رادیولوژی مرکزی

تفسیر سونوگرافی مثانه

مثانه یک کیسه عضلانی در لگن است که درست در بالا و پشت استخوان شرمگاهی قرار دارد. ظاهر مثانه بسته به میزان ادرار ذخیره شده در آن متفاوت است و در صورت پر شدن به شکل بیضی در می آید و هنگام خالی بودن به اندازه و شکل یک گلابی است. مثانه توسط لایه هایی از بافت ماهیچه ای که برای نگه داشتن ادرار خاصیت ارتجاعی دارند، پوشیده شده است.تشخیص به موقع و درمان زودهنگام بیماری های مثانه، مانع از درگیر شدن کلیه و سایر قسمت ها می شود. به ارزیابی حجم مثانه، اندازه گیری ضخامت دیوار آن و تعیین وجود سنگ مثانه و تومورهای مثانه، سونوگرافی مثانه می گویند. سونوگرافی یکی از روش‌های تصویربرداری است که با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا که به آن امواج فرا صوت نیز می‌گویند، به تشخیص بیماری می‌پردازد. پزشک با بررسی اندازه مثانه، ضخامت جدار مخاطی و بررسی ضایعات مخاطی وجود سنگ در مثانه تشخیص داده شود، روند درمانی مناسب را برای بیمار تجویز می‌کند.

شما برای انجام سونوگرافی دقیق مثانه می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان که یکی از مجهز ترین و تخصصی ترین مراکز تشخیصی می‌باشد؛ مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

آناتومی طبیعی مثانه

مثانه دارای شکل سه گوش است و در حفره لگن و درست در خلف سمفیزپوبیس قرار دارد. حالب های دو طرف وارد ناحیه تریگونیت مثانه در قسمت خلفی تحتانی آن می شود. پروستات در مردان در اطراف گردن مثانه در قسمت پایین قرار گرفته و به طور طبیعی عرض آن کمتر از 5 سانتی متر است.

سونوگرافی باقی مانده ادرار

سونوگرافی مثانه معمولاً با مثانه پر انجام می شود. نوعی دیگر از سونوگرافی که سونوگرافی رزی جو نام دارد که این سونوگرافی به منظور تشخیص میزان باقی مانده ادرار انجام می گردد و در ابتدا فرد برای تشخیص ابتدا با مثانه پر سونوگرافی را انجام می دهد. سپس به منظور میزان باقی مانده ادرار مجدد سونوگرافی با مثانه خالی انجام می شود.

علل انجام سونوگرافی مثانه

  1. تکرر ادرار
  2. سوزش ادرار
  3. درد در پهلوها ( این دردها می‌تواند ناشی از مشکلات کلیوی باشد ).
تفسیر سونوگرافی مثانه

مزایای سونوگرافی مثانه

نحوه انجام سونوگرافی مثانه

در بیشتر سونوگرافی‌ها از بیمار خواسته می‌شود که در صورتی که روی تخت دراز بکشد. گاهی هم از بیمار خواسته می‌شود که برای بالا رفتن کیفیت تصاویر به پهلو دراز بکشد. بعد از قرار گرفتن بیمار روی تخت، پزشک یک ژلی را روی منطقه مورد نظر بدن قرار می‌دهد. این ژل کمک می‌کند تا مبدل تماس خوبی با بدن برقرار کرده و هوای بین مبدل و پوست که توان مسدود کردن امواج صوتی را دارد از بین برود. این مبدل روی پوست حرکت داده می‌شود تا در نهایت تصویر دقیق و درستی از منطقه مورد نظر به دست بیاید. تصاویر سونوگرافی بلافاصله در صفحه نمایش ویدئویی که مشابه مانیتور کامپیوتر است، قابل نمایش خواهد بود. کامپیوتر بر اساس دامنه و فرکانس و زمانی که صرف بازگشت سیگنال‌های سونوگرافی به مبدل می‌شود، اقدام به تولید تصویر می‌کند.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی مثانه

برای بررسی سونوگرافی مثانه، حتماً باید مثانه پر باشد تا تشخیص دقیق صورت پذیرد، پس سعی کنید چند ساعت قبل از انجام سونوگرافی مایعات و آب فراوان میل نمایید.

تفسیر سونوگرافی مثانه

چنانچه در عکس های شما ناهنجاری و یا شرایط خاصی قابل مشاهده باشد، پزشک این نقاط را مشخص می کند. بافت اضافی یا تومورهای سرطانی به صورت مناطق سفید رنگ روی بافتی متراکم در عکس سونوگرافی مشخص می شوند.

عوارض جانبی سونوگرافی مثانه

سونوگرافی را می‌توان عکس‌برداری بدون درد با استفاده از امواج فراصوت تعریف کرد که ممکن است این امواج، آسیب زننده به نظر برسند. در واقع سونوگرافی به طور کامل روی پوست انجام می‌شود و به اعضای داخلی بدن نمی‌رسد.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کیومرث طباطبایی [ 1402-02-09 ]
متاسفانه در بعضی از ساعات باوجود تعداد زیادی ماشین در محل. اکثر رانندگان درخواست را تایید نمیکنند. امیدوارم برای این مشکل تدبیری اندیشیده شود.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟

عفونت ها می توانند موجب سقط و زایمان زودرس شوند زیرا جنین توانایی محدودی برای مقابله با میکروارگانیسم های عفونت زا و سیستم ایمنی او نمی تواند از پخش عفونت در بافت های مختلف جلوگیری کند. بسیاری از عفونت‌ های دوران بارداری می‌ توانند رشد جنین را با اختلال مواجه کنند. ... ادامه مطلب

روشهای تشخیص سرطان سینه در مردانروشهای تشخیص سرطان سینه در مردان

اگرچه سرطان سینه در زنان بسیار شایع‌ تر است اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.سرطان سینه مردان یک بیماری نادر است. ... ادامه مطلب

ماموگرافی چیست؟ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یکی از روش های تشخیص سریع بیماری سرطان سینه به وسیله ی تابش پرتوهای خفیف اشعه ایکس می باشد ... ادامه مطلب

بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری دومبهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری دوم

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، سونوگرافی غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . در این بخش به غربالگری جنین با سونوگرافی پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465