رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

تخمدان یکی از مهمترین عضوهای بدن است که نقش مهمی در باروری زنان دارد. یکی از بیماری‌های تخمدان، پیچ خوردگی یا تورشن تخمدان است که در کنار تخمدان پلی کیستیک، یکی از بیماری‌های شایع در زنان است. پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن تخمدان اختلالی است که به دلایل مختلف در خانم‌ها بروز می‌کند. این اتفاق بیشتر در سنین باروری شایع است. پیچ خوردگی تخمدان زمانی رخ می‌دهد که تخمدان به صورت ناگهانی به دور بافت‌های اطراف خود بپیچد. این اتفاق باعث می‌شود که روند خونرسانی به این اندام‌ها مختل شود .پیچ خوردگی تخمدان عارضه‌ای بسیار دردناک و اورژانسی است و باید فوراً به مراکز درمانی مراجعه کرد. عدم مراجعه به موقع به پزشک و رسیدگی سریع، ممکن است باعث از دست دادن تخمدان شود. پزشک پس از گرفتن شرح حال و پرسیدن علائم و سابقه بیماری‌های قبلی، به معاینه لگن می‌پردازد. پس از آن سونوگرافی اولتراسوند درخواست می‌شود تا تخمدان، لوله فالوپ و جریان خون بررسی شود.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت تورشن تخمدان

اصلی ترین علت پیچ خوردگی کیست تخمدان، سنگینی کیست های بزرگی است که باعث ناپایداری تخمدان می شوند. سایر دلایل پیچ خوردگی تخمدان عبارتند از:

  1. تنبلی تخمدان
  2. مصرف داروهای هورمونی برای درمان ناباروری
  3. بلند بودن رباطهای متصل کننده ی تخمدان به رحم
  4. جراحی های سابق لگنی
  5. عمل توبکتومی (بستن لوله های رحمی)
  6. بارداری
  7. حرکات سنگین یا سریع و ناگهانی موقع کار یا ورزش

همیشه وجود کیست تخمدان عامل تورشن نیست و حتی تخمدان بدون کیست هم می تواند در معرض پیچ خوردگی باشد؛ اما این عارضه بیشتر در تخمدانهایی دیده می شود که دچار نوعی از کیست هستند.

تورشن تخمدان

علائم پیچ خوردگی تخمدان

علائم پیچ خوردگی تخمدان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. یک توده اضافی وابسته یا لگنی
  2. حالت تهوع
  3. درد شدید لگن
  4. استفراغ
  5. تب
  6. خون‌ریزی غیرطبیعی

آیا پیچ خوردگی تخمدان خطرناک است؟

چرخش تخمدان معمولاً فقط در یکی از تخمدانها اتفاق میفتد. کاهش خونرسانی به تخمدان یا لوله های فالوپ (رحمی) از رایجترین عوارض پیچ خوردگی کیست تخمدان است که می تواند منجر به مرگ بافت تخمدان شود. اگر سریعتر برای درمان این عارضه اقدام کنید، جراح فقط قسمتهای آسیب دیده تخمدان را بر میدارد و بقیه ی آن دست نخورده باقی می ماند. اگر کاملاً بافت تخمدان از بین برود، باید تخمدان را کاملاً برداشت تا دچار عفونت تخمدان و آبسه آن نشوید. باروری این خانمها به خاطر برداشتن تخمدان و کاهش تخمک گذاری، سخت تر یا دیرتر از زنان دیگر است. حتی درمان دیرهنگام چرخش تخمدان می تواند باعث مرگ بیمار شود که از جدی ترین عوارض پیچ خوردگی تخمدان است.

درمان پیچ خوردگی تخمدان

تنها راه درمان پیچ خوردگی تخمدان، جراحی است. تا چند سال قبل، پزشکان به دلیل پیشگیری از تکرار این اتفاق، توصیه به برداشتن تخمدان می‌کردند؛ اما در سال‌های اخیر و با پیشرفت علم پزشکی، در تمامی بیماری‌ها، پزشکان تلاش می‌کنند که تا حد ممکن از برداشتن عضو اجتناب کنند. جراحی تورشن تخمدان برای باز کردن پیچ خوردگی انجام می‌شود. جراحی پیچ خوردگی تخمدان به روش‌های زیر انجام می‌شود:

لاپاراسکوپی (Laparoscopy)

در این روش، پزشک از طریق یک برش کوچک در قسمت پایین شکم، وسیله‌ای را وارد شکم می‌کند که با کمک آن می‌تواند اندام‌های داخلی را بررسی و مشاهده کند. بعد از رسیدن به تخمدان، با کمک ابزاری خاص، تخمدان را به حالت طبیعی خود بازمی‌گرداند. این روش جراحی، به صورت سرپایی انجام می‌شود؛ اما نیاز به بیهوشی عمومی دارد. با این روش جراحی، احتمال چسبندگی بعد از جراحی کاهش می‌یابد. به همین دلیل این روش را برای خانم‌های باردار و دختران مجرد پیشنهاد می‌دهند.

