رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / ماموگرافی چه کاربردهایی دارد؟

ماموگرافی چه کاربردهایی دارد؟

شایع ترین نوع سرطان در بین زنان در تمام دنیا سرطان پستان است. این خطر در تمام سنین برای زنان وجود دارد. با این همه در بسیاری موارد این سرطان قابل درمان است. تشخیص زودهنگام و اقدام به درمان به موقع یکی از اصول مهم در روند درمان بیماران می باشد. تشخیص زودرس در بالا بردن اثر بخشی درمان بیماری، کم کردن عوارض روحی، روانی، اجتماعی و خانوادگی بیماری سرطان، کم کردن هزینه های درمان، کم کردن شانس عود مجدد بیماری در پستان یا جای دیگری از بدن و امکان بقای بیشتر بیماران بعد از درمان مؤثر است. به همین دلیل انجام ماموگرافی از اهمیت بالایی برخوردار است. با غربالگری بانوان بالای 40 سال، می توان میزان مرگ و میر به دلیل سرطان پستان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

انواع ماموگرافی

ماموگرافی در کل به دو دسته ماموگرافی غربالگری و ماموگرافی تشخیصی تقسیم می‌شود.

ماموگرام تشخیصی به طور گسترده‌تری از ماموگرام غربالگری انجام می‌شود. در این روش معمولاً از دوز اشعه‌ی ایکس بالاتری استفاده می‌شود تا بتوان سینه را از چندین موقعیت گوناگون مشاهده کرد. متخصص رادیولوژی همچنین ممکن است برخی از نواحی خاص را بزرگ‌تر نشان دهد. ماموگرافی تشخیصی برای بررسی بیماران دارای علائم بالینی غیرطبیعی مانند توده پستان یا ترشح از نوک سینه استفاده می‌شود. ممکن است ماموگرافی تشخیصی پس از غربالگری ماموگرافی با نتایج غیرعادی انجام شود تا ناحیه غیرطبیعی در غربالگری اولیه، به‌صورت دقیق‌تر بررسی شود.

کاربردهای ماموگرافی

ماموگرافی چه کاربردهایی دارد

آمادگی جهت انجام ماموگرافی

بهتر است پزشک را از وجود هرگونه جراحی که در گذشته انجام شده و یا مصرف هورمون و یا سابقه وجود سرطان سینه در خانواده خود آگاه کنید؛ اما در کل هیچ آمادگی خاصی پیش از انجام ماموگرافی نیاز نیست و برای شخص هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد. بهتر است در روزهای نزدیک به دوران عادت ماهانه و یا حتی روزهای خونریزی ماموگرافی انجام نشود.

روش انجام ماموگرافی

این آزمایش معمولاً به صورت ایستاده انجام می شود. تکنسین، پستان شما را بر روی یک صفحه قرار می دهد. در حین آزمایش هر کدام از سینه ها بین دو صفحه قرار می گیرد. این عمل باعث مسطح و یکنواخت شدن پستان ها شده تا بتوان تصاویر واضحی را از بافت پستان با حداقل دور اشعه تهیه نمود. فشرده شدن سینه بین دو صفحه ممکن است کمی موجب ناراحتی به مدت چند دقیقه برای فرد ایجاد کند. صفحه متحرک بالایی با نزدیک شدن به صفحه ثابت پایین موجب فشرده شدن بافت سینه خواهد شد. سپس دستگاه شروع به گرفتن تصویر می نماید. این روش برای سینه دیگر نیز تکرار می شود و از شخص تقاضا می شود تا مشابه روش قبل عمل نماید. صفحه دستگاه ماموگرافی برای گرفتن تصاویر اشعه ایکس از زاویه دیگر باید بچرخد تا عکس دیگری از زاویه مخالف گرفته شود. با این عکس دو تصویر از دو زاویه پستان حاصل خواهد شد.

