رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / علت انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

علت انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

رحم بخشی از دستگاه تناسلی زنان می باشد که در زمان قاعدگی، خونریزی از آن رخ می دهد. این بخش از بدن، بستری برای شنای اسپرم و رسیدن به تخمک و محل اصلی نگهداری و تغذیه جنین در دوران بارداری می باشد. رحم نیز مانند هر ارگان دیگری ممکن است دچار مشکلات و بیماری هایی شود. یکی از روش هایی که امروزه به منظور تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات رحم مانند خونریزی های غیر طبیعی و اختلال عملکردهای هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد کورتاژ تشخیصی می باشد.

بیوپسی یا نمونه برداری از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت هماهنگی با این مرکز و زرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد کورتاژ تشخیصی

علت عمل کورتاژ تشخیصی ممکن است تشخیص یا درمان بیماری ها و مشکلات رحم باشد. موارد استفاده از عمل کورتاژ تشخیصی شامل:

  1. در خونریزی های غیرطبیعی رحم همچون خونریزی در یائسگی، خونریزی شدید در عادت ماهیانه، لکه بینی و خونریزی در وسط سیکل ماهیانه، خونریزی های غیر طبیعی از رحم، قاعدگی نامنظم از این روش برای تشخیص علت ناهنجاری و مشکل استفاده می شود.
  2. در موارد لازم از این عمل برای سقط جنین استفاده می شود. در چنین مواردی کورتاژ جنبه درمانی دارد.
  3. ممکن است بعد از سقط جنین یا زایمان، لازم باشد بقایای بارداری از داخل رحم خارج شود. در چنین مواردی عمل کورتاژ توسط پزشک توصیه می شود. در حقیقت کورتاژ در چنین مواردی جنبه درمانی دارد نه جنبه تشخیصی.
  4. بررسی اختلالات رحم همچون پولیپ، انواع فیبروم رحمی یا سرطان دهانه رحم
  5. خارج کردن پولیپ های کوچک از رحم: در چنین مواردی کورتاژ جنبه درمانی دارد.
  6. تشخیص بافت هایی که به خاطر بیماری های مقاربتی ایجاد شده اند، همچون زگیل تناسلی.
  7. در صورتی که به هر دلیلی بیوپسی یا همان نمونه برداری از بافت ها امکان پذیر نباشد، پزشک از کورتاژ برای نمونه برداری از رحم استفاده می کند.

نمونه برداری از رحم در کورتاژ تشخیصی

کورتاژ تشخیصی یا نمونه برداری رحم، یک عمل جراحی است که جنبه درمانی یا تشخیصی دارد. عمل کورتاژ تشخیصی رحم در واقع روشی برای نمونه برداری از واژن است. همانطور که اسم آن نیز مشخص است، این عمل برای بررسی مشکلات رحم، تشخیص بیماریهای رحم یا سقط جنین مورد استفاده قرار می گیرد. برای تشخیص بیماریهای رحم به وسیله‌ی کورتاژ، از بافت دیواره رحم نمونه برداری انجام می شود. این نمونه ها زیر میکروسکوپ بررسی و آزمایش شده و به این ترتیب غیر طبیعی بودن سلول ها و ناهنجاری های رحم تشخیص داده می شود. پزشک ممکن است کورتاژ تشخیصی را حین انجام عمل لاپاراسکوپی یا عمل هیسترکتومی انجام دهد.

روش انجام کورتاژ تشخیصی

روش انجام کورتاژ تشخیصی بستگی دارد که این عمل در بیمارستان انجام شود یا در مطب. هدف انجام کورتاژ تشخیصی یکسان است؛ اما وسایل نمونه گیری و برخی مراحل عمل ممکن است متفاوت باشد.

