رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / اطلاعاتی درباره علائم، علل، تشخیص و درمان سرطان سینه

اطلاعاتی درباره علائم، علل، تشخیص و درمان سرطان سینه

سرطان سینه که با نام سرطان پستان نیز شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان بین خانم‌ها محسوب می‌شود. با آغاز این سرطان سلول‌های غیرطبیعی بدون هیچگونه قاعده خاصی شروع به رشد می‌کنند و در واقع، این سرطان از بافت پستان آغاز می‌شود. مهم‌ترین عاملی که شانس مرگ‌و‌میر در این بیماری را کاهش می‌دهد، افزایش آگاهی در رابطه با این بیماری است؛ زیرا سرطان پستان هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان آن روند بهتری خواهد داشت و میزان موفقیت درمان افزایش می‌یابد. سلول های سرطانی پستان معمولاً توموری را تشکیل می دهند که معمولاً به واسطه سونوگرافی یا ماموگرفی دیده می شوند و یا به صورت توده احساس می شوند. اغلب توده های پستان خوش خیم هستند و سرطانی و بدخیم نیستند. برای تعیین خوش خیم یا بدخیم بودن سرطان و اینکه آیا ریسک ابتلا به سرطان را در آینده تحت تأثیر قرار خواهد داد، بایست هر توده سرطانی یا تغییرات ظاهری در شکل ظاهری پستان، توسط پزشک بررسی شود.

ماموگرافی و سونوگرافی پستان ، روشهایی برای آزمایش و بررسی بافت پستان هستند که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

موارد مستعد سرطان پستان

عوامل زير در ابتلا به سرطان پستان مؤثر شامل موارد ذیل مي باشد:

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه بدخیم

علائم دیگری نیز وجود دارند که در مراحل بعدی تشکیل توده های بدخیم پستان بروز می کنند. این علائم عبارتند از:

  1. تورفتگی و یا چرخش نوک سینه به سمت داخل
  2. بزرگ شدن یکی از سینه ها (نامتقارنی در سینه ها بیشتر از حد معمول است).
  3. سطح پستان دارای گودی هایی غیرطبیعی می شود.
  4. یکی از توده های موجود در بافت پستان بزرگتر می شود.
  5. پوست پستان حالت پوست پرتقال پیدا می کند.
  6. کاهش اشتها و کم کردن ناگهانی وزن به طور ناخواسته
  7. برجستگی و بزرگ شدن غدد لنفاوی در زیر بغل
  8. برجستگی و مشخص شدن رگ های روی سینه
تشخیص و درمان سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه

سرطان سینه شامل 5 مرحله می باشد که این مراحل بر اساس اندازه تومور، میزان سرایت به غدد لنفاوی، حمله به بافت های جانبی و سرایت به سایر نقاط بدن تعیین می گردد.

  1. مرحله 0: دوره پیش از سرطان است که در این مرحله رشد سلول های متفاوت در کانال های شیری سینه دیده می شود.
  2. مرحله 1: در این مرحله که خود شامل 2 مرحله A و B می باشد اندازه تومور کمتر از 2 سانتی متر می باشد و مقدار کمی از سلول های سرطانی در غدد لنفاوی دیده می شود.
  3. مرحله 2: در این مرحله پیشرفت سرطان سینه بیشتر می باشد و اندازه تومور بین 2 تا 5 سانتی متر می باشد و هم چنین 1 تا 3 غدد لنفاوی درگیر شده است.
  4. مرحله 3: خود این مرحله شامل 3 بخش A و B و C می باشد. A: سینه ممکن است دارای تومور باشد و در مجموع 4 تا 9 عدد از غدد لنفاوی درگیر است. B: تومور به اطراف سینه منتشر شده است و ممکن است پوست سینه دچار التهاب و تورم شده باشد. همچنین بیش از 9 عدد از غدد لنفاوی درگیر شده اند. C: اندازه تومور متغیر بوده و بیش از 10 عدد غدد لنفاوی درگیر است.
  5. مرحله 4: نام دیگر این مرحله متاستاتیک می باشد که اندازه تومور متغیر است، غدد لنفاوی ممکن است درگیر باشند و همچنین سلول های سرطان می تواند به استخوان، ریه، مغز و یا کبد منتشر شده باشد.

