رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / علائم تورم و التهاب غدد لنفاوی و تشخیص با سونوگرافی

علائم تورم و التهاب غدد لنفاوی و تشخیص با سونوگرافی

سیستم ایمنی بدن انسان‌ها متشکل از بخش‌های مختلفی هستند که با کمک هم در حفظ ایمنی بدن تلاش می‌کنند. غدد لنفاوی (Lymphatic Glands) یا گره‌های لنفاوی (Nodus Lymphoideus)، فرمی بیضی شکل دارند و در قسمت‌های مختلف بدن قرار دارند. تمرکز بیشتر غدد لنفاوی در ناحیه گردن، زیر بغل، معده و در کشاله ران است. این غده‌ها حاوی یک مایع بی‌رنگ به‌نام لنف هستند. علم پزشکی غدد لنفاوی را بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن می‌داند. غدد لنفاوی شامل خیلی سلول‌های B, T و سایر سلول‌های ایمنی است.

غدد لنفاوی به‌عنوان فیلتر یا تله ذرات بیگانه مانند برخی سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند و در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن مهم هستند. تغییرات ظاهری غدد لنفاوی می‌تواند یک علامت از یک بیماری باشد. تبدیل شدن آنها به التهاب یا بزرگ شدن در شرایط مختلف که ممکن است از مشکلی پیش‌پاافتاده، مانند عفونت گلو، به یک معضل تهدیدکننده حیات مانند سرطان غدد لنفاوی، سرطان مثانه ، سرطان خون، یا ایدز متنوع باشد (در اکثر بیماری‌ها غدد لنفاوی قرمزرنگ هستند و درد شدیدی دارند). وضعیت غدد لنفاوی بسیار مهم است که در تشخیص مرحله سرطان مؤثر است و سطح و نوع درمان را تعیین می‌کند. از بهترین راه‌ها برای تشخیص زودهنگام و درمان این موارد سونوگرافی است.

در سونوگرافی یا اسکن اولتراسوند غدد لنفاوی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از غدد لنفاوی استفاده می شود. اسکنر اولتراسوند دارای یک پروب یا مبدل است که امواج صوتی را به داخل اندام های بدن می فرستد، سپس امواجی که انعکاس پیدا می‌کنند را به رایانه ارسال و رایانه آنها را به تصویر تبدیل می کند. شما می‌توانید برای انجام سونوگرافی غدد لنفاوی به سونوگرافی و رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم تورم و التهاب غدد لنفاوی

وجود هرگونه تورم در غدد لنفاوی به ویژه غدد لنفاوی ناحیه گردن، کشاله ران، زیر بغل و… می‌تواند نشان از وجود مشکل در سیستم ایمنی بدن داشته باشد. سیستم لنفاوی بدن یک شبکه منظم از اندام‌ها و غدد است که کار حفاظت از بدن را در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها را بر عهده دارند. عموماً اولین علائم و نشانه‌ای که در فردی که دچار تورم و التهاب غدد لنفاوی شده است خود را نشان می‌دهد، بزرگی غدد لنفاوی است. در قسمت زیر دیگر علائم تورم غدد لنفاوی مشخص شده است.

سونوگرافی غدد لنفاوی

مزایای سونوگرافی

سونوگرافی با مزایای بسیاری همراه است:

نحوه انجام سونوگرافی ‏غدد لنفاوی

بیمار بر روی تخت معاینه دراز کشیده و باید دستها را بالای سر خود قرار دهد. پزشک متخصص رادیولوژی این اسکن را انجام می دهد. رادیولوژیست ژل روان کننده را بر روی ناحیه زیر بغل ریخته و یک پروب سونوگرافی را بر روی پوست نگه داشته و آن را روی سطح پوست حرکت می دهد. همچنین ممکن است با حرکت پروب بر روی پست مقداری فشار نیز وارد کند.
پزشک برای سونوگرافی غدد لنفاوی گردن یک بالش در زیر گردن شما قرار می دهد تا سر خود را به عقب خم کنید و گردن بهتر دیده شود. در برخی موارد ممکن است بتوانید در حین سونوگرافی صاف بنشینید. ابتدا یک ژل به گردن شما مالیده می‌شود تا به حرکت روان دستگاه بر روی پوست کمک کند. پزشک مبدل یا پروب سونوگرافی را در روی ناحیه مورد نظر به عقب و جلو حرکت می دهد و تصاویر ایجاد شده را مشاهده می نماید.

اقدامات قبل از انجام سونوگرافی ‏غدد لنفاوی

آمادگی خاصی برای انجام این روش تشخیصی و تصویربرداری نیازی ندارد. بیمار می‌تواند قبل از انجام این روش، غذا خورده و مایعات بنوشد.

عوارض جانبی سونوگرافی غدد لنفاوی

هیچگونه گزارشی دال بر عوارض بالینی سونوگرافی گزارش نشده و استفاده از سونوگرافی طبق نظر پزشک معالج با رعایت حد اعتدال کاملاً بی‌ضرر است.

سونوگرافی دستگاه گوارش جزو خدمات تخصصی رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. انجام این تست در این مرکز با حساسیت و دقت بالا انجام می‌پذیرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟

در ام آر آی، تصاویر بسیار دقیق و واضح از اندام داخلی بدن گرفته می‌شود. این تصاویر به پزشک در شناسایی و تشخیص بیماری اندام های داخلی کمک می کند ... ادامه مطلب

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

برخی از بیماری ها ، ممکن است با انجام روش های تصویربرداری قابل تشخیص نباشد. به همین دلیل از بیوپسی برای تشخیص قطعی بسیاری از بیماری ها استفاده می شود ... ادامه مطلب

نمونه برداری از بافت ریه توسط سوزننمونه برداری از بافت ریه توسط سوزن

درصورتی که فردی مبتلا به بیماری های ریوی شده باشد، در ابتدای مراجعه به پزشک، پزشک برای وی سونوگرافی یا سی تی اسکن تجویز میکند. در حالتی که در ریه بیمار موارد غیر عادی دیده بشود پزشک نمونه ای از بافت سلولی ریه را مورد بررسی قرارمیدهد. به برداشتن بافت سلولی از ریه و یا قسمتهای دیگر بدن، بیوپسی میگویند ... ادامه مطلب

تشخیص ریفلاکس ادرار با گرافی رنگی مثانهتشخیص ریفلاکس ادرار با گرافی رنگی مثانه

عکس رنگی ، روشی برای تصویر برداری از کلیه ها ، حالب و مثانه میباشد . در این روش تصویر برداری از مواد حاجب ید دار استفاده می شود. ماده حاجب ممکن از طریق تزریق به ورید یا مجاری ادراری وارد مثانه شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465