رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / واکنش دسیدوال در سونوگرافی چیست؟

واکنش دسیدوال در سونوگرافی چیست؟

پس از وقوع هر بارداری، یکی از لایه های رحم (آندومتر) خود را برای در بر گرفتن جنین آماده می کند که به آن لایه ی تغییر یافته، دسیدوا می گویند. این غشاء در زمان زایمان از لایه زیرین خود جدا می‌شود و به همین علت به آن دسیدوا به معنی موقت و غیرهمیشگی می‌گویند. تقریباً هفت روز پس از باروری ، بلاستوسیست در لایه رحم کاشته می شود. بلاستوسیست دارای دو توده سلولی است، توده سلولی بیرونی که پس از تکامل بیشتر، تبدیل به جفت شده و شروع به ترشح هورمون بارداری یا hCG (عدد بتا) می کند و توده سلولی درونی که در نهایت جنین را می سازد. در این هفته آن بخش از بلاستوسیست که قرار است به جنین تبدیل شود، درون لایه داخلی رحم کاشته شده و شروع به رشد می کند. هنگامیکه لایه ی بیرونی بلاستوسیت، خود را در لا به لای سلول های اندومتر جای می دهد، لایه رحمی نیز دستخوش تغییراتی می شود تا شرایط را برای نگه داشتن تخمک بارور شده آماده کند که به مجموع این تغییرات واکنش دسیدوال می گویند.

سونوگرافی به عنوان روشی برای تعیین سلامت، رشد و تخمین تاریخ تولد جنین، می تواند به شما در تشخیص بارداری، اطمینان کامل بدهد. هنگامی که در سونوگرافی ذکر شود که واکنش های دسیدوال به خوبی رخ نداده یا ضعیف است؛ یعنی بستر نگهداری جنین و... کمی نامناسب است.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

دسیدوا

دسیدوا (به انگلیسی: Decidua)، مرز مخاطی رحم است (اندومتر تغییریافته) که مراحل بارداری را شکل می دهد. دسیدوا در فرایندی به نام دسیدواسازی، تحت تأثیر پروژسترون تشکیل شده است. دسیدوا تشکیل بخش مادری جفت را تشکیل داده و طی دوره بارداری باقی می ماند. این بخش طی زایمان می ریزد، به همین دلیل به آن دسیدوا گفته می شود. بخشی از دسیدوا که با تروفوبلاست برهمکنش دارد را دسیدوای قاعده‌ای نامند (به آن دسیدوای جفتی نیز گفته می شود)، در حالی که دسیدوای کپسولی روی رویان، در سمت حفره‌ای رشد کرده و آن را با اندومتر محصور می کند. باقی‌مانده دسیدوا به نام دسیدوای جداری یا دسیدوا ورا نامگذاری شده که در ماه چهارم بارداری با دسیدوای کپسولی جوش می خورد.

ساختار دسیدوا

سه لایه از دسیدوای قاعده‌ای که از نظر ریخت‌شناسی متمایز هستند را می توان به این صورت توصیف کرد:

واکنش دسیدوال در سونوگرافی

مزایای سونوگرافی

انواع روش سونوگرافی در بارداری

دو نوع اصلی سونوگرافی از جنین وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

سونوگرافی ترانس واژینال

در این نوع سونوگرافی جنینی مبدل درون واژن قرار می گیرد تا امواج صوتی را ارسال نموده و بازتاب ها را جمع آوری کند. سونوگرافی های واژن اغلب در اوایل بارداری استفاده می شوند. همچنین در صورتی که سونوگرافی شکمی اطلاعات کافی را ارائه ندهد، ممکن است از این نوع سونوگرافی نیز استفاده شود.

سونو گرافی ترانس شکمی

این نوع تصویربرداری با حرکت دادن مبدل بر روی شکم انجام می شود. در طول سونوگرافی ترانس شکمی از جنین شما بر روی یک تخت قرار گرفته و باید شکم خود را در معرض دید قرار دهید، تکنسین یا سونوگرافیست ژل مخصوص را بر روی شکم شما اعمال می کند که باعث افزایش هدایت امواج صوتی و از بین بردن هوا بین پوست و مبدل می شود. سپس مبدل را بر روی شکم حرکت می دهد و امواج صوتی که از استخوان ها و سایر بافت ها منعکس می شود در مانیتور به تصاویر تبدیل می شوند.

نحوه آمادگی سونوگرافی

بسته به نوع سونوگرافی ممکن است از مادر خواسته شود مقداری زیادی مایعات نوشیده و یا از ادرار کردن قبل از انجام این تست خودداری کند. در صورتی که پزشک برای شما سونوگرافی ترانس شکمی را تجویز نموده است بهتر است لباس گشادی بپوشید تا بتوانید شکم خود را به راحتی در معرض دید سونوگرافیست برای قرار دادن مبدل قرار دهید.

عوارض جانبی سونوگرافی

از آنجا که اولتراسوند از امواج صوتی استفاده می کند، از اشعه ایکس امن تر است. متخصصان بیش از ۳۰ سال است که از سونوگرافی هیچ خطری تا به امروز کشف نکرده اند.

در رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان همه اقدامات تشخیصی تصویر برداری، در حوزه رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله سونوگرافی های بارداری به طور ورتین، با ضریب دقت بسیار بالا انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد سونوگرافی ترانس رکتالکاربرد سونوگرافی ترانس رکتال

سونوگرافی ترانس رکتال از دسته سونوگرافی هایی است که معمولاً برای آقایان تجویز می شود. این سونوگرافی در مواقعی استفاده می شود که فرد دچار مشکلاتی در نا ... ادامه مطلب

بیوپسی تحت گاید سونوگرافی چگونه است؟بیوپسی تحت گاید سونوگرافی چگونه است؟

بیوپسی تحت گاید سونوگرافی یک روش نمونه برداری از قسمت های مختلف بدن است که در آن برای گرفتن نمونه از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود و هدف تشخیص و تعیین سرعت پیشرفت بیماری و یا نیز تدوین برنامه های درمانی بر اساس شرایط عضو درگیر است ... ادامه مطلب

نمونه برداری از بافت ریه توسط سوزننمونه برداری از بافت ریه توسط سوزن

درصورتی که فردی مبتلا به بیماری های ریوی شده باشد، در ابتدای مراجعه به پزشک، پزشک برای وی سونوگرافی یا سی تی اسکن تجویز میکند. در حالتی که در ریه بیمار موارد غیر عادی دیده بشود پزشک نمونه ای از بافت سلولی ریه را مورد بررسی قرارمیدهد. به برداشتن بافت سلولی از ریه و یا قسمتهای دیگر بدن، بیوپسی میگویند ... ادامه مطلب

کاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکیکاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکی

پانوركس يكي از مرسوم‌ترین رادیوگرافی‌های تشخيصي در دندانپزشكي است. در اين نوع راديوگرافي دندانپزشك می‌تواند كل دندانها و استخوان‌های فك بالا و پائين بيمار را در يك كليشه ببيند. راديوگرافي در مشخص كردن ضايعات فك و اطراف دندان‌ها و دندانه‌ای نهفته به کار می‌رود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465