رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی های بارداری / آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟

آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟

سقط به معنی خاتمه یافتن بارداری است. سقط جنین علل متفاوتی می تواند داشته باشد که شایع ترین علت آن اختلالات کروموزومی و علل دیگر آن تعداد زایمان، سن پدر و مادر، بیماری های عفونی و ایمونولوژیک می باشد. عفونت ها می توانند موجب سقط و زایمان زودرس شوند؛ زیرا جنین توانایی محدودی برای مقابله با میکروارگانیسم های عفونت زا و سیستم ایمنی او نمی تواند از پخش عفونت در بافت های مختلف جلوگیری کند. بسیاری از عفونت‌های دوران بارداری می‌توانند رشد جنین را با اختلال مواجه کنند. البته تشخیص این مورد که جنین تحت تأثیر عفونت بارداری قرار می‌گیرد یا خیر به عهده پزشک می‌باشد.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

چه عفونتی باعث سقط جنین میشود؟

عفونت‌های باکتریایی

عفونت‌های ویروسی

سقط جنین

خطرات عفونت واژن در بارداری

عفونت‌های بارداری از سه طریق می‌توانند جنین را تحت تأثیر قرار دهند:

سونوگرافی جهت تشخیص سقط

انجام سونوگرافی واژینال می تواند سقط جنین را به صورت تقریبی مشخص نماید. بنابراین در صورتی که پزشکان بخواهند از سونوگرافی برای تشخیص سقط جنین استفاده نمایند، سونوگرافی واژینال را درخواست می نمایند. البته معمولاً این سونوگرافی زمانی درخواست می شود که پزشک علائم شایع سقط جنین را در فرد مشاهده نموده باشد. به طور کلی این سونوگرافی می تواند به تشخیص موارد زیر کمک نماید:

سونوگرافی جهت تشخیص عفونت واژن

عفونت رحم ، لوله‌های رحمی و یا تخمدان‌ها باعث از هم گسیختگی و تخریب بافت‌های نزدیک به هم می‌شود. این بیماری مخفی توسط ویروس‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و اغلب عفونت‌های باکتریایی به وجود می‌آید که از قسمت‌های تحتانی به رحم و لوله‌های رحمی صعود می‌کند. البته راه‌های دیگری نیز برای انتقال بیماری مانند ابتلا به عفونت پس از زایمان یا بعد از سقط جنین، انتقال بیماری از طریق خون و … وجود دارد. به منظور تشخیص این عارضه در کنار معاینات تشخیصی توسط پزشک، از سونوگرافی استفاده می‌شود.

پیشگیری از عفونت واژن

استفاده از کاندوم می تواند به جلوگیری از بروز عفونت های مقاربتی کمک کند. راهکارهای زیر برای کاهش خطر ابتلا به عفونت در دوران بارداری توصیه می شوند:

آمادگی برای سونوگرافی رحم

در صورت انجام سونوگرافی شکمی ، لازم است مثانه شما پر باشد. زمانی که مثانه کاملاً پر باشد، باعث می شود که اندام شما در تصویر واضح تر دیده شود.

برای سونوگرافی از طریق واژن، باید مثانه خود را درست قبل از آزمایش خالی کنید.

روشهای سونوگرافی تشخیص سقط و عفونت واژن

سونوگرافی شکمی (Abdominal ultrasound):

سونوگرافی (Abdomen) از روی شکم انجام می‌شود. برای بهتر شدن کیفیت تصاویر از مقداری ژل مخصوص سونوگرافی در سطح پوست استفاده می‌شود.

سونوگرافی واژینال (Transvaginal ultrasound):

در این نوع از سونوگرافی از یک مبدل فراصوت کوچک‌تر استفاده می‌شود. این مبدل وارد واژن شده و بعد از آن تصویری دقیق‌تر و واضح‌تر از فضای داخلی به دست می‌آید.

عوارض سونوگرافی رحم

از استفاده از مبدل سونوگرافی به پوست در هنگام سونوگرافی از طریق شکم، هیچ اشعه ای استفاده نمی شود و به طور کلی هیچگونه ناراحتی وجود ندارد. ممکن است با قرار دادن مبدل ترانس واژینال در واژن، احساس ناراحتی جزئی داشته باشید. سونوگرافی از طریق واژینال نیاز به پوشاندن مبدل سونوگرافی در یک غلاف پلاستیکی یا لاتکس دارد که ممکن است در بیماران با آلرژی به لاتکس، واکنش ایجاد کند.

نمونه برداری از کبد را میتوان از دقیق ترین روشهای تخمین آسیب موجود در کبد دانست. نمونه برداری یا بیوپسی کبد در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان با ضریب اطمینان بالا قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر به شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیوپسی غدد لنفاوی چرا و چگونه انجام میشود؟بیوپسی غدد لنفاوی چرا و چگونه انجام میشود؟

بیوپسی غدد لنفاوی که به آن تکه‌ برداری و نمونه‌ برداری نیز می‌ گویند، یکی از آزمایش های پزشکی است که معمولاً توسط متخصص رادیولوژی مداخله ای انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

انسداد و چسبندگی لوله های رحم یا هیدروسالپنکسانسداد و چسبندگی لوله های رحم یا هیدروسالپنکس

لوله های فالوپ بخشی از اندام تناسلی بدن زنان است که با نام لوله رحم هم شناخته می شود. این لوله در انتهای فوقانی رحم قراردارد و انتهای آن را به تخمدان ... ادامه مطلب

علت انواع و تشخیص شکستگی لگنعلت انواع و تشخیص شکستگی لگن

در رادیولوژی لگن می توان شکستگی استخوان های لگن یا شکستگی بخش فوقانی استخوان ران در محل گردن ران یا ناحیه تروکانتر را مشاهده کرد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر واریس پا به چه دلیل انجام میشود؟سونوگرافی داپلر واریس پا به چه دلیل انجام میشود؟

سونوگرافی داپلر عروق پا، یکی از روش هایی است که بدون ایجاد عوارض، در کمترین زمان ممکن به نتایج دقیقی در رابطه با بررسی فشار خون، جریان خون و یا سرعت اندازه گیری جریان خون برسد. در طی سونوگرافی داپلر، امواج صوتی در طی تماس با گلبول های قرمز در خون می تواند به نتایج دقیقی دست پیدا کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465