رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی بیضه ها / کاربرد سونوگرافی مقعدی چیست و به چه دلیل انجام میشود؟

کاربرد سونوگرافی مقعدی چیست و به چه دلیل انجام میشود؟

غده پروستات یکی از اندام‌ های مردان می ‌باشد که در ناحیه پایین شکم و در قسمت خروجی مثانه قرار دارد. این غده یک رشد دومرحله‌ای دارد به این معنی که بزرگ شدن آن در سنین بلوغ و بعد از سن 35 سالگی رخ می‌دهد؛ اما در صورت رشد بیش از اندازه و بزرگ شدن آن باید دلیل را جویا شد. بزرگی غده پروستات یکی از مواردی است که در صورت تشخیص به موقع و درمان آن می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری و در نهایت عوارض آن را کاهش داد. سونوگرافی مقعدی به عنوان یکی از ابزارهای تشخیصی دقیق برای بررسی سرطان پروستات شناخته شده است. در این روش تصویربرداری، امواج اولتراسوند از طریق پروب به داخل بدن فرستاده می‌شود، امواج با برخورد به هر اندام از آن عبور می‌کنند یا بازمی‌گردند. پروب سونوگرافی امواج بازگشتی را دریافت می‌کند و آن را تبدیل به سیگنال‌های الکتریکی می‌کند. نهایتاً سیگنال‌ها به شکل تصویر سونوگرافی در مانیتور نمایش داده می‌شوند.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی مقعدی (رکتال) به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربردهای سونوگرافی مقعدی

کاربرد سونوگرافی مقعدی

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی مقعدی

  1. سعی کنید در موعد مقرر در مرکز سونوگرافی حاضر باشید و یک همراه با خود داشته باشید.
  2. ممکن است از شما خواسته شود از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپیرین حدود یک هفته قبل از تصویربرداری خودداری کنید.
  3. ممکن است برای حفظ آرامش شما در حین تصویربرداری، به شما یک مسکن یا داروی بی‌حسی موضعی تجویز شود.
  4. برای انجام سونوگرافی باید حتماً روده و مثانه بیمار تخلیه شود؛ چراکه تصویربرداری با وجود مدفوع می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
  5. قبل از سونوگرافی، پزشک دارویی را برای تخلیه روده به بیمار تجویز می نماید.

نحوه انجام سونوگرافی مقعدی

هزینه سونوگرافی مقعدی

هزینه سونوگرافی با توجه به معیارهای مختلفی تعیین می شود. بسته به شرایط بیمار و نوع سونوگرافی که تجویز می گردد می تواند این هزینه تغییر پیدا کند. لازم به ذکر است که بیمه شامل سونوگرافی می شود و افراد تحت پوشش می توانند برای پرداخت هزینه از خدمات بیمه استفاده کنند.

عوارض سونوگرافی مقعدی

سونوگرافی مقعدی هیچگونه ریسک تابش اشعه های رادیواکتیوی به همراه ندارد. اغلب افراد در حین انجام آزمایش از قرار گرفتن مبدل در مقعد خود کمی احساس ناراحتی می کنند. در صورتی که نسبت به لاتکس حساسیت دارید این موضوع را با متخصص سونوگرافی در میان بگذارید؛ زیرا برای قرار دادن مبدل سونوگرافی در مقعد روی آن را با روکشی از جنس لاتکس می پوشانند. سونوگرافی مقعدی می تواند در موارد بسیار نادر سبب آسیب به مقعد، کولون و خونریزی شود.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، سونوگرافی غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) در اصفهان را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان ، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرا گاهی یک سونوگرافی را باید تکرار کرد؟چرا گاهی یک سونوگرافی را باید تکرار کرد؟

سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که در حوزه پزشکی استفاده می شود. در این روش تصویربرداری، امواج فراصوتی با فرکانس بالا کاربرد دارد، بنابراین مضرات ا ... ادامه مطلب

آیا ناهنجاری های کروموزومی در دوران جنینی با سونوگرافی قابل تشخیص اند؟آیا ناهنجاری های کروموزومی در دوران جنینی با سونوگرافی قابل تشخیص اند؟

آزمایش‌های غربالگری شانس یا احتمال اینکه جنین یکی از چند بیماری مشخص را داشته باشد را نشان می‌دهد. این آزمایش به طور یقین نمی‌تواند مشخص نماید که آیا نوزاد مشکل دارد یا نه، بلکه احتمال خطر را مشخص می‌نماید. ... ادامه مطلب

بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟

در ام آر آی، تصاویر بسیار دقیق و واضح از اندام داخلی بدن گرفته می‌شود. این تصاویر به پزشک در شناسایی و تشخیص بیماری اندام های داخلی کمک می کند ... ادامه مطلب

آدنوزیس پستان چیست؟آدنوزیس پستان چیست؟

آدنوز اسکلروز نوعی بیماری خوش خیم پستان است که از نظر بالینی و رادیوگرافی بسیار شبیه سرطان سینه است.این توده در زمان تشخیص می‌تواند مشکلات مختلفی ایجا ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465