رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / مدت زمان جواب نمونه برداری

مدت زمان جواب نمونه برداری

بیوپسی یا نمونه برداری یک آزمایش پزشکی برای تهیه نمونه از بافت بدن می باشد که به منظور بررسی میکروسکوپی بافت های تهیه شده انجام می شود. پزشک احتمال دارد برای بررسی بیشتر، نواحی از بافت بدن شما که طبیعی نیستند و در آزمایشهای اولیه به عنوان ضایعه، تومور یا توده شناخته شده اند، نمونه برداری را توصیه کند. نحوه انجام بیوپسی بستگی به محلی دارد که نمونه بافتی باید از آن منطقه تهیه شود. پس از نمونه برداری از بافت، نمونه تهیه شده زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد تا ماهیت نمونه و نوع بیماری مربوطه مشخص شود. نوع مواد و آزمایشهایی که هنگام بررسی بافت زیر میکروسکوپ استفاده می گردد به وضعیت پزشکی مورد بررسی بستگی دارد. با توجه به نوع، شکل و فعالیت سلول های بافتی، در بیشتر موارد آسیب شناس می تواند مشکل را تشخیص دهند. مدت زمان لازم برای به آماده شدن نتایج بیوپسی می تواند متفاوت باشد. در حین جراحی، یک آسیب شناس ممکن است نتایج بیوپسی را مشخص کند و طی چند دقیقه آن را به جراح گزارش دهد. نتیجه گیری نهایی و دقیق در مورد بیوپسی اغلب یک هفته یا بیشتر طول می کشد.

بیوپسی یا نمونه برداری از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شمارهتلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل انجام نمونه برداری

برای بررسی های ناهنجاری می توان از بیوپسی استفاده کرد که می تواند:

زمانی که نمونه بافت در زیر میکروسکوپ بررسی می شود، ممکن است سلول های غیرطبیعی شناسایی شوند که این امر به تشخیص بیماری های خاص کمک می کند. در صورتی که قبلاً یک بیماری تشخیص داده شده دارید، می توان از بیوپسی برای ارزیابی شدت (مانند درجه التهاب) و درجه آن (مانند سرطان) نیز استفاده کرد. این اطلاعات می توانند در هنگام تصمیم گیری در مورد مناسب ترین روش درمانی و ارزیابی میزان واکنش فرد به نوع خاصی از درمان بسیار مفید باشد. همچنین می توانند در تعیین پیش آگاهی کلی فرد یا چشم انداز مفید باشند.

انواع روش نمونه برداری

انواع مختلفی از بیوپسی وجود دارد که می تواند برای شناسایی طیف وسیعی از شرایط سلامتی مورد استفاده قرار گیرد و چگونگی انجام بیوپسی به محل نمونه برداری بافت بستگی دارد. یک عمل می تواند برای نمونه برداری سریعاً با نمونه برداری آغاز شود تا جراح بتواند با استفاده از تشخیص ارائه شده جراحی مناسب را انجام دهد. انواع نمونه برداری شامل موارد زیر است:

سلول‌های تراش دهنده

از بین بردن سلول‌ها از لایه سطحی بافت، مانند داخل دهانه رحم (گردن رحم)، به عنوان بخشی از آزمایش غربالگری دهانه رحم

بیوپسی پانچ

برای تشخیص شرایط پوستی با استفاده از یک ابزار خاص برای ایجاد سوراخ کوچک در پوست برای به دست آوردن نمونه انجام می‌شود.

بیوپسی سوزن

یک سوزن توخالی مخصوص که با سونوگرافی یا سی تی اسکن برای به دست آوردن بافت از اندام یا از بافت زیر پوست استفاده می شود.

بیوپسی آندوسکوپیک

در این روش از آندوسکوپ (لوله ای که در انتهای آن دوربین دارد) برای از بین بردن بافت، مانند از درون معده در حین آندوسکوپی ، استفاده می شود. (یک روش تشخیصی برای بررسی داخل دستگاه گوارش فوقانی معده)

بیوپسی خارج از بدن

جایی که از جراحی برای برداشتن یک قطعه بزرگتر از بافت استفاده می شود.

