رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / کورتاژ چیست و دلایل انجام کورتاژ

کورتاژ چیست و دلایل انجام کورتاژ

یکی از بخش‌های اصلی دستگاه تناسلی بانوان، رحم است که دارای یک سیکل ماهانه خونریزی است و مانند دیگر قسمت‌های بدن، ممکن است دچار آسیب و بیماری‌هایی شود. یکی از روش‌هایی که امروزه به منظور تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات رحم مانند خونریزی‌های غیر طبیعی و اختلال عملکردهای هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد کورتاژ است. کورتاژ یکی از اعمال جراحی شایع زنان است که هم جنبه تشخیصی و هم جنبه درمانی دارد و يكي از موارد استفاده آن خارج كردن جنين زنده و سقط عمدي است. در صورتی که کورتاژ جهت تشخیص به کار رود ( کورتاژ تشخیصی ) ، فقط لایه سطحی اندومتر برداشته شده و جهت بررسی میکروسکوپی ارسال می شود؛ ولی در موارد کورتاژ درمانی ، لایه عمیق تری از اندومتر برداشته می شود.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد کورتاژ

موارد استفاده از کورتاژ تشخیصی

موارد درمانی استفاده از کورتاژ

اهمیت سونوگرافی قبل و بعد از کورتاژ

تشخیص زنانی که نیازمند کورتاژ تشخیصی می باشند از اهمیت به سزایی برخوردار است تا بتوان میزان انجام و عوارض ناشی از آن را کاهش داد. یکی از روش های تشخیص، انجام سونوگرافی رحمی است تا تنها زنانی که نتایج غیر طبیعی دارند تحت کورتاژ تشخیصی قرار گیرند.

سقط جنین نیاز به مداخله پزشکی را افزایش می دهد؛ چراکه در مواردی جنین از دست می رود؛ اما برخی از بافت ها در رحم باقی می مانند و پزشک باید برای تشخیص این بافت های باقی مانده، دست به دامان راه های تخصصی شوند که از جمله روش های تشخیص بقایای سقط جنین، سونوگرافی می باشد. سونوگرافی ترانس واژینال دارای حساسیت بالا از نظر وجود بقایای حاملگی می باشد.

کورتاژ چیست

آمادگی‌های لازم قبل از انجام کورتاژ

کورتاژ یک عمل سرپایی است که می‌توان آن را بدون بیهوشی و در مطب نیز انجام داد؛ اما با توجه به نوع انجام کورتاژ می‌توان آن را همراه با بیهوشی اپیدورال و یا بیهوشی عمومی در کلینیک و بیمارستان نیز انجام داد. انتخاب هرکدام از روش‌های بیهوشی و مکان انجام آن بستگی به مشکل شما و نظر پزشک‌ دارد.

  1. به توصیه‌های پزشک در مورد کاهش مصرف غذا و نوشیدنی عمل کنید.
  2. قبل از انجام کورتاژ حتماً در مورد سوابق پزشکی خود و بیماری‌های زمینه‌ای‌ به پزشک اطلاع دهید.

کورتاژ برای سقط جنین

از نظر پزشکی این عمل به معنای تراشیدن جدار داخلی رحم می‌باشد. در صورتی که سقط جنین پس از سه ماهه اول بارداری برای شما اتفاق بیفتد، احتمالاً پزشک شما برای کاهش خطر خونریزی و خارج کردن کامل بافت جنین، عمل کورتاژ را برای شما لازم بداند. این عمل به دو صورت سنتی و ساکشنی انجام می‌گیرد. در هر دوی این روش‌ها پزشک، اسپکولوم، وسیله‌ای که جهت کنار زدن بافت‌ها و فراهم آوردن دید بهتر ناحیه مورد نظر به هنگام معاینه استفاده می‌شود که پرکاربردترین این ابزار، اسپکولوم واژینال است را وارد واژن می‌کند و دهانه‌ی رحم را با محلول ضدعفونی کننده تمیز و سپس بی‌حس می‌نماید. در روش کورتاژ ساکشنی، پزشک با وارد کردن لوله‌ی مخصوص به داخل رحم، بقایای جنین را به کمک مکش از درون رحم شما خارج می‌نماید؛ اما در روش سنتی این عمل، پزشک به وسیله ابزاری که کورت نامیده می‌شود (کورت (Curette) ابزاری قاشق‌ مانند است که جهت تراشیدن بافت‌ها و یا بافت‌برداری استفاده می‌شود.

