رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟

گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟

انحراف زانو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. از شایع‌ترین نوع انحراف و کجی زانو، می‌توان به پرانتزی بودن پاها و یا زانوی ضربدری اشاره کرد.کجی زانو یا پای کمانی اصطلاحاتی است که برای توصیف راه رفتن یا طرز ایستادن فرد استفاده می‌شود. فردی که انحراف زانو دارد، مبتلا به عارضه‌ی پزشکی به نام پای پرانتزی (بد شکلی والگوس)، برگشت استخوان تیبیا به سمت خارج در استخوان ران است. پای پرانتزی یک عارضه پزشکی را توصیف می‌کند که در آن بدشکلی والگوس، چرخش درونی استخوان درشت نی منجر به این می‌شود که ساق پا خمیده به نظر برسد. هر دو عارضه می‌توانند منجر به ناهمترازی مفصل ران یا زانو شوند که به طور بالقوه منجر به آسیب و درد زانو می‌شوند.

بهترین وسیله برای سنجش انحراف زانو، گرفتن اشعه ایکس می باشد که با گرفتن عکس و اشعه X-RAY اقدام به اخذ هرگونه ناهنجاری و اختلال از استخوان بیمار در قسمت پاها می گردد. رادیوگرافی از مهمترین وسایل تشخیصی در بیماری های زانو است. رادیوگرافی زانو را معمولاً از دو نما تهیه میکنند. یک نما رخ یا قدامی خلفی Anteroposterior یا به اختصار AP است که در آن اشعه ایکس از جلو به مفصل تابانده شده و کاست رادیولوژی در پشت زانو قرار میگیرد و نمای دیگر نمای نیمرخ یا لترال Lateral یا به اختصارLat است که در آن اشعه ایکس از کنار به زانو تابانده شده و کاست رادیولوژی در طرف مقابل مفصل قرار میگیرد. با بررسی و تحلیل آن توسط پزشک متخصص می‌توان به نوع و میزان اختلال اندام تحتانی در افراد پی برد.

در رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان همه اقدامات تشخیصی تصویر برداری، در حوزه رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله گرافی زانو، با ضریب دقت بسیار بالا انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت انحراف زانو چیست؟

علائم انحراف زانو

بارزترین علامت انحراف زانو، پرانتزی بودن پاها است. بزرگسالان ممکن است از سمت داخلی زانو احساس درد کنند. کودکان خردسال مبتلا به انحراف زانو ممکن است علائمی نداشته باشند. در صورت عدم درمان، به مرور زمان، انحراف زانو می‌تواند باعث درد مفاصل شود، به خصوص هنگام راه رفتن. همچنین باعث ساییدگی و پارگی غیرمعمول غضروف‌های زانوی شما می‌شود که منجر به آرتروز می‌شود.

کجی زانو

انواع انحراف زانو

انحراف زانو به یکی از دو شکل می باشد:

مزایای گرافی زانو

رادیوگرافی به پزشک این امکان را می‌دهد که با کمترین عارضه‌ای، به داخل بدن بیمار راه پیدا کند و از آن اطلاعات بگیرد. قبل از اختراع رادیوگرافی، این کار تنها از طریق باز کردن بدن با روش‌های جراحی انجام می‌گرفت و بسیاری از بیماران در این راه با رنج و مشقت‌های زیادی روبرو بودند.

نحوه انجام گرافی انحراف زانو

نحوه رادیولوژی برای تشخیص انحرافات زانو به این صورت است که در ابتدا متخصص از شما می خواهد به جهت های مختلفی بنشینید، دراز بکشید و یا بایستید. سپس با استفاده از دستگاه مجهز به اشعه ایکس تصاویر مختلفی از جهات مختلف زانو تهیه می نماید. در صورتی که دچار انحرافات زانو باشید، در طول انجام این حرکت ها احساس درد می کنید. در این صورت از یک بالشتک در زیر زانوی شما استفاده می شود تا درد و ناراحتی کمتری را احساس نمایید.

در طول عکسبرداری باید از لباس مخصوص استفاده نمایید و سایر قسمت های بدن خود را با استفاده از آن بپوشانید تا اشعه ایکس به سایر نقاط بدنتان برخورد نکند. همچنین در صورتی که حین عکس برداری زانوی خود را حرکت دهید، ممکن است از وضوح تصویر کاسته شود و مجبور به عکسبرداری مجدد شوید، بنابراین حتماً هنگام عکسبرداری چند دقیقه زانوی خود را ثابت نگه دارید تا نیازی به عکس گرفتن مجدد پیدا نکنید.

عوارض گرافی زانو

طبق اظهارات پزشکان مزیت حاصل از تشخیص صحیح بیشتر از خطرات آن است؛ اما با این حال هنوز چند نکته ایمنی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

  1. به دلیل اینکه رادیوگرافی که با اشعه در ارتباط است، برای زنان باردار خطرناک است و می تواند منجر به بروز ناهنجاری های جنین شود.
  2. قرار گرفتن در معرض اشعه زیاد می تواند منجر به سرطان شود؛ اما به‌طور کلی میزان آن در اشعه ایکس کم است. بزرگسالان در برابر اشعه ایکس حساسیت کمتری نسبت به کودکان دارند.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافیتشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافی

رادیوگرافی فول اسپاین یا total spine، رادیوگرافی کل ستون فقرات است که در آن کل ستون فقرات گردنی، پشتی و کمری، به‌صورت رخ و نیمرخ در یک تصویر دیده‌شده و در صورت انحرافات اسکولیوز، هیپرکیفوز و لوردوز، میزان شدت انحراف با بررسی زوایای لازم بررسی می‌گردد ... ادامه مطلب

تشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافیتشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافی

عفونت دندان در واقع به معنای عفونی و آلوده شدن پالپ یا مغز دندان در اتاقک داخل تاج و ریشه دندان ها است. ... ادامه مطلب

رحم هتروژن چیست و چه علت و علائمی دارد؟رحم هتروژن چیست و چه علت و علائمی دارد؟

توده های هتروژن در سونوگرافی رحم توده هایی هستند که هر دو توده های هیپواکو و هایپواکو را دارند و به اصطلاح به‌ صورت کاملاً غیر یکنواخت به نظر می آیند. ... ادامه مطلب

چگونه برای سونوگرافی تخمدان آماده شویم؟چگونه برای سونوگرافی تخمدان آماده شویم؟

بیشترین مشکلی که می‌ تواند سلامت تخمدان‌ ها را تهدید کند، وجود کیست در آن است.‌ یکی از روش‌ های تشخیصی این بیماری سونوگرافی می‌ باشد. در ادامه به برخی از بیماری‌ های تخمدان ، سونوگرافی تخمدان و اقدامات قبل از آن می‌ پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465