رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / بررسی بیماری های زنان با سونوگرافی

بررسی بیماری های زنان با سونوگرافی

دستگاه تناسلی خانم ها یکی از اندام های بسیار مهم در بدن آنها می باشد و سلامت این بخش نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. بیماری‌های رحم و تخمدان بر اساس نوع و شدت آن، اثرات متفاوتی روی قدرت باروری زنان می‌گذارد، به طوری که گاهی منجر به ناباروری موقت و برخی اوقات نازایی دائمی می‌گردد. اغلب این بیماری‌ها با درمان و استفاده از دارو قابل بهبود است؛ اما باید در اولین فرصت مورد تشخیص و معالجه قرار گیرد.

سونوگرافی یکی از ابزارهای دقیق به منظور بررسی و ارزیابی انواع بیماری‌ها، به خصوص در زنان می‌باشد. سونوگرافی رحم و تخمدان یکی از انواع سونوگرافی می‌باشد که امروزه بسیار رایج شده است. بیشتر پزشکان از این سونوگرافی با هدف سلامت و بررسی انواع بیماری‌های زنان استفاده می‌کنند. این روش تشخیصی برای بررسی رحم، تخمدان‌ها و فضای کلی لگن مورد به منظور تشخیص بیماری‌هایی نظیر فیبروم رحم، تومور تخمدان، کیست‌ تخمدان‌، سرطان رحم و تخمدان و عفونت‌ لگن و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

انواع بیماری های زنان

فیبروم رحم

گاهی با بروز برخی مشکلات ژنتیکی، تغییراتی در بافت عضلانی رحم ایجاد می‌شود که به فیبروم رحم معروف است. در افراد مستعد این بیماری، سلول‌های فیبروم از دوران جنینی درون رحم شکل می‌گیرد و بر اثر عواملی مانند بلوغ، تغییرات هورمونی، بزرگ شدن رحم و افزایش سن به تدریج بزرگ‌تر می‌شود.

سرطان رحم

سرطان رحم با داشتن ریشه‌های ژنتیکی، یک بیماری حساس و جدی است که بیشتر در خانم‌های جوان مشاهده می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری می‌توان شاهد علائم و نشانه‌هایی همچون درد شدید در ناحیه لگن، ترشحات غیر طبیعی از واژن، خون‌ریزی غیرعادی و... بود.

کیست تخمدان

کیست‌های تخمدان، کیسه‌هایی حاوی مایع در داخل یا روی تخمدان هستند که ابعادی بین یک نخود تا یک پرتقال دارند و در صورت رشد شدید، خطرساز می‌باشند. کیست تخمدان جزء شایع‌ترین بیماری‌های زنان به حساب می‌آید که گاهی تا آخر عمر نیز شناسایی نمی‌شود و در بسیاری از موارد، نیازمند درمان خاصی نیست. کیست‌ها در زمان تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود و اغلب با مصرف دارو طی 6 الی 8 هفته از بین می‌رود؛ اما گاهی با علائمی همچون عادت ماهانه نامنظم، درد حین قاعدگی، خون‌ریزی نامتعارف، درد در زیر شکم و... همراه است.

عفونت لگن

به وسیله این بیماری اختلالاتی در سیستم تناسلی زنان به وجود می آید که می تواند بارداری و زایمان زنان را تحت الشعاع قرار دهد. این عفونت انواع مختلفی دارد و درمان های متفاوتی بنا به نوع آن وجود دارد. به طور کلی عفونت زنان همیشه همراه علائم شایعی بوده که به راحتی می توان آن را تشخیص داد.

تومور تخمدان

سرطان تخمدان وقتی در رحم بیمار افزایش پیدا می نماید که سلول های بیمار به صورت غیر طبیعی در تخمدان شروع به تولید و تکثیر خارج از کنترل و تشکیل توده و یا تومور می کنند. در صورت عدم درمان، این توده می تواند در سایر نقاط بدن گسترش یابد. به این بیماری سرطان تخمدان متاستاتیک نیز می گویند.

