رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / آشنایی با رادیولوژی دهان و دندان

آشنایی با رادیولوژی دهان و دندان

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، دندانپزشکان برای تشخیص و بررسی مشکلات دهان و دندانی از رادیولوژی فک و صورت استفاده می کنند و با استفاده از تصاویر رادیوگرافی ریشه های دندان، غدد بزاقی، سینوس ها و اعصاب دهان را بررسی می کنند. این تصاویر رادیوگرافی به دلیل آنکه تصاویری شفاف از ناحیه مورد نظر را فراهم می کنند، می‌توانند از بروز خطا در هنگام تشخیص و درمان جلوگیری کنند.

عکس رادیولوژی دندان به عکس هایی گفته می شود که دندانپزشک برای ارزیابی وضعیت سلامت دهان و دندان استفاده می کند. این عکس‌ها با تاباندن مقدار کمی اشعه ایکس به دهان گرفته می‌شوند. با عکس رادیولوژی دندان میتوان مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، نهفتگی دندان و وضعیت ریشه ها را بررسی کرد.

شما می‌توانید رادیوگرافی های دهان و دندان را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان انجام دهید. جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل انجام رادیولوژی دهان و دندان

عکس رادیولوژی دندان معمولاً در چکاپ سالانه دندانپزشکی گرفته می شود تا وضعیت دندان ها و ریشه های آنها مشخص شود. در بعضی افراد دفعات بیشتری باید عکس دندان گرفته شود. البته اگر بخواهید ایمپلنت نیز انجام دهید باید قبل از شروع کار و در حین کار، عکس رادیولوژی بگیرید.این که چند وقت یک بار باید عکس رادیولوژی بگیرید بستگی به عوامل زیر دارد:

در کودکان برای بررسی و نظارت بر رشد دندانهای دائمی و جلوگیری از مشکلات ارتودنسی دندان ممکن است بیشتر نیاز به عکس دهان باشد.

آشنایی با رادیولوژی دهان و دندان

انواع رادیولوژی دندان با تصویربرداری داخل دهانی

انواع مختلفی از روش‌های تصویربرداری دندان با اشعه ایکس وجود دارند که هر کدام نماهای متفاوتی از دندان را ثبت می‌کنند. معروف‌ترین روش‌های تصویربرداری داخل دهانی به شرح زیر هستند:

(Bitewing) رادیوگرافی دندان بایت وینگ

در این تکنیک، بیمار یک قطعه کاغذی مخصوص را گاز می‌گیرد و تصویربرداری انجام می‌شود. با این روش، دندانپزشک می‌تواند تاج‌های دندان را به‌خوبی ببیند. این نوع تصویربرداری برای بررسی حفره‌های دندان‌ها (بین دندانی) بسیار مناسب است.

(Occlusal) رادیوگرافی دندان اکلوزال

تصویربرداری اکلوزال در یک شات تمامی دندان‌ها را نمایش می‌دهد و زمانی انجام می‌شود که فک بیمار بسته باشد. با این تصویربرداری دندانپزشک قادر است روی هم قرار گرفتن دندان‌های بالایی و پایینی را به خوبی ببیند. همچنین دندانپزشک می‌تواند ناهنجاری‌های آناتومیکی کف یا طاق دهان را به خوبی مشاهده کند.

رادیوگرافی دندان پری اپیکال (تک دندان)

در هر تصویربرداری پری اپیکال، تمام قسمت‌های یک دندان از فک فوقانی یا فک دندانی از ریشه تا تاج به تصویر کشیده می‌شود. با این نوع تصویربرداری هرگونه تغییرات غیر معمول در ریشه و ساختارهای استخوانی آن نشان داده می‌شود.

انواع رادیولوژی دندان با تصویربرداری خارج دهانی

رادیوگرافی دندان پانورامیک

در این نوع تصویربرداری، دستگاه به دور سر بیمار می‌چرخد و تنها با یک‌بار پرتودهی از تمام محیط دهان شامل تمام دندان‎های فک بالا و پایین تصویربرداری می‌کند. دندانپزشکان از این تکنیک برای بررسی دندان‌های آسیب دیده، دندان‎های عقل، برنامه‌ریزی برای کاشت ایمپلنت، تشخیص تومورها یا مشکلات فک استفاده می‌کنند.

رادیوگرافی دندان توموگرافی

توموگرافی، یک لایه خاص یا اسلایس از دهان را با محو کردن سایر لایه‌ها به صورت برجسته نشان می‌دهد. این تکنیک به بررسی ساختارهایی می‌پردازد که دیدن آنها به دلیل وجود سایر ساختارهای اطراف، مشکل است.

رادیوگرافی دندان سفالومتری

در تکنیک سفالومتری به طور کامل از یک طرف سر بیمار تصویربرداری می‌شود. با تصاویر سفالومتری ارتباط دندان‌ها با فک و مشخصات هر دندان به تنهایی دیده می‌شود. متخصصین ارتودنسی معمولاً از این نما برای به دست آوردن اطلاعات اختصاصی ساختار دندانی هر بیمار استفاده می‌کنند.

رادیوگرافی دندان سیالوگرام

در این تصویربرداری یک ماده رنگی به غدد بزاقی تزریق می‌شود و در نتیجه این غدد در فیلم رادیوگرافی دیده می‎شوند. باید به این نکته توجه داشت که غدد بزاقی جزء بافت نرم هستند و بنابراین در رادیوگرافی بدون تزریق مواد حاجب (رنگی) دیده نمی‎شوند. دندانپزشکان ممکن است این آزمون را برای بررسی مشکلات غدد بزاقی مانند انسداد یا سندروم Sjogren که اختلالی با علائم خشکی چشم و دهان است، درخواست نمایند. این اختلال می‌تواند در پوسیدگی دندان‌ها نقش داشته باشد.

