رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی های بارداری / بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری دوم

بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری دوم

سونوگرافی غربالگری جنین یک تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می‌ کند. تصاویر سونوگرافی جنین می تواند به پزشک کمک کند تا رشد و پیشرفت کودک را ارزیابی نموده و بر بارداری نظارت داشته باشد. در دوران بارداری، پزشک برای اینکه از سلامتی بارداری و جنین مطمئن شود برای مادر باردار چند سونوگرافی تجویز میکند. یکی از آنها سونوگرافی غربالگری جنین سه ماهه دوم است که نام دیگر آن آنومالی اسکن است که آن را با نام اسکن اختصاصی جنین نیز می خوانند. یک تصویربرداری اختصاصی از جنین است که با هدف بررسی سلامت اندام ها و ارگان های مختلف بدن جنین انجام می شود. انجام تصویربرداری تشخیص ناهنجاری جنین و یا سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم که بین هفته 18 و 23 انجام می‌شود، ضروری است. این تصویربرداری بسیار کامل بوده و به پزشک این امکان را می‌دهد که هر قسمت از بدن جنین را به‌صورت دقیق بررسی کند.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، سونوگرافی غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) در اصفهان را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان ، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

آیا غربالگری دوم ضروری است؟

سونوگرافی هفته هجدهم بارداری یا همان آنومالی اسکن، با هدف بررسی هرگونه ناهنجاری در جنین در حال رشد انجام می شود. البته اگرچه این سونوگرافی به تنهایی نمی تواند در تشخیص بیماری های جنینی کارآمد باشد؛ اما از آنجا که به دقت تمامی اعضای بدن جنین، اعم از ارگان های داخلی و اندام های بیرونی را مورد بررسی قرار می دهد، بنابراین ممکن است پزشک را به وجود برخی شرایط خاص و بیماری ها در جنین مشکوک کرده تا او بتواند با انجام دادن بررسی های تکمیلی برای تایید این یافته ها، وضعیت سلامتی و یا بیمار بودن جنین را به دقت مشخص کند. از جمله مشکلاتی که ممکن است پزشک در سونوگرافی آنومالی اسکن به آنها پی ببرد، می توان به این موارد اشاره نمود:

به علاوه سونوگرافی هفته هجدهم بارداری، با هدف بررسی وضعیت جفت، مایع آمنیوتیک و همچنین طول سرویکس انجام می شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری دوم

بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری دوم

سه ماهه دوم بارداری از هفته 14 بارداری آغاز می شود و تا هفته 28 ادامه می یابد. از آنجا که بر اساس قوانین سقط‌ درمانی با محاسبه تاریخ اولین روز قاعدگی فقط تا هفته ی ۱۹ امکان‌پذیر است، سونوگرافی آنومالی بین هفته های 16 تا 18 بارداری انجام می شود تا در صورت وجود مشکلی که نیاز به ختم بارداری دارد، این امکان برای والدین وجود داشته باشد تا به روش قانونی اقدام کنند .

آمادگی های قبل از سونوگرافی آنومالی اسکن

در سونوگرافی آنومالی نیازی به پر بودن مثانه نیست و بدون نیاز به آمادگی خاصی می توان آن را انجام داد. همچنین در صورتی که نیاز به آمادگی خاصی باشد، تکنسین پیش از انجام سونوگرافی به شما اطلاع می دهد.

نحوه انجام سونوگرافی آنومالی اسکن

در این سونوگرافی بعد از زدن ژل مخصوص روی پوست شکم، یک پروب (دسته مخصوص سونوگرافی برای تصویر برداری) روی شکم حرکت می‌کند تا بدن جنین را به‌طور کامل بررسی نماید. بعد از انجام این کار یک تصویر سیاه و سفید از جنین روی مانیتور متصل به دستگاه نمایش داده می‌شود. این سونوگرافی شما را اذیت نمی‌کند و تنها ممکن است حین انجام سونوگرافی برای نمایش بهتر از تصویر جنین کمی فشار روی شکم ایجاد نماید.

عوارض سونوگرافی آنومالی اسکن

تاکنون خطرات شناخته شده ای برای مادر و جنین در هنگام اسکن آنومالی شناخته نشده است. اطلاعات حاصل از سونوگرافی آنومالی می تواند منجر به اقدامات درمانی مهمی شود.

هزینه غربالگری دوم

هزینه انجام هر یک از خدمات مراکز سونوگرافی با توجه به تعرفه مشخص شده در نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان تعیین می گردد.

سونوگرافی کودکان و نوزادان یکی از خدمات تخصصی رادیولوژی مرکزی اصفهان است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ازا ین مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ماموگرافی در دوران بارداری و شیردهی چگونه است؟ماموگرافی در دوران بارداری و شیردهی چگونه است؟

ماموگرافی مجموعه ای از تصاویر رادیوگرافی اشعه ایکس به شکل دو بعدی و سیاه و سفید است. با انجام ماموگرافی در بافت پستان می توان تمامی ناهنجاری ها را بر ... ادامه مطلب

تفسیر سونوگرافی مثانهتفسیر سونوگرافی مثانه

تشخیص به موقع و درمان زودهنگام بیماری های مثانه، مانع از درگیر شدن کلیه و سایر قسمت ها می شود. به ارزیابی حجم مثانه، اندازه گیری ضخامت دیوار آن و تعیین وجود سنگ مثانه و تومورهای مثانه، سونوگرافی مثانه می گویند. ... ادامه مطلب

تشخیص سرطانهای مجاری شیری با داکتوگرافی یا گالاکتوگرافیتشخیص سرطانهای مجاری شیری با داکتوگرافی یا گالاکتوگرافی

گالاکتورافی یا داکتوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای معاینه و بررسی داکت ها یا مجاری شیری پستان انجام می شود. ... ادامه مطلب

آپاندیس چگونه تشخیص داده می شود؟آپاندیس چگونه تشخیص داده می شود؟

آپاندیس یکی از قسمت های داخلی بدن است که اگر چه عملکرد خاصی ندارد اما اگر دچار التهاب و عفونت شود، شرایط بدن بسیار خطرناک خواهد شد. این زائده کوچک که در روده قرار دارد، اگر در اثر انگل، مدفوع و غیره مسدود شود، به تدریج ورم کرده و می ترکد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465