رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / آشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینه

آشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینه

یکی از رایج ترین تصویربرداری های انجام شده رادیولوژی قفسه سینه است که با استفاده از اشعه ایکس انجام می گیرد. در این عکس، مسیرهای تنفسی، قلب و ریه ها، استخوان های قفسه سینه و ستون مهره ها به راحتی دیده می شوند. این رادیولوژی نمای خلفی قدامی (PA) قفسه سینه است. در این عکسبرداری این اندام ها در معرض اشعه ایکس قرار می گیرند و تصویرها تهیه می شوند. این عکسبرداری بدون درد بوده و تنها لازم است که بیمار به حالت ایستاده قرار بگیرد و اشعه ایکس از بدن وی عبور کرده و فرد هیچ حسی را در این لحظه نخواهد داشت. در برخی از موارد خاص و یا بررسی برخی از نواحی ممکن است که عکسبرداری به حالت نشسته و یا خوابیده انجام بگیرد. این روش علاوه بر اینکه غیر تهاجمی و مقرون به صرفه است، می تواند اطلاعات مفیدی راجع به وضعیت بالینی بیمار در اختیار کادر پزشکی قرار دهد.

شما برای انجام رادیولوژی قفسه سینه می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان که یکی از مجهز ترین و تخصصی ترین مراکز تشخیصی می‌باشد؛ مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

چگونگی آماده شدن جهت رادیولوژی قفسه سینه

قبل از آزمایش با اشعه ایکس، با پزشک خود درباره احتمال بارداری صحبت کنید. به دلیل خطر تابش اشعه ایکس به نوزاد (جنین)، عکسبرداری با رادیوگرافی معمولاً در طی دوران بارداری توصیه نمی شود. البته احتمال آسیب به جنین بسیار اندک است. در بسیاری از موارد معمولاً به جای عکسبرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی شکمی به کار گرفته می شود. در صورت نیاز به رادیوگرافی قفسه سینه می توانید از پیش بندی سربی برای محافظت از نوزاد بهره ببرید. باید هرگونه طلا و جواهراتی را که ممکن است در مسیر تصویر اشعه ایکس قرار بگیرد، از بدن خود خارج نمایید.

چگونگی انجام رادیولوژی قفسه سینه

در هنگام عکسبرداری، بدن شما بین دوربین اشعه ایکس و دستگاه ضبط کننده اشعه ایکس قرار می گیرد. ممکن است از شما خواسته شود تا در جهت های مختلف قرار بگیرید تا از هر طرف و از جلوی قفسه سینه عکس گرفته شود. در نمای جلو شما مقابل یک صفحه که دارای فیلمهای اشعه ایکس یا دستگاه ضبط کننده دیجیتالی است، می ایستید و دستانتان را بالای سرتان یا طرفین قرار میدهید و شانه‌ها را به سمت جلو میچرخانید. در طی مدت عکسبرداری نفس عمیق بکشید و برای چند ثانیه نگه دارید. در نمای پهلو، می چرخید و شانه را کنار صفحه قرار می دهید و دست ها را بالای سر می برید و مانند قبل، یک نفس عمیق می کشید و در طول انجام عکسبرداری نفس خود را حبس می کنید.

رادیولوژی قفسه سینه

موارد استفاده از رادیولوژی قفسه سینه

عکسبرداری قفسه سینه معمولاً اولین روش تصویربرداری است که به دنبال بروز علائم و نشانه های زیر درخواست می گردد:

پزشکان از این شیوه برای بررسی و تشخیص بیماریهای زیر استفاده می کنند:

نماهای عکس رادیولوژی قفسه سینه

گرافی‌های قفسه سینه معمولاً از چند نما قابل بررسی هستند که عبارتند از:

1- نمای خلفی_قدامی (نمای PA)

در این نما بیمار، حالت ایستاده دارد، کاست جلوی بیمار قرار گرفته و اشعه از پشت به جلو می‌تابد. این نما دقیق‌ترین و شفاف‌ترین تصویر را از قفسه سینه به دست می‌دهد.

