رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی داپلر واریس پا به چه دلیل انجام میشود؟

سونوگرافی داپلر واریس پا به چه دلیل انجام میشود؟

تغییر سرعت و میزان گردش خون در رگ‌ها می‌تواند نشان دهنده برخی امراض در بدن انسان باشد. بررسی سرعت و جریان خون از طریق دستگاه سونوگرافی داپلر انجام می‌شود. سونوگرافی داپلر یک روش غیر تهاجمی (بدون سوزن و تزریق) است که برای تخمین جریان خون از رگ‌های خونی به کار می‌رود. این دستگاه از طریق انتقال امواج صوتی فرکانس بالا (اولتراسوند) و رد شدن از سلول‌های خونی، از امواج صوتی برای تشکیل تصاویر استفاده می‌کند. در حقیقت سونوگرافی داپلر یک روش تصویربرداری است که با استفاده از تلفیق روش‌های اولتراسونیک (سونوگرافی) و همین طور تکنیک اکو پالس برای تولید نقش‌های رنگی بر روی تصاویری خاکستری رنگی که از بافت‌ها به دست می‌آید استفاده می‌کند.

ترومبوز ورید عمقی که در طی آن لخته های خون در رگ های عمیق بدن فرد و معمولاً در پاها تشکیل می شود می تواند منجر به مشکلات جدی تر مانند لخته شدن در ریه ها شود. این اختلال می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد؛ بنابراین اگر این علائم را داشته باشید مهم است که حتماً این سونوگرافی را انجام دهید. سونوگرافی داپلر عروق پا، یکی از روش هایی است که بدون ایجاد عوارض، در کمترین زمان ممکن به نتایج دقیقی در رابطه با بررسی فشار خون، جریان خون و یا سرعت اندازه گیری جریان خون برسد. در طی سونوگرافی داپلر، امواج صوتی در طی تماس با گلبول های قرمز در خون می تواند به نتایج دقیقی دست پیدا کند.

با تبدیل امواج صوتی به تصاویر، پزشک شما می تواند این داده ها را مورد بررسی قرار دهد و اختلالات موجود مربوط به جریان خون، مانند لخته شدن در رگ ها یا مسدود شدن در شریان ها را بررسی کند. در نتیجه می توان گفت کاربرد اصلی سونوگرافی کالر داپلر در تشخیص انواع بیماری ها می باشد، با کمک سونوگرافی کالر داپلر در مراکز مربوطه می توان از بروز سکته قلبی و انواع بیماری های مادرزادی در جنین تا جای ممکن جلوگیری کرد.

شما می‌توانید جهت انجام سونوگرافی داپلر عروق پا، به رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز انواع رادیولوژی، سونوگرافی، بیوپسی، ماموگرافی و ... با مجهزترین دستگاه ها قابل انجام است. اطفا جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم گرفتگی عروق پا

علائمی در گرفتگی عروق پا ایجاد می شود که در تشخیص نوع درگیری بسیار مهم هستند. ترومبوز ورید عمقی DVT در برخی موارد، ممکن است علائمی نداشته باشد. در صورت بروز علائم، می توانند شامل موارد زیر باشند:

دلایل انجام سونوگرافی داپلر

در صورتی که علائمی از کاهش جریان خون در عروق یا رگ های دست و پاها مشاهده کردید ممکن است پزشک آزمایش سونوگرافی داپلر را پیشنهاد کند. کاهش مقدار جریان خون ممکن است به دلیل انسداد رگ، لخته شدن خون در داخل رگ یا آسیب به رگ ایجاد شود. پزشک ممکن است در صورت مشاهده علائم زیر سونوگرافی داپلر دست یا پا را تجویز کند:

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

این وضعیت هنگامی ایجاد می شود که تشکیل لخته خون در ورید در اعماق بدن که معمولاً در نواحی پا یا لگن است، ایجاد شود.

سونوگرافی داپلر

ترومبوفلبیت سطحی

این مشکل به التهاب وریدها به دلیل لخته شدن خون در ورید دقیقاً زیر سطح پوست اشاره دارد.

تصلب شرایین

تنگی و سخت شدن رگ هایی که خون را به پا می رسانند.

تومورهای عروقی در دست یا پاها

ترومبوآنژیت اوبلیترانس

یک بیماری نادر است که در طی آن رگ های خونی دست و پا ها ملتهب و متورم می شود.

مزایای انجام سونوگرافی داپلر

چگونگی انجام سونوگرافی داپلر

آماده سازی قبل از سونوگرافی داپلر عروق پا

قبل از انجام سونوگرافی داپلر تمام جواهرات خود را خارج کنید، ممکن است در طی سونوگرافی مشکل ایجاد کند.

هزینه سونوگرافی داپلر

هزینه سونوگرافی داپلر با توجه به تعرفه تعیین شده در نظام سلامت کشور می باشد و عوامل مختلفی نظیر شرایط بیمار می توانند بر روی آن تأثیرگذار باشند. البته افراد تحت پوشش بیمه می توانند از خدمات بیمه خود استفاده کنند.

عوارض سونوگرافی داپلر عروق پا

سونوگرافی داپلر یک عمل غیر تهاجمی و بدون درد است که هیچگونه پرتوتابی مخرب ندارد. هیچگونه خطر جانبی با این تست وجود ندارد و اکثر افراد به هیچ وجه احساس ناراحتی در حین درمان ندارند.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اطلاعاتی درباره بکارگیری امواج اولتراسوند در تشخیص بیماری هااطلاعاتی درباره بکارگیری امواج اولتراسوند در تشخیص بیماری ها

سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که در حوزه پزشکی استفاده می شود. در این روش تصویربرداری، امواج فراصوتی با فرکانس بالا کاربرد دارد، بنابراین مضرات ا ... ادامه مطلب

سونوگرافی در بیماری های زنانسونوگرافی در بیماری های زنان

سونوگرافی یکی از بهترین روش‌های تشخیص انواع بیماری‌های زنانه است. در این روش با استفاده از دستگاه‌های خاص از بخش‌های داخلی بدن زنان تصویربرداری انجام می‌شود. ... ادامه مطلب

ماموگرافی چه عوارض و مزایایی دارد؟ماموگرافی چه عوارض و مزایایی دارد؟

ماموگرافی یکی از روش‌ های تشخیص سریع بیماری سرطان سینه به وسیله‌ی تابش پرتو های خفیف اشعه ایکس می‌ باشد. به طور معمول در مواردی که مراجعه کننده دارای علائمی از جمله درد، تشخیص توده، پوسته پوسته شدن سطح سینه یا فرورفتگی و سایر ناهنجاری‌ های مربوط به سینه باشد پزشک ماموگرافی را توصیه می‌ کند. ... ادامه مطلب

تشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافیتشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافی

شانه به عنوان یک مفصل بسیار متحرک که نقش اساسی در حرکت یکی از اندام اصلی دارد در خطر آسیب دیدگی می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465