رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / بافت برداری چیست و چه کاربردی در پزشکی دارد؟

بافت برداری چیست و چه کاربردی در پزشکی دارد؟

بیوپسی یا بافت برداری از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شمارهتلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بافت برداری یا بیوپسی (Biopsy) یک آزمایش برای بررسی علائم بیماری است. پزشک، نمونه کوچکی از بافت یا سلول ها را از ناحیه ای از بدن شما که ممکن است به سرطان، عفونت یا سایر مشکلات جسمی مبتلا باشید، می گیرد. نمونه به آزمایشگاه ارسال می شود و آسیب شناسان یا پاتولوژیست های معتبر و دارای مجوز به دنبال سلول هایی هستند که می توانند برای سلامتی شما مضر باشند.

اگر یک بیماری قبلاً تشخیص داده شده باشد، می‌توان از بیوپسی برای ارزیابی شدت آن (مانند درجه التهاب) و درجه یا مرحله پیشرفت (مانند مراحل پیشرفت یک سرطان) و همچنین میزان بهبود یک ضایعه استفاده کرد. نتایج بیوپسی می تواند برای تصمیم گیری مناسب ترین روش درمانی و ارزیابی پاسخ شما به نوع درمان و تعیین پیش آگهی بیماری بسیار مفید باشد. پس از نمونه برداری از بافت، نمونه تهیه شده زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد تا ماهیت نمونه و نوع بیماری مربوطه مشخص شود. نوع مواد و آزمایش‌هایی که هنگام بررسی بافت زیر میکروسکوپ استفاده می گردد به وضعیت پزشکی مورد بررسی بستگی دارد. با توجه به نوع، شکل و فعالیت سلول های بافتی، در بیشتر موارد آسیب شناس می تواند مشکل را تشخیص دهند. آسیب شناسان با بررسی دقیق سلول ها در نمونه بافتی تشخیص می دهند که آیا نمونه های تهیه شده طبیعی هستند یا غیر طبیعی میباشند. علاوه بر بررسی نمونه، در صورت لزوم احتمال دارد آزمایش‌های شیمیایی یا ژنتیکی روی بافت صورت گیرد.

کاربرد بافت برداری در پزشکی

بافت برداری در تشخیص موارد زیر کاربرد دارد:

انواع بافت برداری

انواع بافت برداری

بافت برداری با سلول‌های تراش دهنده

از بین بردن سلول‌ها از لایه سطحی بافت، مانند داخل دهانه رحم (گردن رحم)، به عنوان بخشی از آزمایش غربالگری دهانه رحم

بافت برداری با پانچ

برای تشخیص شرایط پوستی با استفاده از یک ابزار خاص برای ایجاد سوراخ کوچک در پوست برای به دست آوردن نمونه انجام می‌شود.

بافت برداری با سوزن

یک سوزن توخالی مخصوص که با سونوگرافی یا سی تی اسکن برای به دست آوردن بافت از اندام یا از بافت زیر پوست استفاده می‌شود.

بافت برداری با آندوسکوپیک

در این روش از آندوسکوپ (لوله‌ای که در انتهای آن دوربین دارد) برای از بین بردن بافت، مانند از درون معده در حین آندوسکوپی، استفاده می‌شود. (یک روش تشخیصی برای بررسی داخل دستگاه گوارش فوقانی معده)

بافت برداری خارج از بدن

جایی که از جراحی برای برداشتن یک قطعه بزرگتر از بافت استفاده می‌شود.

آسپیراسیون دقیق سوزن

با استفاده از سوزن و سرنگ برای به دست آوردن نمونه‌ای از سلول‌ها به عنوان مثال از تیروئید یا توده پستان استفاده می‌شود.نوع آزمایش‌های استفاده شده به شرایط پزشکی در حال بررسی و ویژگی‌های نمونه بافت بستگی خواهد داشت.

آمادگی جهت انجام بافت برداری

عوارض جانبی بافت برداری

هر پروسه پزشکی که موجب آسیب به پوست شود می‌تواند خطر عفونت یا خونریزی را به همراه داشته باشد، اگرچه برش بسیار کوچک در فرایند بیوپسی به خصوص با سوزن این ریسک را بسیار کم کرده است.

در رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان همه اقدامات تشخیصی تصویر برداری، در حوزه رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله سونوگرافی های بارداری به طور ورتین، با ضریب دقت بسیار بالا انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت انواع و تشخیص شکستگی لگنعلت انواع و تشخیص شکستگی لگن

در رادیولوژی لگن می توان شکستگی استخوان های لگن یا شکستگی بخش فوقانی استخوان ران در محل گردن ران یا ناحیه تروکانتر را مشاهده کرد. ... ادامه مطلب

عوامل دخیل در ابتلا به سرطان پستانعوامل دخیل در ابتلا به سرطان پستان

از علائم سرطان پستان می‌توان به تغییر در شکل و سایز یک یا هر دو پستان،تغییر و فرورفتگی در پوست پستان،تغییر در شکل و پوست نوک پستان،ترشحات به خصوص ترشحات خونی از نوک سینه و وجود توده در زیر بغل اشاره کرد ... ادامه مطلب

علت و درمان بی اختیاری ادراری در زنان و مردانعلت و درمان بی اختیاری ادراری در زنان و مردان

بی اختیاری ادرار به معنای عدم کنترل بر روی مثانه است. بی اختیاری ممکن است هنگامی رخ دهد که عضلات مثانه به طور ناگهانی سفت شده اما ماهیچه های اسفنکتر ب ... ادامه مطلب

علائم حاملگی مولار یا پوچ چیست؟علائم حاملگی مولار یا پوچ چیست؟

بارداری پوچ هنگامی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده به دیواره رحمی کاشته می شود؛ اما جنین شکل نمی گیرد. پزشک برای تشخیص بارداری پوچ از سونوگرافی استفاده می کند. در سونوگرافی به کمک امواج صوتی و صفحه نمایشگر، جنین داخل رحم مشاهده می گردد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465