رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی های بارداری / بارداری خارج از رحم چه زمانی مشخص میشود؟

بارداری خارج از رحم چه زمانی مشخص میشود؟

در بارداری طبیعی یکی از تخمدان‌ها، تخمکی درون لوله‌ی فالوپ (لوله متصل‌کننده‌ی تخمدان به رحم) آزاد می‌کند که در صورت لقاح تخمک با اسپرم سلول تخم یا زیگوت ایجاد می‌شود. سپس سلول تخم به سمت رحم حرکت می‌کند تا به مدت 9 ماه در داخل رحم مراحل رشد و تکامل خود را طی کند. اگر سلول تخم لقاح ‌یافته در خارج از جدار داخلی رحم (مانند لوله‌های فالوپ، تخمدان، گردن‌رحم و حفره‌ی شکمی) مستقر شود و رشد نماید، حاملگی خارج از رحم اتفاق می‌افتد. علی رغم وجود فاکتورهای مختلف مؤثر بر بارداری خارج رحمی، این اتفاق می‌تواند برای هر فردی روی دهد. از طرفی، به علت خطرناک بودن آن تشخیص اولیه‌ی علائم بارداری خارج از رحم و درمان آن اهمیت زیادی دارد. پس از لقاح، سلول تخم لقاح‌یافته از طریق یکی از لوله‌های رحم یا فالوپ به داخل رحم منتقل می‌شود. اگر لوله‌های فالوپ صدمه دیده باشند یا انسدادی در آنها وجود داشته باشد، سلول تخم لقاح‌یافته یا زیگوت نمی‌تواند وارد داخل رحم شده و در همان لوله رحمی رشد می‌کند. پزشک برای تشخیص بارداری خارج رحم، سونوگرافی لوله‌های فالوپ و رحم را تجویز می‌کند. اگر فرد در هفته ششم بارداری باشد و آزمایش خون، نشان‌دهنده ی بارداری است و همین‌طور در سونوگرافی عادی، جنین یا ساک حاملگی در رحم مشاهده نشود، می‌تواند به معنی حاملگی خارج رحم باشد. با مشاهده‌ی جنین توسط سونوگرافی در لوله‌ی فالوپ، بارداری خارج رحمی تشخیص داده می‌شود.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

علت بارداری خارج از رحم

علت بارداری خارج از رحم همیشه مشخص نیست. برخی از مواردی که می تواند موجب بارداری خارج از رحم شوند عبارت اند از :

علائم حاملگی خارج از رحم

بارداری خارج از رحم چه زمانی مشخص میشود؟

پزشک برای آزمایش بارداری آزمایش خون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) را انجام می دهد. سطح این هورمون در دوران بارداری افزایش می یابد. این آزمایش خون ممکن است هر چند روز تکرار شود تا زمانی که آزمایش سونوگرافی بارداری خارج رحمی را تأیید یا رد کند . علائم بارداری خارج رحمی معمولاً در هفته های 6 و 7 حاملگی مشخص می شود.

بارداری خارج از رحم

سقط جنین در حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم می‌تواند باعث باز شدن لوله فالوپ شما شود. اگر درمانی در این خصوص صورت نپذیرد و یا شما علائمی را احساس نکنید، پارگی لوله می‌تواند منجر به خونریزی رحم شده و ممکن است باعث سقط جنین گردد. همچنین شدت خونریزی می‌تواند حیات شما را تهدید نماید.

عوارض بعد از عمل حاملگی خارج از رحم

تشخیص بارداری خارج رحمی با سونوگرافی

جزئیات دقیق چگونگی انجام سونوگرافی در موارد اندکی با هم تفاوت دارد؛ اما معمولاً سونوگرافی طبق مراحل یکسانی انجام می‌شود. دو نوع از سونوگرافی در طی دوران بارداری انجام می‌شود:

سونوگرافی شکمی (Abdominal ultrasound):

سونوگرافی شکمی (Abdomen) از روی شکم انجام می‌شود. برای بهتر شدن کیفیت تصاویر از مقداری ژل مخصوص سونوگرافی در سطح پوست استفاده می‌شود.

سونوگرافی واژینال (Transvaginal ultrasound):

در این نوع از سونوگرافی از یک مبدل فراصوت کوچک‌تر استفاده می‌شود. این مبدل وارد واژن شده و بعد از آن تصویری دقیق‌تر و واضح‌تر از فضای داخلی به دست می‌آید. معمولاً سونوگرافی واژینال در اوایل بارداری انجام می‌شود. موقعیت دهانه رحم در این روش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، هم در قسمت خلفی (رو به دنبالچه) و هم در جلو.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرهای کشورمان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
باریوم سوالو چیست؟باریوم سوالو چیست؟

آزمایش باریوم سوالو از ناحیه معده و مری انجام می‌ شود. این عکسبرداری در بررسی وجود هرگونه التهاب، زخم، انسداد، فتق هیاتال، تومورهای سرطانی و غیر سرطانی، بیماری رفلاکس معده به مری، اختلالات ماهیچه‌ ای که سبب اختلال در بلع یا اسپاسم می‌ شود و ناهنجاری‌ های این منطقه، به پزشکان کمک می‌ کند. ... ادامه مطلب

روشهای تشخیص سرطان سینه در مردانروشهای تشخیص سرطان سینه در مردان

اگرچه سرطان سینه در زنان بسیار شایع‌ تر است اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.سرطان سینه مردان یک بیماری نادر است. ... ادامه مطلب

بیماری پانکراتیت یا التهاب لوزالمعدهبیماری پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده

علاوه بر تغییراتی که در سونوگرافی به صورت ادم پانکراس و نسوج اطراف آن و تجمع مایع در اطراف پانکراس دیده شود،کیسه صفرا و مجاری صفراوی هم مشاهده می شود ... ادامه مطلب

چرا سونوگرافی داپلر کاروتید انجام میشود؟چرا سونوگرافی داپلر کاروتید انجام میشود؟

سونوگرافی کاروتید رایج ترین آزمایش برای تشخیص بیماری گرفتگی عروق کاروتید است. این آزمایش بدون درد و بی ضرر است و از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر داخلی ناحیه کاروتید استفاده می کند. این آزمایش می تواند نشان دهد که آیا پلاک در رگ های کاروتید وجود دارد؟ ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465