رادیولوژی مرکزی

آیا بیوپسی خطرناک است؟

بافت‌برداری یا بیوپسی که به آن نمونه‌برداری نیز می‌گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است. بافت برداشته‌شده معمولاً توسط متخصص آسیب‌شناسی زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود؛ اما می‌تواند به شکل شیمیایی نیز آنالیز شود. در بافت‌برداری برشی یا بافت‌برداری با سوزن ضخیم، قسمتی از بافت ناهنجار را بدون تلاش برای خارج کردن تمام ضایعه یا تومور برمی‌دارند.

بیوپسی‌ها بیش از همه برای بررسی و تشخیص عارضه‌های محتمل سرطانی یا التهابی انجام می‌شوند. اگرچه بیوپسی، نسبتاً ساده و خطرات آن کم است؛ اما هر عمل جراحی خطری را به همراه دارد که بیشتر این عوارض جانبی موقت است. حتماً دستورالعمل پزشک خود را برای مراقبت بعد از بیوپسی دنبال کنید. تا کنون ثابت نشده است که با بیوپسی یا نمونه‌برداری بافت مورد نظر قبل از جراحی، موجب انتشار سلول‌های سرطانی‌ می‌شود البته در برخی سرطان‌های داخل شکم‌ این امکان وجود دارد که پس از نمونه‌برداری وقتی سلول‌ها به داخل شکم می‌ریزند شانس عود‌ سرطان بیشتر شود.

بیوپسی یا بافت برداری از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شمارهتلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل انجام بیوپسی

عوارض بیوپسی

انواع بیوپسی

  1. نمونه برداری از کبد: یک سوزن از طریق شکم به کبد رسانده شده و بافت کبد را می‌گیرد.
  2. نمونه برداری از کلیه: مشابه بیوپسی کبد، یک سوزن از پشت، به کلیه رسانده و بافت کلیه گرفته می‌شود.
  3. نمونه برداری از آسپیراسیون: یک سوزن مواد را از توده خارج می کند. به این روش ساده، آسپیراسیون با سوزن ظریف نیز گفته می شود.
  4. نمونه برداری از پروستات: نمونه برداری با چندین سوزن همزمان از غده پروستات انجام می‌شود. برای رسیدن به پروستات، یک پروب در رکتوم قرار می‌گیرد.
  5. نمونه برداری از پوست: بیوپسی پانچ روش اصلی بیوپسی است. در این روش از تیغه ای دایره ای شکل برای به دست آوردن نمونه‌ای استوانه ای از بافت پوست استفاده می‌شود.
  6. بیوپسی جراحی نیز برای به دست آوردن نمونه از بافتی که به سختی قابل دسترسی است، به کار گرفته می‌شود. در این روش ممکن است جراحی باز یا لاپاراسکوپی لازم باشد و یا ممکن است یک تکه بافت یا کل توده بافت برداشته شود.

روش های انجام بیوپسی

بیوپسی یا نمونه برداری به لحاظ ماهیت یک عمل واحد است که به روش های کمی متفاوت از هم انجام میپذیرد.

بیوپسی آسپیراسیون

بیوپسی آسپیراسیون به وسیله یک سوزن نازک انجام شده و از طریق این سوزن، نمونه گیری لازم صورت میگیرد.

بیوپسی سوزنی

در بیوپسی سوزنی از سوزنی با قطر بزرگتر استفاده شده و از طریق همین سوزن چون روش بالا، نمونه برداری از مایع میان بافتی انجام می شود.

بیوپسی با جراحی

در این روش طی انجام یک جراحی سرپایی، نمونه لازم از بافت سینه برداشته می شود و به نسبت دو روش قبلی، کمی سنگین تر خواهد بود.

