رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی دستگاه ادراری / عفونت ادراری چه علل و علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

عفونت ادراری چه علل و علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

ساختار دستگاه ادراری به گونه‌ای است که معمولاً از ورود باکتری‌های مهاجم جلوگیری می‌کند؛ اما بعضی اوقات باکتری‌ها از دیوار دفاعی می‌گذرند و از طریق مجرای ادراری وارد می‌شوند و پس از آن به سمت مثانه حرکت می‌کنند. در این میان، عواملی هم وجود دارند که ورود باکتری‌ها را آسان‌تر می‌کنند. عفونت ادراری توسط پزشکان اغلب عفونت دستگاه ادراری (UTI) نامیده می‌شود. طبق آمار، زنان به میزان ۵۰% بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند. عفونت‌های ادراری در مردان زیر 50 سال نادر است و بیشتر در مردان مسن دیده می‌شوند. عفونت ادراری می‌تواند باعث مشکلاتی در ادرار کردن مانند ادرار کردن بیشتر از حد معمول و نشت ادرار شود. سونوگرافی یکی از روشهای تشخیص عفونت ادراری است که به کمک وسیله‌ای به نام مبدل که روی شکم شما حرکت داده می‌شود، انجام می‌شود. این مبدل با ایجاد امواج اولتراسوند برای تصویربرداری از اندام‌های دستگاه ادراری شما که بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود، استفاده می‌کند.

شما می‌توانید با مراجعه به سونوگرافی و رادیولوژی مرکزی اصفهان ، اقدام به انجام سونوگرافی دقیق سیستم ادراری نمایید. این مرکز با تجهیزات پیشرفته و دستگاه های بروز می‌تواند ارائه بهترین و دقیق ترین خدمات در این زمینه باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32202762 - 031 اقدام فرمایید.

علت عفونت ادراری

علائم عفونت ادراری

علائم شایع عفونت ادراری عبارت است از:

علائم زیر نشان می‌دهد که عفونت کلیه‌ (ها) را نیز درگیر کرده است و بیمار مبتلا به پیلونفریت شده است:

عفونت ادراری چه علل و علائمی دارد

عوامل خطر عفونت ادراری

عفونت ادراری در بعضی افراد بیشتر رخ می دهد. عفونت های ادراری در زنان شایعتر هستند و بسیاری از آنها در طول زندگی به بیش از یک نوع عفونت ادراری مبتلا میشوند. فاکتورهای خطر مخصوص زنان عبارتند از:

  1. آناتومی زنان: میزراه زنان کوتاهتر از مردان است که باعث کوتاهتر شدن مسیر حرکت باکتری برای رسیدن به مثانه میشود.
  2. فعالیت جنسی: زنانی که از نظر جنسی فعال هستند نسبت به زنان غیرفعال از نظر جنسی در معرض ابتلای بیشتر قرار دارند. داشتن شریک جنسی جدید نیز خطر را افزایش می دهد.
  3. انواع خاص وسایل پیشگیری از بارداری: زنانی که از دیافراگم برای کنترل بارداری استفاده می کنند و همینطور زنانی که از ژل اسپرمیسیدال (اسپرم کش) مصرف می کنند ممکن است در معرض خطر باشند.
  4. یائسگی

انواع عفونت ادراری

انواع عفونت ادراری عبارت است از:

تشخیص عفونت ادراری با سونوگرافی

سونوگرافی دستگاه ادرار یک روش غیرتهاجمی برای بررسی سیستم ادراری و مشکلات مربوط به آن از جمله عفونت ادراری است. انجام این سونوگرافی در دوران بارداری بی خطر است؛ زیرا در این روش از هیچگونه اشعه‌ ای استفاده نمی‌شود و همچنین به دلیل آن که از ماده حاجب نیز استفاده نمی شود، این روش برای کسانی که به این ماده حساسیت دارند، کاملاً بی خطر می باشد.