2- نمای قدامی_خلفی (نمای AP)

در این نما کاست پشت بیمار قرار گرفته و اشعه از جلو به پشت می‌تابد و حالت بیمار، خوابیده با نشسته است. بیشترین کاربرد این روش در بخش مراقبت‌های ویژه است که اغلب بیماران در کما بوده یا توانایی حرکت ندارند.

3- نمای جانبی (نمای LAT)

در این نما که به منظور بررسی دقیق‌تر اعضای پشت ستون فقرات استفاده می‌شود، بیمار به پهلو ایستاده، دستها را بالا برده و کاست سمت چپ یا راست وی قرار می‌گیرد.

تفسیر تصاویر رادیولوژی قفسه سینه

تفسیر این تصاویر کاری تخصصی است که بر عهده رادیولوژیست و پزشک است. سایه‌های سیاه و سفید در این گرافی، بستگی به میزان اشعه جذب شده توسط هر عضو بر اساس ترکیب آن دارد. بخش‌های استخوانی اشعه X بیشتری را جذب می‌کنند و بر روی فیلم، سفید ظاهر می‌شوند. اندام‌های توخالی حاوی هوا، مانند ریه‌ها، معمولاً تاریک به نظر می‌رسند.

محدودیت های رادیولوژی قفسه سینه

با اینکه این رادیولوژی در تشخیص بیماری‌هایی که اشاره شد بسیار کاربردی و مفید است و جزء اولین آزمایش‌های بالینی قرار دارد؛ اما دارای محدودیت‌هایی نیز می‌باشد. ممکن است برخی توده‌های کوچک سرطانی در این تصاویر قابل تشخیص نباشند. لخته شدن خون در ریه‌ها یا آمبولی ریوی نیز ممکن است در این تصویربرداری مشاهده نشود. با این حال این محدودیت‌ها، چیزی از ارزش تشخیصی این روش کم نمی‌کند و مانع استفاده از رادیولوژی قفسه سینه در تشخیص زودهنگام بسیاری از مشکلات داخلی بدن نمی‌شود.

هزینه رادیولوژی قفسه سینه

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کلیه نابجا یا کلیه اکتوپیک؛ علل علائم عوارض و تشخیصکلیه نابجا یا کلیه اکتوپیک؛ علل علائم عوارض و تشخیص

کلیه اکتوپیک یا نابجا (لگنی) یک نقص مادرزادی محسوب می ‌شود. در این حالت کلیه یا در قسمت پایین یا در سمت مقابل و یا در قسمت بالاتر از محل معمول خود قرا ... ادامه مطلب

تفسیر سونوگرافی مثانهتفسیر سونوگرافی مثانه

تشخیص به موقع و درمان زودهنگام بیماری های مثانه، مانع از درگیر شدن کلیه و سایر قسمت ها می شود. به ارزیابی حجم مثانه، اندازه گیری ضخامت دیوار آن و تعیین وجود سنگ مثانه و تومورهای مثانه، سونوگرافی مثانه می گویند. ... ادامه مطلب

انواع رادیوگرافی دندانانواع رادیوگرافی دندان

یکی از روش‌های سریع و دقیق تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری‌ها و آسیب‌های دیگر، استفاده از دستگاه‌ها و دوربین‌های رادیوگرافی است. دستگاه‌های رادیوگرافی در حیطه دندانپزشکی انواع مختلفی دارند و بطورکلی گرافی دندان به دو دسته اصلی داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می‌شود ... ادامه مطلب

چه افرادی مستعد ابتلا به كبد چرب هستند؟چه افرادی مستعد ابتلا به كبد چرب هستند؟

تجمع چربی زیاد در کبد منجر به التهاب سلولی و در نهایت آسیب به سلول های کبدی خواهد شد و در موارد حاد این آسیب ها می تواند منجر به از کار افتادن کبد شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465