رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی های بارداری / آیا در سونوگرافی NT جنسیت جنین مشخص میشود؟

آیا در سونوگرافی NT جنسیت جنین مشخص میشود؟

سونوگرافی بارداری یکی از روش های رایج تصویربرداری از جنین در طول دوران بارداری است که به دلایل مختلف انجام می شود. سونوگرافی ممکن است برای تشخیص جنسیت جنین یا شناسایی هرگونه ناهنجاری در بدن مادر یا فرایند تشکیل و رشد جنین انجام شود. تشخیص جنسیت جنین بستگی به مهارت متخصص رادیولوژی، کیفیت بالا و پیشرفته بودن دستگاه سونوگرافی و همچنین وضعیت جسمانی مادر دارد. جنسیت جنین در زمان عمل لقاح شکل می‌گیرد. تمام رویان‌ها یک جوانه یا یک برآمدگی (برآمدگی تناسلی / genital nub) دارند. اگر فرزند پسر باشد، از هفته هفتم بارداری، تولید تستوسترون در جنین آغاز می‌شود. هورمون تستوسترون سبب می‌شود تا برآمدگی مذکور به کیسه بیضه و آلت تناسلی مردانه (penis) تبدیل شود. در دختران، این برآمدگی تناسلی به کلیتوریس (clitoris) و لابیا (labia: لب های بیرونی و داخلی آلت تناسلی زنانه) تبدیل می‌گردد. تعیین جنسیت به طور نرمال در هفته چهاردهم بارداری مشخص شده و نتیجه آن صد در صد درست می‌باشد. در مواردی که در هفته های پایینتر، جنسیت را مشخص می‌کنند، احتمال خطا از 5 الی 10 درصد وجود دارد. در تصویربرداری NT تعیین جنسیت نوزاد نیز انجام می‌شود؛ اما توجه داشته باشید این سونوگرافی در سه ماه اول بارداری صورت گرفته و احتمال خطا دارد .

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی nt و nb (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) در اصفهان را با مراجعه به سونوگرافی دکتر اعظمی اصفهان ، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

کاربردهای سونوگرافی NT

جنسیت جنین

مزایای سونوگرافی NT

سونوگرافی با مزایای بسیاری همراه است:

بهترین زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت

سونوگرافی تعیین جنسیت در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. پس از هفته دوازدهم ممکن است جنسیت نوزاد مشخص شود؛ اما به هر میزان که از این زمان بگذرد، مشاهده پسر یا دختر بودن نوزاد توسط متخصص سونوگرافی آسان تر می شود. به طور کلی بهترین زمان برای انجام سونوگرافی تعیین جنسیت، بعد از هفته شانزدهم بارداری است.

آمادگی قبل از سونوگرافی NT

از نکات مهم قبل از غربالگری در بارداری این است که در صورت داشتن مثانه پر، مشاهده تصاویر سونوگرافی آسان تر است، بنابراین پزشک ممکن است نوشیدن آب را حدود یک ساعت قبل از قرار ملاقات توصیه کند. فناوری سونوگرافی نیاز به دسترسی به قسمت زیرین شکم شما دارد، بنابراین مطمئن شوید که از لباس راحتی استفاده می کنید که امکان دسترسی به آن را فراهم می کند.

روش انجام سونوگرافی NT

در طول سونوگرافی، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. سپس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از سری مخصوص سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده توسط متخصص سونوگرافی به پزشک شما ارجاع می شود تا پزشک در خصوص سلامتی جنین، پسر یا دختر بودن و همچنین سلامتی شما اظهار نظر کند.

عوارض جانبی سونوگرافی NT

امواج اولتراسوند برای سلامت مادر و جنین هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و روشی کاملاً ایمن است. با این حال بهتر است از انجام موارد غیر ضروری خودداری شود.

هزینه سونوگرافی NT

سونوگرافی nt برای بررسی سلامت جنین انجام می شود، بنابراین جز الزامات مراقبت های سه ماه اول بارداری است. هزینه سونوگرافی NT تحت پوش بیمه است؛ اما به دلیل تفاوت در تجهیزات و دستگاه های سونوگرافی مراکز مختلف، هزینه سونوگرافی NT دقیق و مشخص نمی باشد.

سونوگرافی بیوپسی از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شمارهتلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و درمان سرطان سینه در مردانعلت و درمان سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان بیماری بسیار نادری است و ابتلا به سرطان سینه در مردان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد ... ادامه مطلب

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحمعلل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

رحم عضوی مهم از اندام یک زن محسوب می شود که وظیفه نگهداری جنین را دارد. دیواره رحم از سه لایه آندومتر، میومتر و پری متر ساخته شده است ... ادامه مطلب

سونوگرافی دستگاه گوارش برای تشخیص چه بیماری هایی انجام می شود؟سونوگرافی دستگاه گوارش برای تشخیص چه بیماری هایی انجام می شود؟

سونوگرافی دستگاه گوارش، رایج‌ترین نوع سونوگرافی است؛ زیرا ارگان‌های زیادی در داخل شکم وجود دارند. اندام‌های اصلی که با سونوگرافی در قسمت فوقانی شکم مشاهده می‌شوند شامل کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده و طحال می‌باشد. ... ادامه مطلب

آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟

بیشتر سقط‌ جنین‌های ناخواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌یافته اتفاق می‌افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیۀ بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465