بررسی بیماری های زنان با سونوگرافی

کاربرد سونوگرافی رحم و تخمدان

کاربرد سونوگرافی رحم و تخمدان، بررسی رحم و تخمدان ها به منظور اندازه گیری و ارزیابی ارگان های موجود در لگن می باشد و شامل موارد زیر است:

مزایای سونوگرافی رحم و تخمدان

نحوه انجام سونوگرافی رحم و تخمدان

سونوگرافی رحم و تخمدان با استفاده از دو روش انجام می‌شود. نوع روند سونوگرافی انجام شده به دلیل سونوگرافی، وابسته است. جهت فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص یا درمان، تنها یک روش یا هر دو روش، موردنیاز می‌باشد.

سونوگرافی ابدومینال

ماده‌ای ژل‌مانند روی شکم شما زده می‌شود. مبدل یا پروب به پوست شما فشار داده می‌شود و در اطراف ناحیه مورد بررسی حرکت می‌کند. تصاویر ساختارها روی صفحه کامپیوتر نشان داده می‌شوند. این تصاویر برای استفاده پزشک با استفاده از ابزار مختلف ثبت می‌شود.

سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژن از طریق واژن با مثانه خالی انجام می‌شود. از یک مبدل واژینال که بلند و باریک است و پوششی از جنس پلاستیک یا لاتکس دارد استفاده می‌شود. نوک مبدل وارد واژن شما می‌شود که ممکن است این کار کمی ناراحت‌کننده باشد. تصاویر ساختارها روی صفحه کامپیوتر نشان داده می‌شوند. این تصاویر برای استفاده پزشک با استفاده از ابزار مختلف ثبت می‌شود. پس از اتمام مراحل، مبدل برداشته خواهد شد.

عوارض سونوگرافی رحم و تخمدان

در این روش از امواج صوتی برای گرفتن تصویر استفاده می‌شود و هیچگونه پرتویی وجود ندارد. اگر باردار هستید، خطری جنین را تهدید نمی‌کند. اگر باردار هستید و افتادگی جفت یا خونریزی واژینال دارید، بهتر است سونوگرافی واژینال انجام ندهید؛ زیرا باعث بدتر شدن خونریزی می‌شود.

هزینه سونوگرافی رحم و تخمدان

این روش در بسیاری از مراکز رادیولوژی و تصویربرداری تحت پوشش بیشتر بیمه های پایه و تکمیلی قرار می‌گیرد. ضمن اینکه نوع سونوگرافی واژینال و رحم هم یک عامل تعیین کننده در هزینه‌ها است.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی اورژانسی چیست؟سونوگرافی اورژانسی چیست؟

ارائه خدمات پزشکی در بیماران مراجعه‌ کننده به اورژانس‌ ها، در نظام سلامت جامعه اهمیت خاصی دارد. تصویر برداری با سونوگرافی در موارد اورژانس از دسترسی فراگیر و درخواست رو به افزایش برخوردار است. ... ادامه مطلب

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحمعلل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

رحم عضوی مهم از اندام یک زن محسوب می شود که وظیفه نگهداری جنین را دارد. دیواره رحم از سه لایه آندومتر، میومتر و پری متر ساخته شده است ... ادامه مطلب

علت انواع و تشخیص شکستگی لگنعلت انواع و تشخیص شکستگی لگن

در رادیولوژی لگن می توان شکستگی استخوان های لگن یا شکستگی بخش فوقانی استخوان ران در محل گردن ران یا ناحیه تروکانتر را مشاهده کرد. ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی 4 بعدیکاربرد سونوگرافی 4 بعدی

سونوگرافی چهار بعدی در بارداری یکی از سونوگرافی هایی است که به صورت اختیاری انجام می شود. انجام این تست از نظر پزشکی اجباری نمی باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465