رادیولوژی مرکزی

غربالگری پستان چیست؟

سرطان پستان از رشد بیش از حد و غیر طبیعی سلول ها در بافت های مختلف پستان ایجاد می شود. اکثر توده هایی که در بافت پستان تشکیل می شوند، خوش خیم هستند و در صورت کنترل خطری ندارند؛ اما در صورت تشخیص بدخیمی، این تومورهای بدخیم به دو نوع مهاجم و غیر مهاجم تقسیم میشوند که نوع غیر مهاجم به سایر بافت ها انتشار نمی یابد در حالی که نوع مهاجم از طریق لنف و عروق خونی قابلیت انتشار به سایر بافت ها را دارد. سرطان پستان یکی از سرطانهایی است که با انجام غربالگری می توان به‌طور قابل توجهی از بروز آن پیشگیری نمود؛ به عبارت دیگر انجام غربالگری یکی از راههای مؤثر برای پیشگیری و کنترل سرطان پستان است. نکته بسیار مهم در خصوص غربالگری این است که در حقیقت غربالگری به معنای تشخیص سرطان نیست، بلکه به معنی بررسی وضعیت سلامت عضو می باشد. هدف از غربالگری این است که وضعیت سلامت عضو به‌صورت دوره ای ارزیابی شود و در صورت شروع هرگونه ضایعه غیر طبیعی، آن ضایعه به موقع تشخیص داده شده و درمان شود و بدین ترتیب از پیشرفت آن ضایعه به سمت سرطان پیشگیری می شود. سونوگرافی پستان روشی ایمن و بدون درد است که از طریق آن می‌توان به ناهنجاری‎های موجود در بافت سینه پی برد. تصویربرداری از بافت سینه در این روش که به آن اسکن اولتراسوند نیز گفته می‌شود با کمک امواج صوتی صورت می‌گیرد.

امرزوه یکی از موثرترین روشهای پیشگیری از سرطان پستان، غربالگری سرطان سینه است که به وسیله سونوگرافی، ماموگرافی و ام آر آی در رادیولوژی مرکزی اصفهان انجام می شود. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

عوامل ایجاد سرطان سینه

روش های غربالگری سرطان سینه

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه عبارتند از:

اهداف غربالگری سرطان سینه

روش های غربالگری سرطان سینه

  1. معاینه بالینی
  2. ام آر آی
  3. سونوگرافی
  4. ماموگرافی

دلایل انجام سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان فقط برای تشخیص بیماری سرطان سینه نبوده دلایل متعدد دیگر نیز وجود دارد که پزشک معالج دستور انجام آن را می دهد. مهم ترین دلایل انجام این نوع سونوگرافی به شرح ذیل است:

مزایای سونوگرافی پستان

این نوع از تصویر برداری التراسوند می تواند به واسطه عدم نیاز به استفاده از اشعه های مضر و استفاده از امواج صوتی خطر آسیب به جنین در صورت بارداری و خطر سرطان زایی به واسطه قرار گرفتن بیش از حد در مقابل اشعه ایکس را کاهش دهد و مزایای زیر را نیز به همراه داشته باشد:

اقدامات لازم قبل از انجام سونوگرافی پستان

روش انجام سونوگرافی پستان

برای انجام سونوگرافی بیمار بر روی یک تخت به پشت دراز کشیده و ممکن است از او خواسته شود که دست خود را بالای سر قرار دهد. سپس پزشک، ژل مخصوص سونوگرافی را در ناحیه ای که باید سونوگرافی از آن انجام شود، قرار می دهد. این ژل باعث از بین بردن حباب های هوا بین مبدل و پوست می شود و از عبور امواج صوتی به بدن جلوگیری می کند. پس از اعمال ژل با قرار دادن مبدل بر روی بدن و حرکت آن به جلو و عقب تصاویر مورد نظر را ضبط می کند.

موارد مناسب انجام سونوگرافی پستان

بهترین زمان انجام سونوگرافی پستان

بهترین زمان برای انجام این سونوگرافی یک هفته پس از پایان چرخه قاعدگی است. در دوره قاعدگی سینه‌ها حساس شده و همین موضوع ممکن است انجام سونوگرافی در این دوره را برایتان کمی آزاردهنده کند؛ به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند از یک هفته قبل از چرخه قاعدگی تا ۴ الی ۸ روز پس از اتمام آن برای سونوگرافی اقدام نکنید.

عوارض جانبی سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان هیچگونه خطری ندارد؛ زیرا در آن از اشعه ایکس استفاده نمی شود.

برای انجام سونوگرافی بیوفیزیکال در اصفهان می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع سونوگرافی های دوران بارداریانواع سونوگرافی های دوران بارداری

سونوگرافی حاملگی به طورکلی شامل دو تست مهم غربالگری سندروم داون و سونوگرافی بررسی سلامت جنینی می‌شود که همه مادران باردار باید این دو سونوگرافی را ا انجام دهند ... ادامه مطلب

سونوگرافی موج مداوم چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی موج مداوم چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. ... ادامه مطلب

روش انجام اکو کاردیوگرافی قلب جنینروش انجام اکو کاردیوگرافی قلب جنین

اکوکاردیوگرافی قلب جنین همانند سونوگرافی یک ازمایش تصویری فراصوتی غیر تهاجمی است و توسط پزشک متخصص قلب اطفال انجام می شود. در این ازمایش برای تولید یک اکوکاردیوگرام یا یک تصویراز قلب جنین از امواج صوتی استفاده میکند ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکسکاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکس

سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465