رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / کارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستان

کارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستان

در سال های اخیر سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان میباشد و میانگین سنی بروز آن روبه کاهش است. با توجه به نسج متراکم پستان (dense breast) در زنان جوان تر (کمتر از 49 سال) که باعث کاهش حساسیت ماموگرافی در تشخیص کارسینوم می شود، استفاده از سونوگرافی با وضوح بالا به عنوان مکمل ماموگرافی در تشخیص آن بسیار مفید است. آگزیلا یا حفره زیر بغلی، به شکل تقریبی هرمی است که مابین انتهای فوقانی بازو و قسمت فوقانی سطح خارجی توراکس (قفسه سینه) قرار گرفته است و دارای چهار جدار (قدامی، خلفی، داخلی، خارجی)، یک قاعده و یک رأس است. توده های آگزیلاری بسیار شایع هستند و به طور معمول در اثر گره های لنفاوی متورم یا غده زیر بغل ایجاد می شوند. گره های لنفاوی ساختارهای کوچک و بیضی شکل هستند که در کل سیستم لنفاوی بدن قرار دارند و نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند. علل بسیاری زیادی برای توده های زیر بغل وجود دارند که برخی از آنها ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. در برخی موارد این توده ها می توانند نشان دهنده یک بیماری جدی باشند.

سونوگرافی اگزیلا ، روشی غیرتهاجمی، ارزان و در دسترس است و معمولاً در بیماران با تشخیص سرطان پستان به‌طور روتین و برای تعیین تعداد، سایز و محل تومور و همچنین بررسی وضعیت غدد لنفاوی انجام می‌شود. «مرحله‌بندی» یا «staging» یکی از ارکان مهم در تشخیص و درمان بیماران سرطانی خصوصاً سرطان پستان است. مرحله‌بندی به تعیین نقشه درمانی موضعی و سیستمیک و تعیین پیش‌آگهی بیماری کمک می‌کند. در این میان بررسی وضعیت غدد لنفاوی زیر بغل، مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده در این خصوص و از اجزای مهم تعیین مرحله بیماری است. به این معنا که درگیری یا عدم درگیری «آگزیلا» یا زیر بغل و همچنین وسعت درگیری در موارد مثبت بیماری، در تعیین پیش‌آگهی بیمار و نیز طرح درست نقشه درمان وی بسیار مؤثر است. سونوگرافی نواحی آگزیلاری در کنار روش‌های دیگری چون معاینه بالینی و ماموگرافی برای بررسی، تشخیص و درمان برخی از توده ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این روش همچنین می‌توان برای مقاصد درمانی مانند تخلیه کیست‌ها یا نمونه‌برداری از توده ها استفاده نمود.

ماموگرافی و سونوگرافی برست و آگزیلاری به عنوان روشهای تشخیصی توده های پستان، با دقت بالا در رادیولوژی مرکزی اصفهان قابل انجام می‌باشد. برای تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم توده آگزیلاری

بارزترین علامت اختلال، وجود خود توده است. توده ها می توانند از اندازه بسیار ریز تا بزرگ متغیر باشند. بافت توده زیر بغل ممکن است بسته به علت آن، متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک کیست عفونی یا چربی در هنگام لمس می تواند نرم باشد؛ اما فیبرونونوما و تومورهای سرطانی ممکن است سفت و متحرک احساس شوند. برخی از افراد همراه با توده زیر بغل، درد را تجربه می کنند. توده های دردناک غالباً با عفونت ها و واکنش های آلرژیک همراه هستند که باعث ایجاد توده های نرم تر می شوند. عفونت غدد لنفاوی همچنین می تواند باعث ایجاد توده های دردناک در زیر بغل شود. توده هایی که با مرور زمان اندازه آنها تغییر می کنند و یا از بین نمی روند ممکن است علائم نشان دهنده شرایط جدی تر از قبیل سرطان پستان، لنفوم و لوسمی باشند.

مزایای انجام سونوگرافی اگزیلا

  1. این روش یک روش غیر تهاجمی است.
  2. این روش بدون درد است.
  3. استفاده از این روش می تواند بافت های نرم موجود را نیز به طور دقیق نمایان کند و این امکان در تصویر برداری با اشعه ایکس ممکن نیست. علاوه بر این استفاده از این روش تصاویر را در لحظه ایجاد می کند و می توان به کمک آن به نمونه برداری از طریق بیوپسی پرداخت و استفاده از امواج به جای اشعه می تواند در صورت متراکم بودن بافت پستان داده های مناسبی ارائه دهد.
کارآرایی سونوگرافی اگزیلا

نحوه انجام سونوگرافی اگزیلا

برای انجام سونوگرافی اگزیلاری، بیمار بر روی یک تخت به پشت دراز کشیده و ممکن است از او خواسته شود که دست خود را بالای سر قرار دهد. سپس رادیولوژیست، ژل مخصوص سونوگرافی را بر سینه و زیر بغل می‌ریزد. این ژل باعث از بین بردن حباب‌های هوا بین مبدل و پوست می‌شود و از عبور امواج صوتی به بدن جلوگیری می‌کند. سونوگرافیست پس از اعمال ژل با قرار دادن مبدل بر روی بدن و حرکت آن به جلو و عقب تصاویر مورد نظر را ضبط می‌کند. این روش، دردی برای بیمار نداشته و تنها فشار جزئی مبدل بر روی پوست احساس می‌شود.

اقدامات لازم قبل از انجام سونوگرافی اگزیلا

عوارض جانبی سونوگرافی آگزیلاری

سونوگرافی مانند سی تی اسکن و رادیوگرافی از اشعه X-ray استفاده نمی‎کند، بنابراین روشی امن و بی خطر است و عارضه جانبی ندارد.

بیوپسی یا بافت برداری از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
افزایش واسکولاریته یعنی چه؟افزایش واسکولاریته یعنی چه؟

واسکولیت التهاب رگ های خونی است تغییرات آن در این ناحیه شامل ضخیم شدن، ضعیف شدن، باریک شدن یا زخم شدن است . سونوگرافی واسکولیت روش تشخیصی برای این ... ادامه مطلب

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

افزایش آگاهی در مورد سرطان پستان منجر به پی بردن به اهمیت انجام ماموگرافی شده است که با کمک آن می توان سرطان پستان را در مراحل اولیه تشخیص داد و شانس درمان موفقیت آمیز این بیماری را افزایش داد زیرا زمانی علائم این بیماری قابل احساس و مشاهده می شوند که سلول های سرطانی شروع به چند برابر شدن و شکل داد ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر بر روی کودک و یا نوزادسونوگرافی داپلر بر روی کودک و یا نوزاد

اگر نیازباشد که سونوگرافی داپلر بر روی کودک و یا نوزاد انجام گیرد، از انجا که نیاز به آرامش بدن وجود دارد، بنابراین باید کمی قبل از انجام سونوگرافی داپلر با صلاحدید پزشک، به کودک داروی بیهوشی و یا مسکن خورانده شود تا بدن او در هنگام انجام تست آرام باشد تا حرکات اضافی بدن او اختلالی را در انجام . . . ... ادامه مطلب

تشخیص سرطان مثانه با سونوگرافیتشخیص سرطان مثانه با سونوگرافی

رشد غیرطبیعی در سلول‌های مثانه نیز منجر به تشکیل تومور و سرطان مثانه می‌شود. براساس آمارهای جهانی، سرطان مثانه ششمین سرطان شایع در مردان و هفدهمین سرطان شایع در زنان است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465