره اگه دوباره حامله بشم باز سندروم باشه

زهرا [ 1401-10-16 ]
سلام وقت بخیر ان تی من ۲.۲ امده میگن بالاس میشه کمکم کنید راهنماییم کنید ممنون

زهرا [ 1401-10-16 ]
سلام وقت بخیر جواب ان تی من ۲.۲امده بمظرتون خطرناکه؟ خیلی نگرانم آزمایش ۴گانه ام دادم باز همین امده راهنماییم میکنید تشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی های تخصصی مردان کدامند؟سونوگرافی های تخصصی مردان کدامند؟

معمولاً سونوگرافی در مردان به دلیل بروز مشکلاتی از قبیل ضربه به آلت، ناباروری، اختلال نعوظ و مشکلات ادراری به دلیل پروستات درخواست می‌گردد؛ اما سونوگرافی مربوط به هر یک از اجزای لگنی در مردان، به طرق مختلفی صورت می‌گیرد.در ادامه به معرفی انواع سونوگرافی تخصصی مردان می‌پردازیم. ... ادامه مطلب

ایمونوتراپی چیست و با ایمونوتراپی کدام سرطان درمان میشود؟ایمونوتراپی چیست و با ایمونوتراپی کدام سرطان درمان میشود؟

در سال های اخیر ایمونوتراپی چشم اندازهای امیدوارکننده ای را در درمان سرطان ایجاد کرده است. ... ادامه مطلب

رادیولوژی مداخله ای چیست؟رادیولوژی مداخله ای چیست؟

رادیولوژی مداخله ای که به اختصار IR نامیده می شود، یکی از شاخه های تخصصی رادیولوژی می باشد که با استفاده از دستگاه های سی تی اسکن، سونوگرافی، فلوروسکوپی و ام آر آی و روش های خاص و مهارت لازم پزشک، به تشخیص و درمان بیماری ها می پردازد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی بیضه چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی بیضه چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی یک روش تصویربرداری تشخیصی و پزشکی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قسمت‌های داخلی بدن استفاده می‌کند. این تصاویر می‌توانند به پزشک در تشخیص بیماری یا جراحت کمک کنند. سونوگرافی بیضه که به آن تصویربرداری اولتراسوند از کیسه بیضه نیز گفته می‌شود به طور خاص به بررسی بیضه‌ها می‌پردازد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465