مراقبتهای پس از کورتاژ

بعد از ترخیص ممکن است مختصر دردهای اسپاسمی رحم و زیر شکم مشابه دردهای قاعدگی وجود داشته باشد که با استفاده از مسکن و کیسه آب گرم قابل کنترل است این دردها نهایت طی یکی دو روز برطرف شده و البته مانع انجام فعالیتهای روزمره فرد نمی شود. دوره نقاهت فرد بعد از عمل کورتاژ 2 الی 3 روز است. بعد از طی این مدت می توانید به راحتی کارهای عادی و روزمره خود را انجام دهید. برای مراقبت های عمل کورتاژ تشخیصی در دوره نقاهت باید نکات زیر را حتماً رعایت کنید که شامل:

  1. مصرف منظم داروهای تجویز شده را فراموش نکنید. این داروها برای پیشگیری از بروز عفونت و یا کاهش درد شما تجویز شده اند.
  2. تا پایان دوره نقاهت نباید رانندگی کنید.
  3. به مدت یک هفته نباید کارهای سنگین یا فعالیت های ورزشی شدید انجام دهید.
  4. دوچرخه سواری کنید. چرا که به رحم شما فشار زیادی وارد می کند.
  5. از تامپون یا دوش واژینال نباید استفاده کنید. به صورت کلی تا خوب شدن رحم هیچ چیزی نباید وارد آن شود، به این دلیل که ورود تامپون یا هر چیز دیگری به رحم موجب بروز عفونت واژن می شود.
  6. در صورتی که حالت تهوع دارید از غذاهای کم چرب استفاده کنید.
  7. تا پایان دوران نقاهت نباید دوش بگیرید، به استخر بروید یا در وان بمانید.
  8. تا زمانی که کاملاً بهبود نیافته اید، از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید. به این دلیل که عمل کورتاژ، رحم را مستعد عفونت می کند؛ بنابراین تا بهبودی رحم نباید هیچ چیزی وارد رحم شود. حداقل تا یک هفته بعد از عمل نباید رابطه جنسی داشته باشید.

عمل کورتاژ چقدر طول میکشد؟

فرآیند عمل کورتاژ در اکثر موارد مدت زمان کوتاهی بین 15 تا 30 دقیقه دارد؛ اما بعد از انجام عمل ممکن است از شما خواسته شود تا مدت زمانی (3 الی 5 ساعت) در مطب بمانید.

موارد منع انجام کورتاژ

عوارض کورتاژ

کورتاژ معمولاً فرایندی امن است و عوارض جانبی بسیار معدودی دارد. با این حال خطراتی دارد که شامل موارد زیر است:

هزینه کورتاژ

هزینه کورتاژ در مراکز دولتی و خصوصی متفاوت است. هزینه کورتاژ در مراکز درمانی مختلف مطابق با ارائه خدمات، از بیماران دریافت می گردد.

بیوپسی یا نمونه برداری از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا [ 1402-11-25 ]
سلام من حدود یک ماه که عمل کورتاژ تشخیصی انجام دادم ولی هنوز زیر شکمم درد دارم.چکار کنم لطفاً یکی راهنمایی کنه

طاهره انصاری [ 1401-06-12 ]
سلام.ببخشید من ۱۶.۱۰.۱۴۰۰ پسرم دنیا اومد البته سزارین شدم بعدش همش خونریزی داشتم تا اول برج ۵ رفتم سونوی داخلی دادم گفتن بقایای جفتت مونده.دهم همین ماه کورتاژ تشخیصی انجام دادم.همون روز تا شبش خونریزی داشتم بعدش قطع شده بود.تا همین چند دقیقه پیش خونریزی نداشتم اما یکدفعه خیلی شدید خونریزیم شروع شده.ایا طبیعیه؟؟ممنون میشم جواب بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟

عفونت ها می توانند موجب سقط و زایمان زودرس شوند زیرا جنین توانایی محدودی برای مقابله با میکروارگانیسم های عفونت زا و سیستم ایمنی او نمی تواند از پخش عفونت در بافت های مختلف جلوگیری کند. بسیاری از عفونت‌ های دوران بارداری می‌ توانند رشد جنین را با اختلال مواجه کنند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر واریس پا به چه دلیل انجام میشود؟سونوگرافی داپلر واریس پا به چه دلیل انجام میشود؟

سونوگرافی داپلر عروق پا، یکی از روش هایی است که بدون ایجاد عوارض، در کمترین زمان ممکن به نتایج دقیقی در رابطه با بررسی فشار خون، جریان خون و یا سرعت اندازه گیری جریان خون برسد. در طی سونوگرافی داپلر، امواج صوتی در طی تماس با گلبول های قرمز در خون می تواند به نتایج دقیقی دست پیدا کند. ... ادامه مطلب

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

برخی از بیماری ها ، ممکن است با انجام روش های تصویربرداری قابل تشخیص نباشد. به همین دلیل از بیوپسی برای تشخیص قطعی بسیاری از بیماری ها استفاده می شود ... ادامه مطلب

رادیوگرافی و سونوگرافی از روشهای تشخیص سرطان کولورکتالرادیوگرافی و سونوگرافی از روشهای تشخیص سرطان کولورکتال

سرطان کولورکتال یا سرطان روده زمانی اتفاق می افتد که سلول هایی که کولون یا راست روده را پوشانده اند غیرطبیعی شده و خارج از کنترل رشد می کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465