رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

سرطان پستان یکی از مهم‌ترین نگرانی های بهداشتی است که زنان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. گسترش جهانی میزان ابتلا به این سرطان نشان دهنده اهمیت انجام معاینات و غربالگری زود هنگام به منظور درمان و کنترل مؤثر بیماری است. افزایش آگاهی در مورد سرطان پستان منجر به پی بردن به اهمیت انجام ماموگرافی شده است که با کمک آن می توان سرطان پستان را در مراحل اولیه تشخیص داد و شانس درمان موفقیت آمیز این بیماری را افزایش داد. از آنجا که سلول های سرطانی در سرطان پستان بسیار کوچک هستند، به راحتی قابل تشخیص نیستند و علائم این بیماری معمولاً چندان مشخص و واضح نیستند. تنها زمانی علائم این بیماری قابل احساس و مشاهده می شوند که سلول های سرطانی شروع به چند برابر شدن و شکل دادن بافت هایی بزرگ به شکل توده می کنند.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

فواید ماموگرافی

از جمله مزایای این روش تصویربرداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

برای انجام تست ماموگرافی، چرخه طبیعی قاعدگی خود را زیر نظر قرار دهید. هفته پس از پایان دوران قاعدگی از نظر زمانی برای انجام ماموگرافی ایده آل است. هفته قبل از شروع قاعدگی زمان مناسبی برای انجام ماموگرافی نیست؛ زیرا در طول این دوره، سینه ها به حداکثر حساسیت خود نسبت به درد می رسند.

آمادگی های لازم قبل از ماموگرافی

سعی کنید یک هفته قبل از شروع عادت ماهانه یا در طول دوره آن، ماموگرافی خود را انجام ندهید. ممکن است سینه های شما حساس یا متورم شود. در روز ماموگرافی خود، از دئودورانت، عطر یا پودر استفاده نکنید. این محصولات می توانند به صورت لکه های سفید روی اشعه X ظاهر شوند. همچنین نباید پمادها و کرم های خود را روی سینه یا زیر بغل خود بمالید. این مواد می توانند تصاویر را تحریف کرده و یا مانند کلسیفیکاسیون یا رسوبات کلسیم به نظر برسند، بنابراین جلوگیری از آنها مهم است. در صورت بارداری یا شیردهی، حتماً قبل از آزمایش به رادیولوژیست بگویید.

ماموگرافی پستان

ماموگرافی چیست و چگونه انجام میشود؟

هر سینه بر روی صفحه اشعه ایکس صاف قرار می گیرد. سپس کمپرسور بر سینه فشار وارد می کند تا بافت را صاف کند. این یک تصویر واضح تری از پستان را فراهم می کند. ممکن است لازم باشد نفس خود را برای هر عکس حبس کنید. در طول فرایند، پزشک شما تصاویر را همانطور که ساخته شده است، بررسی خواهد کرد. اگر چیزی مشخص نباشد یا نیاز بیشتری به توجه داشته باشد ممکن است عکس های اضافی که زوایای مختلف را نشان می دهند، تجویز کند.

یک ماموگرام دیجیتال، اشعه ایکس را به یک تصویر الکترونیکی از سینه تبدیل می کند که بر روی کامپیوتر ذخیره می شود. تصاویر بلافاصله قابل مشاهده هستند، بنابراین رادیولوژیست شما مجبور نیست که منتظر تصاویر باشد. این رایانه همچنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا تصاویری را که ممکن است در یک ماموگرام ساده دیده نشود مشاهده کند.

هزینه ماموگرافی

هزینه ماموگرافی بر اساس تعرفه وزارت بهداشت بخش خصوصی محاسبه خواهد شد. عوامل متعدی در کاهش یا افزایش هزینه ها تأثیرگذار است. نوع روش ماموگرافی نیز می‌تواند قیمت ماموگرافی را تغییر دهد. به عنوان مثال بسیاری از مراکز رادیولوژی از ماموگرام‌های آنالوگ استفاده می نمایند. قیمت نوع آنالوگ معمولاً کمتر از نوع دیجیتال است.

عوارض ماموگرافی

ماموگرافی از اشعه ایکس (x-ray) استفاده می کند. شما در حین انجام ماموگرافی مقدار ناچیزی از اشعه ایکس دریافت می کنید که تقریباً عارضه ای ندارد. اگر خانمی باردار باشد و حتماً باید قبل زایمان ماموگرافی انجام دهد حین انجام ماموگرافی پیشبند سربی می پوشد.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شباهت عفونت لگن و رحم و تشخیص آنهاشباهت عفونت لگن و رحم و تشخیص آنها

عفونت رحم در نتیجه بیماری التهابی لگن رخ می دهد که تمام یا بخشی از سیستم تناسلی را دچار عفونت می کند. این بیماری عموماً در نتیجه انتقال باکتری هاست . ... ادامه مطلب

کورتاژ چیست و دلایل انجام کورتاژکورتاژ چیست و دلایل انجام کورتاژ

یکی از روش‌هایی که امروزه به منظور تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات رحم مانند خونریزی‌های غیر طبیعی و اختلال عملکردهای هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد کورتاژ است. کورتاژ یکی از اعمال جراحی شایع زنان است که هم جنبه تشخیصی و هم جنبه درمانی دارد که یکی از انها خارج كردن جنين زنده و سقط عمدی است. ... ادامه مطلب

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص اندومتریوزبهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص اندومتریوز

زنان در طول زندگی خود ممکن است با بیماری هایی مواجه شوند که مختص خود آنها است. یکی از انواع بیماری های زنان، بیماری آندومتریوز است که گفته می شود 10 ت ... ادامه مطلب

آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟

عفونت ها می توانند موجب سقط و زایمان زودرس شوند زیرا جنین توانایی محدودی برای مقابله با میکروارگانیسم های عفونت زا و سیستم ایمنی او نمی تواند از پخش عفونت در بافت های مختلف جلوگیری کند. بسیاری از عفونت‌ های دوران بارداری می‌ توانند رشد جنین را با اختلال مواجه کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465