لاپاراتومی (Laparotomy)

در این روش، پزشک شکاف بزرگی زیر شکم ایجاد می‌کند تا بتواند با دسترسی به تخمدان، آن را چرخانده و به جای خود بازگرداند. این عمل جراحی با بیهوشی کامل انجام شده و نیاز به یک شب استراحت در بیمارستان دارد.

اوفورکتومی (Oophorectomy)

اوفورکتومی یا جراحی برداشتن تخمدان یکی دیگر از روش‌های درمان تورشن است. ممکن است مدت زمان زیادی از عارضه پیچ خوردن تخمدان گذشته باشد و بافت تخمدان دچار مرگ بافتی شده باشد. در این حالت پزشک با استفاده از این روش، تخمدان را از بدن خارج می‌کند.

سالپینگو اوفورکتومی (Salpingo-oophorectomy)

اگر علاوه بر از بین رفتن بافت تخمدان، لوله فالوپ نیز از بین رفته باشد، پزشک با این روش هر دو را از بدن بیمار خارج می‌کند. معمولاً وقتی بیماری به این سطح می‎رسد که بیمار خیلی دیر به دنبال راه درمان برود.

تشخیص پیچ خوردگی تخمدان با سونوگرافی

سونوگرافی از روی شکم

برای انجام این روش تشخیصی لازم است بیمار بر روی تخت به پشت دراز کشیده تا پزشک یا تکنسین بتواند سونوگرافی را انجام دهد. پزشک یا تکنسین توسط مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را ارسال و دریافت می‌کند تا تصویر از تخمدان‌های بیمار بر روی صفحه نمایش رایانه ایجاد شود.

سونوگرافی ترانس واژینال

  1. از شما خواسته می‌شود لباس خود را خارج کنید و گان مخصوص پزشکی بپوشید.
  2. روی تخت سونوگرافی دراز می‌کشید و پاهای خود را در موقعیت مناسب برای سونوگرافی قرار می‌دهید.
  3. یک روکش پلاستیکی یا لاتکس روی مبدل صوتی کشیده می‌شود و مبدل به آرامی وارد واژن می‌شود.
  4. متخصص سونوگرافی به آرامی مبدل را در زوایای مختلف درون واژن حرکت می‌دهد.
  5. تصویر اعضای درون لگن شامل تخمدان‌ها روی صفحه کامپیوتر به نمایش گذاشته می‌شود و این تصاویر ضبط می‌شوند.

اقدامات قبل از انجام سونوگرافی تخمدان

نیاز به انجام اقدام خاصی قبل از سونوگرافی رحم و تخمدان نیست؛ اما اگر قصد انجام سونوگرافی شکمی دارید سعی کنید لباس های گشاد و راحت بپوشید و حتماً مقدار زیاد آب بنوشید تا مثانه پر شود و احشای لگنی راحت تر دیده شوند.

عوارض جانبی سونوگرافی تخمدان

آزمایش سونوگرافی کمترین خطر را دارد. برخلاف دیگر روش‌های عکسبرداری پزشکی مثل رادیوگرافی یا سی تی اسکن در سونوگرافی از اشعه استفاده نمی‌شود.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :سیب خان [ 1402-10-01 ]
توضیحات بسیار عالی بود سپاس فراوان

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره سونوگرافی پاور داپلر چه می دانید؟درباره سونوگرافی پاور داپلر چه می دانید؟

سونوگرافی داپلر یک روش غیر تهاجمی است که برای تخمین جریان خون از رگ های خونی به کار می رود. ... ادامه مطلب

همه چیز درباره استنت حالب و نفروستومیهمه چیز درباره استنت حالب و نفروستومی

نفروستومی به معنای رد کردن یک لوله پلاستیکی ظریف در قسمت کلیه های بیمارانی است که دچار انسداد مجراری ادراری شده اند. ... ادامه مطلب

تشخیص شکاف کام در سونوگرافیتشخیص شکاف کام در سونوگرافی

یکی از اختلالاتی که در دوران جنینی و با کمک سونوگرافی قابل تشخیص است شکاف لب و کام است. شکاف کام و شکاف لب در سونوگرافی آنومالی اسکن سه ماهه دوم و حتی گاهی در غربالگری سه ماهه اول قابل تشخیص است. ... ادامه مطلب

رادیولوژی مداخله ای چیست؟رادیولوژی مداخله ای چیست؟

رادیولوژی مداخله ای که به اختصار IR نامیده می شود، یکی از شاخه های تخصصی رادیولوژی می باشد که با استفاده از دستگاه های سی تی اسکن، سونوگرافی، فلوروسکوپی و ام آر آی و روش های خاص و مهارت لازم پزشک، به تشخیص و درمان بیماری ها می پردازد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465