کورتاژ در مطب:

در این روش پزشک میتواند با لوله پلاستیکی باریکی به نام کاتتر پایپل نمونه گیری را انجام دهد. این روش نیاز به بیهوشی و بستری ندارد. شما ابتدا روی تخت معاینه، به پشت دراز می کشید و پزشک وسیله معاینه (اسپکولوم) را در واژن شما قرار می دهد تا دهانه رحم به خوبی دیده شود. سپس کاتتر پایپل از دهانه رحم عبور می کند و وارد رحم می شود. پزشک در این مرحله با خراش هایی توسط پایپل، نمونه گیری اندومتر را انجام می دهد. بافت اندومتر در مایعی ریخته می شود و شما ظرف حاوی نمونه را به آزمایشگاه تحویل می دهید تا بررسی های لازم انجام شود. این عمل کلاً 10 دقیقه طول می کشد.

کورتاژ تشخیصی در بیمارستان:

انجام کورتاژ در بیمارستان نیاز به بیهوشی یا بی حسی است که داروی بیهوشی یا بی حسی از ناحیه کمر دریافت خواهید کرد. در این روش مانند نمونه برداری رحم با پایپل، به کمک اسپکولوم، دهانه رحم دیده می شود. سپس پزشک قاشق های کوچک فلزی با لبه تیز به نام کورت را از دهانه رحم شما عبور می دهد تا نمونه گیری اندومتر انجام شود. نمونه بافت اندومتر به آزمایشگاه ارسال می شود تا بررسی شود.

همچنین ممکن است در حین هیستروسکوپی (هیستروسکوپی روشی است که در آن پزشک توسط یک ابزار باریک مجهز به نور و دوربین، پوشش داخلی رحم را روی یک صفحه نمایش می‌بیند) در صورتی که یک مورد مشکوک مشاهده کند نمونه‌هایی از بافت می‌گیرد و همچنین در طول هیستروسکوپی، پزشک می‌تواند پولیپ‌ رحم و فیبروم ها را نیز بردارد.

علت انجام کورتاژ تشخیصی

آمادگی های پیش از انجام کورتاژ تشخیصی

همانطور که می دانید کورتاژ تشخیصی عملی است که نمی توان هر وقت و در هر دوره ای آن را انجام داد. برای انجام کورتاژ تشخیصی نیاز است که فرد از 48 ساعت قبل یک سری نکاتی را رعایت کند. مهم ترین این نکات عبارتند از:

مراقبت های بعد از کورتاژ

  1. دوره نقاهت فرد پس از عمل کورتاژ 2 الی 3 روز است. بعد از طی این مدت می‌توانید به کارهای عادی خود برگردید.
  2. ممکن است تا چند ساعت پس از عمل کورتاژ در اتاق ریکاوری و یا مطب بمانید تا پزشک شرایط شما را از نظر خونریزی‌های سنگین یا دیگر عوارض جانبی بررسی کند. در این مدت اثرات بیهوشی و یا بیحسی موضعی هم از بین می‌رود.
  3. مصرف منظم داروهای تجویز شده را از یاد نبرید. این داروها برای جلوگیری از بروز عفونت و یا کاهش درد شما تجویز شده‌اند.
  4. نباید تا پایان دوره نقاهت رانندگی کنید.
  5. تا پایان دوران نقاهت نباید دوش بگیرید، به استخر بروید یا در وان بمانید.
  6. به مدت یک هفته کارهای سنگین یا فعالیت های ورزشی شدید انجام ندهید.
  7. تا مدتی که پزشک به شما اجازه دهد دوچرخه سواری نکنید.
  8. پس از کورتاژ، یک پوشش جدید در رحم ایجاد خواهد شد. دوره قاعدگی بعدی ممکن است در زمان منظم رخ ندهد. ممکن است زود یا دیر شود.
  9. تا زمانی که دهانه رحم به اندازه طبیعی خود برسد، باکتری از واژن می‌تواند وارد رحم شود و باعث عفونت شود. در این زمان چیزی وارد مهبل نکنید. در خصوص زمان مناسب برای نزدیکی جنسی یا استفاده دوباره از تامپون حتماً از پزشک‌ بپرسید.
  10. ممکن است چند روز لکه بینی و گرفتگی عضلات داشته باشید. این حالت طبیعی است. ممکن است بخواهید از پد بهداشتی برای لکه بینی استفاده کنید و برای کاهش درد نیز می توانید مسکن مصرف کنید.

