رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / هیستروسونوگرافی چیست و چگونه انجام میشود؟

هیستروسونوگرافی چیست و چگونه انجام میشود؟

ناهنجاری های مرتبط با رحم و لگن مانند چسبندگی آندومتر، چسبندگی رحم و ضخیم بودن دیواره رحم از جمله مشکلاتی است که می تواند موجب ناباروری بانوان شود. هيستروسونوگرافي نوعی سونوگرافی بسیار دقیق از رحم و لگن است که می تواند تمامی ناهنجاری های مرتبط با آنها را تشخیص دهد. این سونوگرافی به صورت واژینال انجام می شود. به همین دلیل انجام آن کاملاً بستگی به نظر پزشک و میزان مشکلات بیماران دارد. هیستروسونوگرافی یک روش غیر تهاجمی است که با استفاده از تزریق آهسته سالین استریل به داخل حفره رحم صورت گرفته و با امواج اولتراسوند از این طریق پزشک به بررسی ناهنجاری های آندومتری رحم و ارزیابی آن پرداخته و تصویربرداری های لازم انجام می شود. این روش بسیار مشابه با روش سونوگرافی رنگی است؛ اما در روش کار، با آن متفاوت است. تست اولتراسوند برای ارزیابی بیماران با خونریزی واژینال غیرقابل توصیف، مشکلات نازایی، فیبروئیدها و یا سایر اختلالاتی است که در ابتدای سونوگرافی مشاهده و استفاده می شود.

سونوهیستروگرافی یکی از روشهای کاملاً بی خطر است که در رادیولوژی مرکزی اصفهان برای تشخیص برخی اختلالات، مانند خونریزی های غیر طبیعی ماهیانه زنان انجام می شود. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل انجام هیسترسونوگرافی

دلایل تجویز سونوگرافی عبارتند از:

مزایای هیستروسونوگرافی

از جمله مزایای هیستروسونوگرافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هیستروسونوگرافی

زمان انجام هیستروسونوگرافی

این روش بهتر است که در نیمه اول سیکل و بعد از پایان خونریزی انجام شود. هیستروسونوگرافی برای بیمارانی که مشکل ناباروری دارند در طی 10 روز اول سیکل قاعدگی انجام می شود و در بیمارانی که پولیپ دارند، معمولاً در روزهای بعدی سیکل قاعدگی انجام می گیرد.

آمادگی انجام هیستروسونوگرافی

بهتر است این روش یک هفته پس از قاعدگی انجام شود تا خطر عفونت رحم به حداقل برسد. اگر باردار هستید نباید آن را انجام دهید. معمولاً نیاز به آمادگی خاصی ندارد و بهتر است یک لباس راحت و گشاد بپوشید. ممکن است قبل از سونوهیسترو به شما یک داروی ضد درد یا آرام‌بخش داده شود تا احتمال بروز هرگونه ناراحتی به حداقل برسد.

هیستروسونوگرافی چگونه انجام میشود؟

پس از معاینه اولیه، پزشک پروب ترانس واژینال را برمی‌دارد و اسپکولوم استریل را وارد می‌کند. سپس پزشک دهانه رحم را تمیز کرده و یک کاتتر را در حفره رحم قرار می‌دهد. هنگامی‌که کاتتر در جای خود قرار گرفت، اسپکولوم را برداشته و پروب ترانس واژینال را دوباره وارد کانال واژن می‌کند. سپس در حین انجام سونوگرافی، محلول نمکی استریل از طریق کاتتر به داخل حفره رحم تزریق می‌شود.

هیستروسونوگرافی با عنوان سونوگرافی با تزریق محلول نمکی نیز شناخته می‌شود. به‌همین‌دلیل، برخلاف سونوگرافی معمولی می‌تواند ناهنجاری‌های دیواره داخلی رحم را بهتر تشخیص دهد. این مایع به طور استراتژیک برای جدا کردن دیواره‌های رحم از یکدیگر عمل می‌کند و مشاهده ناهنجاری‌هایی را که ممکن است پنهان شده باشند، آسان‌تر می‌کند. سونو هیسترو ممکن است حدود 30 دقیقه طول بکشد و در طول انجام آن بیدار خواهید بود و با زانوهای خم شده روی تخت معاینه دراز می‌کشید.

موارد احتیاط انجام هیستروسونوگرافی

انجام هیستروسونوگرافی در بیماران دارای ناهنجاری های رحمی زیر باید با احتیاط انجام شود:

عوارض هیستروسونوگرافی

سونوهیستروگرافی یکی از روش های کاملاً بی خطر و عموماً بدون عوارض و مشکل است. البته در مواردی بسیار نادر مشاهده شده که بعد از سونوهیستروگرافی برخی از خانم ها به عفونت لگنی، درد یا تب در روز سونوهیستروگرافی یا روز بعد، گرفتگی، لکه بینی یا خون ریزی های خفیف و یا ترشحات آبکی دچار شده اند که البته این مشکلات چندان شایع و خطرناک نمی باشند.

هزینه هیستروسونوگرافی

برای بیمه های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی هزینه سونوگرافی طبق قیمت تعرفه بیمه می باشد.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی مقعدی (رکتال) به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مامو گرافی و گرافی دیجیتال از پستان چیست؟مامو گرافی و گرافی دیجیتال از پستان چیست؟

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال ، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است و یکی از مهمترین راه های تشخیص سریع بیماری های مربوط به پستان از جمله سرطان و فیبروکیست به شمار می رود ... ادامه مطلب

شباهت عفونت لگن و رحم و تشخیص آنهاشباهت عفونت لگن و رحم و تشخیص آنها

عفونت رحم در نتیجه بیماری التهابی لگن رخ می دهد که تمام یا بخشی از سیستم تناسلی را دچار عفونت می کند. این بیماری عموماً در نتیجه انتقال باکتری هاست . ... ادامه مطلب

چرا گاهی یک سونوگرافی را باید تکرار کرد؟چرا گاهی یک سونوگرافی را باید تکرار کرد؟

سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که در حوزه پزشکی استفاده می شود. در این روش تصویربرداری، امواج فراصوتی با فرکانس بالا کاربرد دارد، بنابراین مضرات ا ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی 4 بعدیکاربرد سونوگرافی 4 بعدی

سونوگرافی چهار بعدی در بارداری یکی از سونوگرافی هایی است که به صورت اختیاری انجام می شود. انجام این تست از نظر پزشکی اجباری نمی باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465