رادیوگرافی دندان توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن دندان)

توموگرافی کامپیوتری یک نوع تصویربرداری است که نمای داخلی دندان‌ها را به‌صورت سه‌ بعدی نشان می‌دهد. این تصویربرداری به منظور بررسی مشکلات در استخوان‏‌های صورت مانند کیست‎‏ها، تومورها و شکستگی‌ها به کار می‌رود.

رادیوگرافی دندان با سی تی اسکن

CBCT نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس است که تصاویری سه بعدی از ساختار دندان‎ها، بافت‎های نرم، عصب‏‎ها و استخوان‌ها ایجاد می‌نماید. این تصویربرداری به قرار دادن ایمپلنت‌ها در جای مناسب و ارزیابی کیست‌ها و تومورها در دهان و صورت کمک می‌کند. همچنین می‌تواند مشکلات لثه‎ها، ریشه‌های دندان و فک‎ها را تشخیص دهد. CBCT از بسیاری جهات به سی تی اسکن روتین دندان شباهت دارد؛ اما نحوه تصویربرداری آن متفاوت است. در CBCT دستگاه به دور سر بیمار می‌چرخد و تمام اطلاعات را در یک چرخش ایجاد می‌نماید. در سی تی اسکن معمولی اسلایس‌های مسطحی طی چندین بار چرخش دستگاه به دور سر بیمار ایجاد می‌شوند.

رادیوگرافی دندان دیجیتال

تصویربرداری دیجیتال یکی از انواع تصویربرداری ‎های دو بعدی است که امکان ارسال مستقیم تصاویر را به کامپیوتر را فراهم می‎کند. این تصاویر می‌توانند روی مانیتور در عرض چند ثانیه نمایش داده شوند و ذخیره یا چاپ گردند. تصویربرداری دیجیتال در مقایسه با تصویربرداری معمولی چندین مزیت دارند.

به عنوان مثال قابلیت تقویت و بزرگنمایی تصویر در تصویربرداری دیجیتال وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود تا دندانپزشک به راحتی بتواند کوچک‌ترین تغییراتی که با معاینه دهانی قابل رؤیت نیست را مشاهده کند. همچنین در صورت نیاز می‌تواند تصاویر را به صورت الکترونیکی برای دندانپزشک دیگری ارسال کند. نکته مهم اینجاست که بیمار در تصویربرداری دیجیتال اشعه کمتری نسبت به رادیوگرافی‌های معمولی دریافت می‌کند.

آمادگی قبل از انجام رادیولوژی دهان و دندان

معمولاً آمادگی پیش از مراجعه به مراکز تصویربرداری، موجب می‌شود تا زمان کم‌تری را تلف کنید. پس بهتر است بدانید که همراه داشتن اشیای فلزی در زمان مراجعه ممنوع است؛ چراکه موجب اختلال در روند رادیولوژی می‌شود. از سوی دیگر باید تمامی اطلاعات مبتنی بر سوابق بیماری یا وجود پیس میکر یا سمعک را هنگام پذیرش اطلاع دهید. اگر باردار هستید یا مشکوک به بارداری هستید، حتماً این موضوع را نیز مطرح کنید.

عوارض جانبی رادیولوژی

شما می‌توانید با مراجعه به سونوگرافی و رادیولوژی مرکزی اصفهان، اقدام به انجام سونوگرافی دقیق سیستم ادراری نمایید. این مرکز با تجهیزات پیشرفته و دستگاه های بروز می‌تواند ارائه بهترین و دقیق ترین خدمات در این زمینه باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32202762 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستانکارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستان

سونوگرافی نواحی آگزیلاری در کنار روش‌ های دیگری چون معاینه بالینی و ماموگرافی برای بررسی، تشخیص و درمان برخی از توده ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از این روش همچنین می‌ توان برای مقاصد درمانی مانند تخلیه کیست‌ ها یا نمونه‌ برداری از توده ها استفاده نمود. ... ادامه مطلب

تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان چیست؟تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن تخمدان اختلالی است که به دلایل مختلف در خانم ها بروز می کند. این اتفاق بیشتر در سنین باروری شایع است. پیچ خوردگی تخمدان زمانی رخ می دهد که تخمدان به صورت ناگهانی به دور بافت های اطراف خود بپیچد. این اتفاق باعث می شود که روند خونرسانی به این اندام ها مختل شود . ... ادامه مطلب

چه کسانی باید سونوگرافی بیوفیزیکال را انجام دهند ؟چه کسانی باید سونوگرافی بیوفیزیکال را انجام دهند ؟

تست بیوفیزیکال جنین از چکاپ هایی است که معمولا در سه ماه سوم برای سلامت جنین گرفته می شود به این صورت که در هنگام تکان خوردن جنین میزان ضربان قلبش را اندازه گیری می کنند. این سونوگرافی همانطور که از نامش پیدا است مادر و جنین باید در حالت آرام باشند و از هر استرسی دور باشند ... ادامه مطلب

بررسی غدد بزاقی دهان با سونوگرافی به چه دلیل انجام میشود؟بررسی غدد بزاقی دهان با سونوگرافی به چه دلیل انجام میشود؟

مبتلایان به اختلالات غدد بزاقی ، اغلب دچار تورم دردناک یا بدون درد، خشکی دهان و یا درد هنگام غذا خوردن هستند سونوگرافی روش تشخیصی این اختلال است . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465