رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی تشخیص سن حاملگی در هفته چندم انجام میشود؟

سونوگرافی تشخیص سن حاملگی در هفته چندم انجام میشود؟

تعیین دقیق زمان بارداری قدم بسیار مهمی برای ارتقای سلامتی بیمار و نتیجه به دست آمده از مراقبت های این دوران است. این تعیین زمان همچنین نقش مهمی را در بسیاری از تحقیقات و آموزش های بهداشت عمومی ایفا می کند. به محض دریافت داده های مربوط به آخرین قاعدگی و اولین معاینه دقیق سونوگرافی، سن حاملگی و تاریخ تخمینی زایمان (EDD) باید تعیین شوند. همچنین بیمار باید در جریان نتایج و زمان بندی قرار بگیرد و این اطلاعات به طور دقیق در پرونده پزشکی او ثبت شوند. سونوگرافی از جنین در سه ماهه اول بارداری (حداکثر تا ۱۳ هفته حاملگی)، دقیق ترین روش برای تعیین یا تأیید سن حاملگی است.

سونوگرافی ابزاری است که در دوران بارداری برای تعیین سلامت جنین، رشد طبیعی و تاریخ تخمینی تولد استفاده می‌شود. در اوایل بارداری می‌توان برای تأیید بارداری و چنانچه مادر از اولین روز آخرین قاعدگی خود اطمینان نداشته باشد، برای تعیین سن تولد از این ابزار کمک گرفت. در سونوگرافی قبل از تشخیص جنین، کیسه بارداری دیده می شود. در واقع کیسه بارداری را میتوان در اوایل هفته پنجم بارداری یا سه هفته پس از لقاح مشاهده کرد. اگر این کیسه دیده نشود، به این معناست که تخمک گذاری در مادر با تأخیر انجام شده است. در سونوگرافی اوایل هفته ششم بارداری می توان جنین را مشاهده کرد. بسیاری از سونوگرافیست ها ترجیح میدهند برای انجام سونوگرافی تا هفته ششم منتظر بمانند و بسیاری دیگر هفته هشتم بارداری را یعنی زمانی که رشد جنین قابل سنجش است، برای انجام سونوگرافی مناسب میدانند.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

کاربردهای سونوگرافی

از جمله کاربردهای سونوگرافی در تشخیص فرآیند بارداری عبارتند از:

همچنین تعیین سن حاملگی با سنجش شاخص هایی نظیر طول فمور و قطر بین آهیانه ای، دور شکم و طول اسکاپولا و نیز مشاهده و بررسی حرکات جنین یا اعضای درونی آن از دیگر کاربردهای سونوگرافی به عنوان راهنمای زنان باردار است.

محاسبه سن بارداری با سونوگرافی

انواع روش های انجام سونوگرافی در بارداری

دو نوع اصلی سونوگرافی از جنین وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

سونوگرافی ترانس واژینال

در این نوع سونوگرافی جنینی مبدل درون واژن قرار می گیرد تا امواج صوتی را ارسال نموده و بازتاب ها را جمع آوری کند. سونوگرافی های واژن اغلب در اوایل بارداری استفاده می شوند. همچنین در صورتی که سونوگرافی شکمی اطلاعات کافی را ارائه ندهد، ممکن است از این نوع سونوگرافی نیز استفاده شود.

سونوگرافی ترانس شکمی

این نوع تصویر برداری با حرکت دادن مبدل بر روی شکم انجام می شود. در طول سونوگرافی ترانس شکمی از جنین شما بر روی یک تخت قرار گرفته و باید شکم خود را در معرض دید قرار دهید، تکنسین یا سونوگرافیست ژل مخصوص را بر روی شکم شما اعمال می کند که باعث افزایش هدایت امواج صوتی و از بین بردن هوا بین پوست و مبدل می شود. سپس مبدل را بر روی شکم حرکت می دهد و امواج صوتی که از استخوان ها و سایر بافت ها منعکس می شود در مانیتور به تصاویر تبدیل می شوند.