نحوه انجام سونوگرافی دستگاه ادراری

پیشگیری از عفونت ادراری

تغییرات زیر در شیوه زندگی ممکن است به کاهش عفونت مثانه کمک کند:

عوارض و خطرات عفونت ادراری

عفونت‌های بخش تحتانی دستگاه ادراری، مانند عفونت مثانه (سیستیت) یا عفونت حالب در صورت انجام شدن درمان مناسب، غالباً عوارضی را ایجاد نمی‌کند. با این حال برخی بیماران، به ویژه افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف یا مبتلا به عفونت بخش فوقانی دستگاه ادراری با عوارض زیر روبرو می‌شوند:

درمان عفونت ادراری

آنتی بیوتیک ها معمولاً اولین مرحله درمان عفونت های مجاری ادراری هستند. نوع داروهای تجویزی و مدت زمان مصرف آنها به وضعیت سلامتی و نوع باکتری موجود در ادرار بستگی دارد.

داروهایی که معمولاً برای عفونتهای ساده مجاری ادراری توصیه می شوند عبارتند از:

  1. تری متوپریم یا سولفامتوکسازول (باکتریم و غیره)
  2. فسفومایسین (مونورول)
  3. نیتروفورانتوئین (ماکروودانتین، ماکروبید)
  4. سفالکسین (کفلکس)
  5. سفتریاکسون

گروهی از داروهای آنتی بیوتیک معروف به فلوئوروکینولون ها مانند سیپروفلوکساسین (سیپرو)، لووفلوکساسین (لوواکین) و موارد دیگر معمولاً برای عفونتهای ساده مجاری ادراری توصیه نمی شوند؛ چراکه خطرات این داروها معمولاً از مزایای درمان عفونت های غیر پیچیده بیشتر است.

پزشک در برخی موارد مانند عفونت های مجاری ادراری پیچیده یا عفونت کلیوی در صورت عدم وجود گزینه های درمانی دیگر داروی فلوئوروکینولون را تجویز می کند.

پزشک در صورت داشتن عفونت های مجاری ادراری مکرر توصیه های درمانی خاصی مانند موارد زیر را ارائه خواهد داد:

  1. مصرف آنتی بیوتیک هایی با دوز پایین ابتدا به مدت شش ماه و گاهی طولانی تر
  2. تشخیص شخصی و خود درمانی در صورت ارتباط با پزشک
  3. یک دوز آنتی بیوتیک پس از مقاربت جنسی در صورت ارتباط عفونت با فعالیت جنسی
  4. درمان استروژن واژینال در صورت یائسگی

برای عفونت های مجاری ادراری شدید احتمالاً به درمان با آنتی بیوتیک های داخل وریدی در بیمارستان احتیاج خواهید داشت.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رادیولوژی سیالوگرافی (Sialography) چیست؟رادیولوژی سیالوگرافی (Sialography) چیست؟

سیالوگرافی یا بزاق نگاری یک نوع از آزمایش های رادیولوژی است که از غدد بزاقی گرفته می شود. ... ادامه مطلب

انواع سونوگرافی و آمادگی قبل از آنهاانواع سونوگرافی و آمادگی قبل از آنها

سونوگرافی یا اسکن امواج فراصوتی ، روشی است که از امواج صوتی با فرکانس بسیار بالا برای ایجاد تصویری از بخشی از قسمت داخلی بدن استفاده می‌نمایند.به منظور انجام سونوگرافی بهتر است از نکات قبل از هر سونوگرافی آگاهی کامل داشته باشید تا در بررسی‌های انجام شده دچار مشکل نشوید ... ادامه مطلب

آرتروز زانو چیست و چه علائمی دارد؟آرتروز زانو چیست و چه علائمی دارد؟

آرتروز، بیماری است که طی آن بافت غضروفی بین مفاصل فرسایش می یابد. با فرسایش و تحلیل رفتن بافت غضروفی، استخوان ها به یکدیگر نزدیک شده و سایش پیدا می کن ... ادامه مطلب

آسپیراسیون سوزنی (FNA) چیست و چه کاربردی دارد؟آسپیراسیون سوزنی (FNA) چیست و چه کاربردی دارد؟

آسپیراسیون سوزنی یک روش نمونه برداری است که در آن به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن از یک سوزن برای آن استفاده می کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465