رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / چه افرادی باید تست سنجش تراکم استخوان را انجام دهند؟

چه افرادی باید تست سنجش تراکم استخوان را انجام دهند؟

سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری برای اندازه گیری محتوای مواد معدنی، درجه محکم بودن، سفتی و سختی استخوان های بدن (تراکم استخوان) استفاده می شود. تراکم سنجی استخوان آزمایشی مانند اشعه ایکس است که با سرعت و دقت، تراکم استخوان را اندازه گیری می کند. این تست در درجه اول برای بیماری هایی که در آن مواد معدنی و تراکم استخوان کم است و خطر شکستگی زیاد است، مانند استئوپنی (کاهش جرم استخوان‌ ها) یا پوکی استخوان (ضعیف و نازک شدن استخوان ‌ها) استفاده می شود.

سنجش تراکم استخوان برای تشخیص پوکی استخوان خفیف و شدید

آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان (سنجش تراکم استخوان) تشخیص می دهد که آیا شما پوکی استخوان دارید یا خیر، کلمه ای که از یونانی گرفته شده و به معنای (استخوان متخلخل) است.
پوکی استخوان به خودی خود دردناک نیست. اما زمانی که وضعیت شدید باشد، می تواند منجر به شکستگی و سایر مشکلات دردناک شود.
هنگامی که دچار پوکی استخوان می شوید، استخوان های شما ضعیف و نازک می شوند، به صورتی که احتمال شکستگی افزایش می یابد. این یک وضعیت خاموش است، به این معنی که شما هیچ علامتی را احساس نمی کنید. بدون آزمایش تراکم استخوان، ممکن است تا زمانی که استخوانی شکسته نشود، متوجه پوکی استخوان نشوید.
شکستگی های مربوط به پوکی استخوان بیشتر در لگن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می دهد.
استخوان بافت زنده ‌ای است که دائماً در حال شکستن و جایگزینی است. پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که ایجاد استخوان جدید با از بین رفتن استخوان قدیمی هماهنگ نباشد.
پوکی استخوان مردان و زنان را از هر نژادی درگیر می کند. اما زنان سفید پوست و آسیایی، به ویژه زنان مسن که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، بیشتر در معرض خطر هستند. دارو ها، رژیم غذایی سالم و ورزش های مناسب می توانند به جلوگیری از تحلیل استخوان یا تقویت استخوان های ضعیف کمک کنند.
جهت انجام تست، قد و وزن فرد اندازه گیری می شود، تا میزان تراکم استخوان نیز بر این اساس در نظر گرفته شود. نکته مهم تست سنجش تراکم استخوان این است که، ران ها و ستون فقرات باید در یک راستا قرار بگیرند، به همین خاطر، جعبه نرمی زیر زانو ها قرار داده می شود تا بدن کامل دریک سطح قرار بگیرد.

دلایل ایجاد پوکی استخوان

استخوان‌ ها در حالت نوسازی دائمی هستند. هنگامی که استخوان جدید ساخته می ‌شود، استخوان قدیمی شکسته می ‌شود. وقتی جوان هستید، بدن شما سریعتر از تجزیه استخوان قدیمی استخوان جدید می سازد و توده استخوانی افزایش می یابد. پس از اوایل دهه 20، این روند کند می شود و اکثر افراد در سن 30 سالگی به اوج توده استخوانی خود می رسند. با افزایش سن، توده استخوانی سریع تر از آنچه که ایجاد می شود از بین می رود.
میزان احتمال ابتلا به پوکی استخوان تا حدی به میزان توده استخوانی شما در جوانی بستگی دارد. اوج توده استخوانی تا حدی ارثی است و بر اساس گروه قومی نیز متفاوت است. هر چه اوج توده استخوانی بیشتر باشد، استخوان بیشتری در بانک ذخیره می شود و با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان کاهش می یابد.

تست سنجش تراکم استخوان

علائم پوکی استخوان

معمولاً در مرحله اول از دست دادن استخوان، هیچ علامتی وجود ندارد. اما هنگامی که استخوان های شما در اثر پوکی استخوان ضعیف شده اند، ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشید که عبارتند از:

چه افرادی باید تست سنجش تراکم استخوان را انجام دهند؟

اقدامات قبل از سنجش تراکم استخوان

عوارض سنجش تراکم استخوان

هزینه سنجش تراکم استخوان

با توجه به متفاوت بودن هزینه سنجش تراکم استخوان، بهترین راه این می باشد که با مرکز سنجش تراکم استخوان مد نظرتان تماس بگیرید و اطلاعات لازم

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافیتشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافی

رادیوگرافی فول اسپاین یا total spine، رادیوگرافی کل ستون فقرات است که در آن کل ستون فقرات گردنی، پشتی و کمری، به‌صورت رخ و نیمرخ در یک تصویر دیده‌شده و در صورت انحرافات اسکولیوز، هیپرکیفوز و لوردوز، میزان شدت انحراف با بررسی زوایای لازم بررسی می‌گردد ... ادامه مطلب

عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

هیستروسالپنگوگرافی که به اختصار HSG خوانده می شود در واقع همان تصویر برداری رنگی از داخل رحم و لوله رحم (اعضایی که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند) با کمک اشعه ایکس میباشد. در این نوع از تصویربرداری از ماده حاجب استفاده می شود تا تصاویر شفاف و دقیقی از رحم و لوله آن ثبت شود ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکسکاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکس

سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. ... ادامه مطلب

کیست بیضه چیست؟روشهای تشخیص کیست بیضهکیست بیضه چیست؟روشهای تشخیص کیست بیضه

رشد و انتقال اسپرم به وسیله دستگاه تناسلی انجام می‌ شود. اختلال در دستگاه تناسلی می‌ تواند باعث ایجاد کیست بیضه شود. کیست بیضه کیسه‌ ای غیرطبیعی است که در اپیدیدیم ایجاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465