رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / ضرورت انجام سونوگرافی جنین چیست؟

ضرورت انجام سونوگرافی جنین چیست؟

بارداری و سلامت جنین، همواره مهم‌ترین دغدغه هر پدر و مادري است. از ضروری ترین مراقبتهای دوران بارداری، انجام آزمایش هایی است که باید برای مطمئن شدن از سلامت جنین انجام شود. برخی از این تست‌ها برای همه مادران باردار لازم است؛ اما بعضی از آنها با توجه به نظر متخصص و در مواردی انجام میشود که ممکن است سلامتی جنین در خطر باشد. احتمال بروز برخی از اختلالات و نقایص نیز از موارد مهم است. با توجه به اینکه بعضی از آزمایش های دوران بارداری با خطر بالایی برای مادر و جنین همراه هستند، باید دقت داشت آزمایشی که کمترین آسیب را به جنین و مادر وارد می کند و بالاترین دقت را دارد انجام شود. یکی از آزمایش های معمولی که در همه مادران باردار برای بررسی وضعیت جنین انجام می شود سونوگرافی است.

معمولاً خانم هاي بارداري كه دوره حاملگی بدون مشکلی را سپری مي کنند تا پایان این دوره چهار سونوگرافی انجام مي دهند. بار اول در ابتدای بارداری، بار دوم در هفته ۱۲، بار سوم از هفته ۱۶ به بعد و بار چهارم در هفته ۳۲. در صورتی که مشکلی در سونوگرافی ها دیده شود، خانم باردار مبتلا به فشار خون یا دیابت یا بیماری های دیگر باشد، احتمال کوچک بودن جنین داده شود و یا بارداری چندقلو باشد، لازم است تعداد سونوگرافی ها بیشتر شود كه معمولاً احتمال تکرار سونوگرافی در اين موارد، اكثراً در اواخر بارداری و نزدیک به پایان بارداری (بین ۲۸ تا ۳۶ هفتگی) به فاصله ۲ تا ۳ هفته مي باشد.

در رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان همه اقدامات تشخیصی تصویر برداری، در حوزه رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله سونوگرافی های بارداری به طور ورتین، با ضریب دقت بسیار بالا انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

موارد انجام سونوگرافی جنین

سونوگرافی جنین

سونوگرافی‌های معمولی

برای کنترل روند بارداری و رشد جنین، همچنین غربالگری نقص‌های مادرزادی جنین، بهتر است مادر باردار در طول بارداری چند بار سونوگرافی انجام دهد. این سونوگرافی‌های معمول در طول بارداری شامل موارد زیر است:

سونوگرافی‌های تشخیصی و موارد خاص

در سونوگرافی‌های عادی یا سایر آزمایش‌های دوران بارداری، گاهی موارد خاصی دیده می‌شود که نیازمند بررسی بیشتری است تا نسبت به نبود هرگونه مشکل اطمینان حاصل شود. در این موارد پزشک ممکن است سونوگرافی‌های خاص دیگری را نیز در طول دوران بارداری تجویز کند. برخی از سونوگرافی‌هایی که معمول نیست؛ اما در صورت وجود مشکل شاید برای زنان باردار تجویز شود شامل موارد زیر است:

انواع روش سونوگرافی از جنین

دو نوع اصلی سونوگرافی از جنین وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

1.سونوگرافی ترانس واژینال

در این نوع سونوگرافی جنینی مبدل درون واژن قرار می گیرد تا امواج صوتی را ارسال نموده و بازتاب ها را جمع آوری کند. سونوگرافی های واژن اغلب در اوایل بارداری استفاده می شوند. همچنین در صورتی که سونوگرافی شکمی اطلاعات کافی را ارائه ندهد، ممکن است از این نوع سونوگرافی نیز استفاده شود.

2.سونو گرافی ترانس شکمی

این نوع تصویربرداری با حرکت دادن مبدل بر روی شکم انجام می شود.

عوارض جانبی سونوگرافی

سونوگرافی فقط با طریق امواج صوتی انجام می‌شود و اشعه ای در میان نیست که خطری برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

شما برای تهیه گرافی رنگی از سیستم ادراری می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان که یکی از مجهز ترین و تخصصی ترین مراکز تشخیصی می‌باشد؛ مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برسی سیستم ادراری از طریق رادیوگرافیبرسی سیستم ادراری از طریق رادیوگرافی

تشخیص به هنگام ریفلاکس مثانه به حالب می تواند موجب درمان مناسب و در نتیجه پیشگیری از عوارض دائمی آن شود. در حال حاضر روش های تشخیصی متعددی برای ریفلاکس وجود دارد کهVCUG از متداول ترین آنها می باشند ... ادامه مطلب

اندوسونوگرافی چگونه انجام میشود؟اندوسونوگرافی چگونه انجام میشود؟

اندوسونوگرافی یک روش اختصاصی به منظور بررسی پوشش و دیواره دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی است که برای تشخیص توده‌ ها با استفاده از عکسبرداری و تشخیص ماهیت توده یا کیست با ایجاد شکاف و نمونه برداری در آن انجام می گردد. ... ادامه مطلب

رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

رادیولوژی یکی از روش های تصویربرداری پزشکی است که به کمک آن میتوان به نحوی درون بدن انسان را دید و از این طریق به تشخیص درست بیماری کمک زیادی کرد ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD) چه کاربردی دارد؟سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD) چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی ترانس کرانیال داپلر یک آزمایش غیرتهاجمی و بدون درد است که از امواج صوتی برای اندازه گیری جریان خون و جهت آن در داخل رگ‌ استفاده می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465