تفسیر جواب ماموگرافی

انجام آزمایش ماموگرافی منجر به تولید تصاویر سیاه و سفید دو بعدی یا سه بعدی از بافت پستان ها می شود. این تصاویر روی مانیتور رایانه قابل مشاهده هستند. متخصص رادیولوژی بر اساس نتایج حاصل شده، یک گزارش نهایی از یافته های آزمایش برای پزشک شما تهیه می کند. رادیولوژیست بر اساس تصاویر به دست آمده نسبت به وجود تومورهای سرطانی یا خوش خیم اطمینان حاصل می کند و ممکن است برای اطمینان بیشتر، انجام آزمایش‌های مجدد دوره ای را تجویز کند. تفسیر نتایج آزمایش ماموگرافی به طور کلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

به توصیه متخصصان بهترین زمان انجام ماموگرافی یک هفته پس از پایان قاعدگی است. برای انجام ماموگرافی سینه‌ها میان دو پدال فشرده می‌شوند تا تصویر واضحی بر روی مانیتور دستگاه تشکیل شود. درد حاصل از این فشار چندان غیر قابل تحمل نیست؛ اما با توجه به اینکه در دوره قاعدگی و همچنین در سندروم پیش از قاعدگی که حدود یک هفته قبل از شروع چرخه قاعدگی است سینه‌ها در حساس‌ترین حالت خود به سر می‌برند متخصصان توصیه می‌کنند در این دوره برای انجام ماموگرافی مراجعه نکنید. یک هفته پس از شروع قاعدگی و در روزهای پایانی پریود ترشح هورمون‌ها کمتر شده و دیگر تأثیری بر روی بافت سینه‌ها ندارند از همین رو فرد درد زیادی را متحمل نمی‌شود.

عوارض ماموگرافی

ماموگرافی، بافت پستان ها را با مقادیر اندکی از پرتوهای رادیواکتیو مواجه می سازد؛ اما معمولاً فواید این تکنیک تصویربرداری بیشتر از مضرات آن است. با این حال توصیه می شود اگر باردار هستید، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا در خصوص گزینه های جایگزین تصمیم گیری شود. انجام ماموگرافی های مکرر و دوره ای در افراد بارداری که در معرض ریسک بالای ابتلا به سرطان پستان هستند توصیه نمی شود.

هزینه ماموگرافی

هزینه ماموگرافی براساس تعرفه وزارت بهداشت بخش خصوصی محاسبه می‌شود. هزینه انجام این تصویربرداری به عواملی چون یک طرفه بودن یا دو طرفه بودن و میزان بزرگنمایی بستگی دارد. نوع روش ماموگرافی نیز می‌تواند قیمت ماموگرافی را تغییر دهد.

بیوپسی یا نمونه برداری از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شمارهتلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص بارداری یک یا چند قلویی با سونوگرافیتشخیص بارداری یک یا چند قلویی با سونوگرافی

سونوگرافی در تشخیص تعداد جنین معمولاً خطا نمی‌کند. اما اگر بیش از دو جنین وجود داشته باشد، به سختی می‌توان تعداد دقیق آنها را مشخص کرد. با استفاده از سونوگرافی تعیین سن بارداری، می‌توان زمان زایمان را به‌درستی تعیین نمود. ... ادامه مطلب

سونوگرافی چیست؟سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی، فرآیندی است که به وسیله آن، از طریق امواج صوتی، تصاویری از بافت‌ ها و ارگان‌ های داخلی بدن انسان به دست می‌آید؛ که پس از شکل‌ گیری به مانیتور ارسال شده و با پردازش توسط دستگاه، تصویر مشاهده می‌ شود. در سونوگرافی سه بعدی با کمک نرم افزار خاصی، عکس تبدیل به عکس سه بعدی می‌شود ... ادامه مطلب

بافت برداری چیست و چه کاربردی در پزشکی دارد؟بافت برداری چیست و چه کاربردی در پزشکی دارد؟

بافت برداری یا بیوپسی یک آزمایش برای بررسی علائم بیماری است. پزشک، نمونه کوچکی از بافت یا سلول ها را از ناحیه ای از بدن شما که ممکن است به سرطان، عفونت یا سایر مشکلات جسمی مبتلا باشید، می گیرد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی رحم چگونه انجام میشود؟سونوگرافی رحم چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی رحم از جمله انواع سونوگرافی است که خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در این روش از امواج صوتی برای تصویربرداری از ناحیه رحم و تخمدان استفاده می‌شود. با استناد به تصاویر گرفته شده از طریق دستگاه مخصوص، می‌توان بیماری‌های مختلف را تشخیص داده و برای درمان آن‌ها اقدام کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465