تشخیص سرطان سینه با سونوگرافی

برای انجام سونوگرافی، بیمار بر روی یک تخت به پشت دراز کشیده و ممکن است از او خواسته شود که دست خود را بالای سر قرار دهد. سپس پزشک، ژل مخصوص سونوگرافی را بر سینه می‌ریزد. این ژل باعث از بین بردن حباب‌های هوا بین مبدل و پوست می‌شود و از عبور امواج صوتی به بدن جلوگیری می‌کند. سونوگرافیست پس از اعمال ژل با قرار دادن مبدل بر روی بدن و حرکت آن به جلو و عقب تصاویر مورد نظر را ضبط می‌کند. این روش، دردی برای بیمار نداشته و تنها فشار جزئی مبدل بر روی پوست احساس می‌شود.

تشخیص سرطان سینه با ماموگرافی

هر سینه بر روی صفحه اشعه ایکس صاف قرار می گیرد. سپس کمپرسور بر سینه فشار وارد می کند تا بافت را صاف کند. این یک تصویر واضح تری از پستان را فراهم می کند. ممکن است لازم باشد نفس خود را برای هر عکس حبس کنید. در طول فرایند، پزشک شما تصاویر را همانطور که ساخته شده است، بررسی خواهد کرد. اگر چیزی مشخص نباشد یا نیاز بیشتری به توجه داشته باشد ممکن است عکس های اضافی که زوایای مختلف را نشان می دهند، تجویز کند. یک ماموگرام دیجیتال، اشعه ایکس را به یک تصویر الکترونیکی از سینه تبدیل می کند که بر روی کامپیوتر ذخیره می شود. تصاویر بلافاصله قابل مشاهده هستند. این رایانه همچنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا تصاویری را که ممکن است در یک ماموگرام ساده دیده نشود مشاهده کند.

تست سرطان سینه در منزل

مقابل آینه بایستید و دستهای خود را به کمر بگذارید و در آینه به شکل و رنگ و اندازه سینه خود توجه نمایید و در صورت مشاهده فرورفتگی یا بیرون زدگی یا تغییر در رنگ یا قوام در پوست این ناحیه شدید به پزشک مراجعه نمایید. اگر در وضعیت نوک پستان تغییر یا تو رفتگی ایجاد شده است نیز به پزشک مراجعه نمایید.

مقابل آینه بایستید و دستهای خود را به بالا بیاورید و موارد ذکر شده در بالا را مجدد بررسی نمایید.

در حالیکه روبه روی آینه ایستاده اید نوک سینه خود را بدوشید و در وجود ترشح را بررسی نمایید. نوک سینه ممکن است فاقد ترشح باشد یا ترشحاتی به رنگ شیر یا زرد رنگ یا بی رنگ داشته باشد. در صورت وجود ترشح خونی به پزشک مراجعه نمایید.

روی زمین یا تخت دراز بکشید. ابتدا با دست راست سینه چپ و سپس با دست چپ سینه راست خود را معاینه نمایید. برای معاینه سه انگشت وسطی هر دست را به هم بچسبانید و معاینه را با نرمه نوک انگشتان انجام دهید و تمام سینه را معاینه نمایید. برای این کار بهتر است یک مرتبه با لمس سطحی از نوک سینه شروع نمایید و با حرکتهای دورانی از مرکز به محیط کل سینه را مورد معاینه قرار دهید و سپس همین کار را با لمس عمقی انجام دهید.

روش معاینه در مرحله چهارم را در حالت ایستاده انجام دهید. بهتر است این کار زیر دوش آب انجام شود و از شامپو یا صابون برای تسهیل در معاینه استفاده گردد

آیا سرطان سینه درمان دارد؟

درمان موضعی

برخی از درمان ها موضعی هستند، به این معنی که بدون اثرگذاری روی دیگر بخش های بدن، تومور را درمان می کنند. اغلب زنان مبتلا به این نوع سرطان، نوعی جراحی را برای برداشتن تومور تجربه خواهند کرد. بسته به نوع سرطان و پیشرفت آن، ممکن است نیاز به انواع دیگری از درمان نیز داشته باشید. درمان های موضعی می توانند به صورت جراحی یا رادیوتراپی انجام گیرد.