موارد منع انجام کورتاژ تشخیصی

عوارض کورتاژ تشخیصی

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :اسما [ 1403-02-05 ]
منم کورتاژ شدم دردولکه دارم میشه راهنمای کنید

پوری [ 1403-01-09 ]
من ۳ ماه کوتاژ تشخیصی انجام دادم دایم خونریزی دارم اصلا پاک نشدم خسته شدم اگه میدونستم اینجوری میشه عمرا همچین کاری میکردم خسته شدم خسته سه ماه خونریزی

لیلا شیرخشت [ 1403-01-02 ]
سلام وقت بخیر، من حدود یک هفته پیش نمونه برداری از رحمم داشتم،الان زیر دلم درد میکنه،خون آبه هم دارم،دکتر برای اینکه پریودی ام قطع بشه قرص بهم دادند،اما هنوز خوب نشدم،بعضی وقت ها لک دارم،ولی الان خونریزی لم مثل خون آبه است،تو سونو کیست داشتم،دیواره رحمم ضخیم بود... الان خیلی ناراحت و نگرانم،چیکار کنم،زیر دلم بعضی وقت هابه شدت درد میگیره...اصلا پاک نمیشم،چیکار میتونم انجام بدم؟؟

سمیه باقری [ 1402-07-21 ]
سلام دکتر رفتم .وگفتن از سونوگرافی به این نتیجه رسیدن که نمونه گیری باید انجام شود علت ضخامت رحم باید مشخص شود.وکولتاژ باید بشم.میترسم

سارا [ 1402-02-07 ]
سلام وقت بخیر چند روز پیش نمونه برداری از رحمم انجام شد ک در مطب گفتن ک رابطه و کرم واژینال استفاده نکن ولی خب داخل نسخه نوشته هفته اول استفاده شه.الان من درد و خون آبه دارم اگر نیاز هست استفاده کنم لطفا راهنمایی کنین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا می توان روی پستان دارای پروتز ماموگرافی انجام داد؟آیا می توان روی پستان دارای پروتز ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی یک تصویربرداری پزشکی تخصصی است که از سیستم اشعه ایکس با دوز پایین برای مشاهده داخل سینه‌ها استفاده می‌کند.نکته قابل توجه، کاهش دقت ماموگرافی در آن دسته افرادی است که از پروتز استفاده می‌کنند به همین دلیل این افراد باید در انجام ماموگرافی با حساسیت بیشتری برخورد کنند. ... ادامه مطلب

کارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستانکارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستان

سونوگرافی نواحی آگزیلاری در کنار روش‌ های دیگری چون معاینه بالینی و ماموگرافی برای بررسی، تشخیص و درمان برخی از توده ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از این روش همچنین می‌ توان برای مقاصد درمانی مانند تخلیه کیست‌ ها یا نمونه‌ برداری از توده ها استفاده نمود. ... ادامه مطلب

نقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليهنقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليه

نارسایی کلیه هنگامی رخ می دهد که کلیه های شما توانایی فیلتر کردن سموم اضافی از خون را از دست می دهند و معمولاً نارسایی کلیه، علائم کمی از خود نشان می دهد و بعضی اوقات هیچگونه علائمی ندارد. سونوگرافی کلیه یک آزمایش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از کلیه‌ها استفاده می کند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی اینترونشنال چیست؟سونوگرافی اینترونشنال چیست؟

سونوگرافی امروزه کاربرد وسیعی در کنترل درد با روش های اینترونشنال پیدا کرده است. در این گونه سونوگرافی ها عموماً از بی حسی موضعی استفاده می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465