مراحل انجام بیوپسی

برای انجام بیوپسی باید بیمار روی تخت به سمت پهلو دراز بکشد. پس از آن پزشک متخصص، با ضدعفونی کردن محل نمونه برداری، به آن ماده بیحس کننده موضعی تزریق می کند. (انجام این کار نیازی به بیهوشی کامل ندارد). پس از بیحس شدن محل مورد نظر، پزشک به وسیله سوزن بیوپسی، نمونه برداری را انجام داده و مقداری از مایع میان بافتی را خارج می کند. پس از آن گاز استریل روی محل نمونه برداری گذاشته شده و محل آن بسته می شود.

در انجام نمونه برداری با جراحی، لازم است که در محل مورد نیاز، یک برش ریز زده شده و احتمالاً به جز بیحسی موضعی از یک خواب ملایم یا بیهوشی کامل نیز استفاده می شود. با ایجاد شکاف کوچک، بافت مورد نظر برداشته شده و نمونه گیری انجام می پذیرد. پس از انجام نمونه برداری، شکاف توسط پزشک بخیه زده شده و بسته می شود.

آمادگی جهت انجام بیوپسی

تغییرات در داروهای مصرفی: چند روز قبل از آزمایش، مصرف آسپرین یا سایر رقیق کننده های خون را متوقف کنید. این موارد شامل کلوپیدوگرل (Plavix)، وارفارین (Coumadin یا Jantoven) یا یکی از داروهای ضد انعقاد مستقیم دهانی مانند اپیکسابان (Eliquis) و (dabigatran Pradaxa) می باشد.

تغییر در رژیم غذایی: ممکن است برای انجام بیوپسی به آمادگی‌های خاصی نیاز باشد؛ مثلاً در بیوپسی روده، باید قبل از آزمون، رژیم غذایی خاصی به بیمار داده شود. چند ساعت قبل از عمل چیزی نخورید و ننوشید.

اقدامات پس از انجام بیوپسی

پس از انجام بیوپسی کبود شدن محل، کاملاً عادی است. برای تسکین درد، می توانید از مسکن های بدون آسپرین محتوی استامینوفن (تایلنول و غیره) استفاده کنید و برای کاهش تورم، اگر نیاز شد، کیسه یخ را روی محل بیوپسی قرار دهید. تا سه روز بعد از نمونه برداری، این کارها را انجام ندهید:

عوارض بیوپسی

تمامی فرایندهایی که روی بدن انجام می شوند، ممکن است عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشند. برخی از عوارض احتمالی نمونه برداری شامل موارد زیر می شود:

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :کریم گلابی اذر [ 1400-11-11 ]
ببخشید بیوپسی برداری از بافت سخت استخوانی که در ستی گرافی نشان از کندرو سارکوم قانونی است و عوارض بعدی ندارد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد؟بیماری کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد؟

تولید تیروئید کمتر ازحد مورد نیاز بدن توسط هورمون تیروئید، را کم کاری تیروئید گویند.سونوگرافی تیروئید از امواج صوتی برای تولید تصاویر از غده تیروئید ... ادامه مطلب

تشخیص سرطان مثانه با سونوگرافیتشخیص سرطان مثانه با سونوگرافی

رشد غیرطبیعی در سلول‌های مثانه نیز منجر به تشکیل تومور و سرطان مثانه می‌شود. براساس آمارهای جهانی، سرطان مثانه ششمین سرطان شایع در مردان و هفدهمین سرطان شایع در زنان است. ... ادامه مطلب

انواع تومورهای دستگاه گوارشانواع تومورهای دستگاه گوارش

تشخیص مشکلات دستگاه گوارش با سونوگرافی دستگاه گوارش رایج ترین روشی است که پزشکان برای بررسی سیستم گوارشی از آن استفاده می نمایند. ... ادامه مطلب

کاربرد روش تصویربرداری ام آر آی چیست؟کاربرد روش تصویربرداری ام آر آی چیست؟

ام آر آی یک روش تصویربرداری حساس و یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی است که پزشکان برای تشخیص و درمان برخی بیماری ها از آن استفاده می کنند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465