نحوه آماده شدن برای سونوگرافی از جنین

بسته به نوع سونوگرافی ممکن است از مادر خواسته شود مقداری زیادی مایعات نوشیده و یا از ادرار کردن قبل از انجام این تست خودداری کند. در صورتی که پزشک برای شما سونوگرافی ترانس شکمی را تجویز نموده است بهتر است لباس گشادی بپوشید تا بتوانید شکم خود را به راحتی در معرض دید سونوگرافیست برای قرار دادن مبدل قرار دهید.

اقدامات پس از سونوگرافی از جنین

پس از انجام سونوگرافی می توانید ژل روی پوست خود را پاک کرده و مثانه خود را تخلیه کنید. با توجه به اینکه این اسکن یک روش غیر تهاجمی می باشد نیاز به اقدامات احتیاطی خاصی پس از آن وجود ندارد.

عوارض جانبی سونوگرافی در بارداری

این روش کاملاً ایمن است و برای اطمینان از رشد طبیعی جنین در رحم مادر، ضروری است. سونوگرافی جنین به جز ایجاد مقدار کمی حس ناخوشایند در مواردی هیچ خطری ندارد. این احساس ناخوشایند گاهی ناشی از فشار به شکم یا واژن است. هیچ نوع اشعه‌ای برای انجام سونوگرافی استفاده نمی‌شود. برای انجام سونوگرافی واژینال، لازم است که مبدل دستگاه با پلاستیک یا لاتکس پوشانده شود. اگر زن باردار به لاتکس حساسیت داشته باشد، برخورد این ماده با بدن منجر به واکنش‌های آلرژیک خواهد شد.

سونوگرافی دستگاه گوارش جزو خدمات تخصصی رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. انجام این تست در این مرکز با حساسیت و دقت بالا انجام می‌پذیرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه ملک زاده [ 1402-05-26 ]
سلام ببخشید من طبق اولین روز از اخرین پریودیم دکتر گفت هفته نهم بارداری هستی ولی در سنو نوشته هفته ۶روی کدوم باید حساب کرد؟؟دکتر طبق پریودی میگه قلب بچه تشکیل نشده من باید چ کار کنم یعنی ممکن نیست ک قلب بچه درست بشه؟

فاطمه فورخاص [ 1401-09-14 ]
سلام میشه زمان بارداری اشتبابگن چون همسرم زمانی میگن سونوجلوگیری کردولی 3روزبعدجلوگیری نکردجوری حساب میکنم 3روزاشتباسونوگرافی زده زده 6هفته 3روزمن مطمئنم 6هفته

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص بیماریهای غده فوق کلیوی با سونوگرافی آدرنالتشخیص بیماریهای غده فوق کلیوی با سونوگرافی آدرنال

غدد آدرنال نقش مهمی در کنترل فشار خون، ضربان قلب، تولید هورمون های جنسی و تنظیم چربی دارد. از روش های تشخیص بیماری های غدد آدرنال، سونوگرافی می باشد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی در بیماری های زنانسونوگرافی در بیماری های زنان

سونوگرافی یکی از بهترین روش‌های تشخیص انواع بیماری‌های زنانه است. در این روش با استفاده از دستگاه‌های خاص از بخش‌های داخلی بدن زنان تصویربرداری انجام می‌شود. ... ادامه مطلب

اقدامات لازم قبل از نمونه برداری یا بیوپسی پستاناقدامات لازم قبل از نمونه برداری یا بیوپسی پستان

بیوپسی پستان فرایندی است برای ارزیابی توده‌ های مشکوک پستان و کسب اطمینان از خوش خیم یا سرطانی بودن آن‌ها که در آن نمونه ای از بافت پستان تهیه می شود. ... ادامه مطلب

آیا می توان در دوران جنینی سندروم داون را تشخیص داد؟آیا می توان در دوران جنینی سندروم داون را تشخیص داد؟

سندرم داون یک اختلال ژنتیکی است که ناشی از تقسیم سلولی غیرطبیعی در کپی کامل یا جزئی کروموزوم 21 اضافی است. این مواد ژنتیکی اضافی منجر به تغییرات رشدی و ویژگی‌های فیزیکی سندرم داون می‌شوند. سندرم داون از نظر شدت در میان افراد متفاوت است و باعث ناتوانی فکری مادام‌العمر و تأخیر رشدی می‌شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465