آسپیراسیون دقیق سوزن

با استفاده از سوزن و سرنگ برای به دست آوردن نمونه ای از سلول ها به عنوان مثال از تیروئید یا توده پستان استفاده می‌شود.

مدت زمان جواب نمونه برداری

انواع نمونه برداری

مراحل انجام بیوپسی

برای انجام بیوپسی باید بیمار روی تخت به سمت پهلو دراز بکشد. پس از آن پزشک متخصص، با ضدعفونی کردن محل نمونه برداری، به آن ماده بیحس کننده موضعی تزریق می کند. (انجام این کار نیازی به بیهوشی کامل ندارد). پس از بیحس شدن محل مورد نظر، پزشک به وسیله سوزن بیوپسی، نمونه برداری را انجام داده و مقداری از مایع میان بافتی را خارج می کند. پس از آن گاز استریل روی محل نمونه برداری گذاشته شده و محل آن بسته می شود.

در انجام نمونه برداری با جراحی، لازم است که در محل مورد نیاز، یک برش ریز زده شده و احتمالاً به جز بیحسی موضعی از یک خواب ملایم یا بیهوشی کامل نیز استفاده می شود. با ایجاد شکاف کوچک، بافت مورد نظر برداشته شده و نمونه گیری انجام می پذیرد. پس از انجام نمونه برداری، شکاف توسط پزشک بخیه زده شده و بسته می شود.

اقدامات قبل از نمونه برداری

نحوه آماده شدن برای نمونه برداری به نوع نمونه برداری بستگی دارد. به عنوان مثال، برای «بیوپسی با سوزن ظریف» که در مطب پزشک انجام می‌شود آماده‌سازی چندانی لازم نیست. در بعضی موارد، باید لباس خود را دربیاورید و گان بپوشید. موارد زیر را می توانید قبل از نمونه برداری انجام دهید:

  1. از پزشک بپرسید که آیا می‌توانید قبل از نمونه برداری چیزی بخورید یا بنوشید.
  2. برای برخی انواع نمونه‌برداری نیز پزشک باید بداند که آیا از داروهای رقیق‌کننده خون یا آسپرین استفاده می‌کنید یا خیر. در مورد تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید به پزشک اطلاع دهید.
  3. در مورد هرگونه حساسیت دارویی یا سایر بیماری‌ها و شرایط پزشکی احتمالی خود به پزشک اطلاع دهید.

مراقبت های بعد از نمونه برداری

عوارض نمونه برداری

تمامی فرایندهایی که روی بدن انجام می شوند، ممکن است عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشند. برخی از عوارض احتمالی نمونه برداری شامل موارد زیر می شود:

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :نصراله مهرآراد [ 1401-11-06 ]
مفید و مختصر بود. اما در خصوص پستان که نیاز اطلاعات بنده بود خیلی کم توضیح داده شده بود.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آمادگی برای انجام نمونه برداری از کلیهآمادگی برای انجام نمونه برداری از کلیه

نمونه برداری از کلیه یا بیوپسی کلیه روشی است که در آن از استخراج بافت کلیه برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی استفاده می شود . ... ادامه مطلب

درباره بیماری سل چه می دانید؟درباره بیماری سل چه می دانید؟

میکروب عامل بیماری سل از راه های تنفسی منتقل می‌شود و با وارد شدن به ریه ها ،ضایعه اولیه را ایجاد می کند، که از طریق خون و عروق لنفاوی منتشر می شود . ... ادامه مطلب

نکات مراقبتی قبل و بعد از نمونه برداری کبدنکات مراقبتی قبل و بعد از نمونه برداری کبد

اگر علائم اختلال کبدی را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک بیوپسی انجام دهد.بیوپسی کبد به پاتولوژیست فرستاده شده و بافت غیر عادی، جزئی تر بررسی شود . ... ادامه مطلب

تشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافیتشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافی

عفونت دندان در واقع به معنای عفونی و آلوده شدن پالپ یا مغز دندان در اتاقک داخل تاج و ریشه دندان ها است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465