رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / بهترین زمان انجام سونوگرافی سینه

بهترین زمان انجام سونوگرافی سینه

امروزه سرطان پستان یکی از تهاجمی‌ترین سرطان‌ها میان بانوان است و به عنوان شایع‌ترین علت مرگ و میر زنان بر اثر سرطان در دنیا شناخته شده است. علی‌رغم اینکه مرگ و میر در اثر سرطان سینه دارای نرخ بالایی است؛ اما تشخیص به موقع و اقدام برای درمان در مراحل ابتدایی سرطان شانس بهبودی فرد بیمار را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به همین علت به خانم‌های بالای ۳۰ سال توصیه می‌شود حتماً سالی یک‌بار آزمایش‌های غربالگری مربوط به سرطان پستان را انجام دهند. سونوگرافی پستان روشی ایمن و بدون درد است که از طریق آن می‌توان به ناهنجاری‎های موجود در بافت سینه پی برد. در سونوگرافی از روشی غیر تهاجمی استفاده می‌شود.تصویربرداری از بافت سینه در این روش که به آن اسکن اولتراسوند نیز گفته می‌شود با کمک امواج صوتی صورت می‌گیرد. در واقع تصویرهای ایجادشده در زمان استفاده از این روش، به واسطه امواج صوتی ایجاد می‌شود.

این امواج توسط وسیله‌ای به نام پروب ایجاد خواهد شد که برای حرکت راحت آن بر روی بدن شما و انتقال صحیح امواج، باید از نوعی ژل نیز استفاده شود. در زمان انجام سونوگرافی پستان امواج بازگشتی پس از برخورد به اندام شما، مجدداً توسط پروب دریافت شده و برای تفسیر و تبدیل به تصویر به کامپیوتر تحویل داده می‌شود. به این ترتیب می‌توان تصویری آنی از بافت داخلی سینه در اختیار داشت. بهترین زمان جهت معاینه و سونوگرافی پستان بعد از پایان دوره پریود انجام شود. علت را می توان اینگونه بیان کرد که بعد از قاعدگی هورمون ها افت می کنند، تورم و افتادگی سینه از بین می رود و توده ها به راحتی قابل تشخیص می شوند.

ماموگرافی و سونوگرافی پستان به عنوان یکی از روشهای تشخیصی سرطان پستان، با دقت بالا در رادیولوژی مرکزی اصفهان قابل انجام می‌باشد. برای تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل انجام سونوگرافی سینه

مزایای سونوگرافی سینه

تصویربرداری سونوگرافی مزایای متعددی دارد. سونوگرافی سینه یک روش غیرتهاجمی و بدون درد برای تصویربرداری از بافت سینه است. همچنین این روش می‌تواند بافت نرم بدن را به خوبی و با دقت بالایی نمایش دهد که در ماموگرافی یا تصویربرداری با اشعه ایکس این میزان دقت امکان‌پذیر نیست. سونوگرافی سینه تصاویر را به صورت لحظه‌ای در اختیار پزشک قرار می‌دهد و به همین دلیل برای انجام نمونه‌برداری بسیار کمک‌کننده است.

 سونوگرافی سینه

افراد ملزم به انجام سونوگرافی سینه

به طور کلی سونوگرافی را می توان به عنوان یک ابزار غربالگری برای زنانی که در معرض خطرات زیر قرار دارند استفاده نمود:

  1. زنانی که در معرض خطر بالایی برای سرطان پستان هستند و قادر به انجام ام‌ آر‌آی نمی باشند.
  2. زنانی که دارای پستان متراکم بوده و سینه آنها بافت غده ای و پیوندی زیادی داشته و بافت چربی زیادی ندارد.
  3. زنانی که باردار هستند و نباید در معرض اشعه ایکس که در ماموگرافی استفاده می شود، قرار بگیرند.

اقدامات لازم قبل از انجام سونوگرافی سینه

نحوه انجام سونوگرافی سینه

سونوگرافی پستان توسط پزشک انجام شده و از بیمار خواسته می شود لباس را بالا کشیده و جواهرات را باز کرده سپس ژلی مخصوص روی سینه کشیده می شود و با مبدل سونوگرافی شروع می شود. همزمان پزشک تصویر بافت های سینه را در مانیتور مشاهده می کند. اغلب این نوع سونوگرافی 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید، البته اگر نیاز به برداشت نمونه باشد این زمان افزایش می یابد. جواب به سرعت در اختیار بیماران قرار می گیرد.

عوارض سونوگرافی سینه

سونوگرافی از اشعه مانند X-ray استفاده نمیکند، بنابراین سونوگرافی روشی امن و بی خطر است و عارضه جانبی ندارد.

هزینه سونوگرافی پستانها

هزینه انجام چنین تصویربرداری‌های در مراکز مختلف رادیولوژی به دلیل کیفیت دستگاه و تجهیزات و عوامل دیگری متفاوت است. بسیاری از بیمه های طرف قرار داد پوشش مالی در این مورد دارند و به همین خاطر می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. برخی از فاکتورهای تأثیرگذار در برآورد هزینه سونوگرافی پستان عبارتند از:

در سونوگرافی یا اسکن سونوگرافی غدد لنفاوی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از غدد لنفاوی استفاده می شود. اسکنر اولتراسوند دارای یک پروب یا مبدل است که امواج صوتی را به داخل اندام های بدن می فرستد، سپس امواجی که انعکاس پیدا می‌کنند را به رایانه ارسال و رایانه آنها را به تصویر تبدیل می کند. شما می‌توانید برای انجام سونوگرافی غدد لنفاوی به سونوگرافی و رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
غربالگری پستان چیست؟غربالگری پستان چیست؟

سرطان پستان یکی از سرطانهایی است که با انجام غربالگری می توان به‌طور قابل توجهی از بروز آن پیشگیری نمود؛ به عبارت دیگر انجام غربالگری یکی از راههای مؤثر برای پیشگیری و کنترل سرطان پستان است. ... ادامه مطلب

رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

رادیولوژی یکی از روش های تصویربرداری پزشکی است که به کمک آن میتوان به نحوی درون بدن انسان را دید و از این طریق به تشخیص درست بیماری کمک زیادی کرد ... ادامه مطلب

همه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافیهمه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپینگوگرافی، یک روش تصویربرداری تشخیصی است که در درجه اول در تحقیقات ناباروری زنان مورد استفاده قرار می گیرد ... ادامه مطلب

سونوگرافی پروستات چیست و چرا انجام می شود؟سونوگرافی پروستات چیست و چرا انجام می شود؟

غده پروستات در بین گردن مثانه و دیافراگم ادراری تناسلی، درست در جلوی راست روده قرار دارد. موقعیت قرار گیری پروستات برای تصویر برداری به روش سونوگرافی ترانس رکتال ایده آل است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465