درمان سیستمیک

داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند، روشهای درمانی سیستمیک محسوب می شوند؛ زیرا می توانند در هر نقطه از بدن به سلول های سرطانی برسند. آنها می توانند از طریق دهان مصرف شوند یا به طور مستقیم وارد جریان خون شوند. بسته به نوع سرطان پستان، انواع مختلفی از درمان های دارویی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد که شامل موارد زیر می باشند:

احتمال مرگ در سرطان سینه

سرطان سینه یک بیماری پنهان و خطرناک محسوب می‌شود که اگر به آن توجهی نشود، باعث مرگ فرد خواهد شد. تومورهای سینه دو گروه خوش‌خیم و بدخیم را شامل می‌شوند. رشد تومورهای هر دوی این گروه‌ها، سریع و زیاد است. البته تومورهایی هستند که در ابتدا خوش‌خیم بوده و به‌مرور زمان به تومورهای بدخیم تبدیل می‌شوند. در تومورهای خوش‌خیم، روند تکثیر غیرطبیعی سلول‌ها در یک مرحله مشخص متوقف می‌شود؛ اما در تومورهای بدخیم، روند تکثیر بدون وقفه ادامه دارد و غیرقابل کنترل است. این تومورها در نهایت به سرطان پستان تبدیل می‌شوند و در صورتی‌که فرد برای درمان آنها اقدام نکند، می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن نیز گسترش پیدا کنند و باعث اختلال در کار این قسمت‌ها نیز باشند. در نهایت، این تومورهای بدخیم با درگیر ساختن اعضای حیاتی بدن می‌توانند باعث مرگ فرد باشند. در نتیجه، زمان تشخیص این تومورها در روند بهبودی و درمان بسیار مؤثر است، تاحدی‌که اگر این بیماری در مراحل ابتدایی (مرحله ۱ و ۲) تشخیص داده شود، امکان حفظ عضو، درمان و بهبودی کامل و حتی حفظ طول عمر طبیعی برای فرد افزایش می‌یابد؛ اما در صورتی‌که این بیماری در گریدهای ۳ و ۴ و در واقع در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود، تنها امکان کنترل سرطان پستان وجود خواهد داشت.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برای بررسی کلیه انجام سونوگرافی لازم است یا رادیولوژی؟برای بررسی کلیه انجام سونوگرافی لازم است یا رادیولوژی؟

تفاوت رادیولوژی با سونوگرافی این است که در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود؛ اما در رادیولوژی یا رادیوگرافی از اشعه ایکس استفاده می‌شود. از رادیولوژی برای تصویربرداری از قسمت‌های سخت بدن استفاده می‌شود و سونوگرافی برای قسمت‌های نرم مثل کلیه و مثانه کاربرد دارد ... ادامه مطلب

ضرورت انجام سونوگرافی جنین چیست؟ضرورت انجام سونوگرافی جنین چیست؟

معمولاً خانم هاي بارداري كه دوره حاملگی بدون مشکلی را سپری مي کنند تا پایان این دوره چهار سونوگرافی انجام مي دهند. بار اول در ابتدای بارداری، بار دوم در هفته ۱۲، بار سوم از هفته ۱۶ به بعد و بار چهارم در هفته ۳۲. ... ادامه مطلب

آیا در سونوگرافی NT جنسیت جنین مشخص میشود؟آیا در سونوگرافی NT جنسیت جنین مشخص میشود؟

سونوگرافی بارداری یکی از روش های رایج تصویربرداری از جنین در طول دوران بارداری است که به دلایل مختلف انجام می شود.در تصویربرداری NT تعیین جنسیت نوزاد انجام می‌ شود اما توجه داشته باشید این سونوگرافی در سه ماه اول بارداری صورت گرفته و احتمال خطا دارد . ... ادامه مطلب

بهترین زمان انجام سونوگرافی سینهبهترین زمان انجام سونوگرافی سینه

سونوگرافی پستان روشی ایمن و بدون درد است که از طریق آن می‌ توان به ناهنجاری‎های موجود در بافت سینه پی برد. در سونوگرافی از روشی غیر تهاجمی استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465