رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی فک و صورت / همه چیز در مورد پانورکس و سفالومتری دیجیتال

همه چیز در مورد پانورکس و سفالومتری دیجیتال

امروزه متخصصان دندانپزشکی به طور فزاینده‌ای از رادیولوژی برای تشخیص بهتر، کشف، معالجه و کنترل شرایط و بیماری‌های دهان و دندان استفاده می‌کنند. رادیوگرافی پانورکس یا رادیوگرافی پانورامیک یکی از مرسوم ترین رادیوگرافی های تشخیصی در دندانپزشکی است. در این نوع رادیوگرافی دندانپزشک می تواند کل دندانها واستخوانهای فک بالا و پایین بیمار را در یک کلیشه ببیند. رادیوگرافی پانورکس به این صورت انجام می شود که منبع اشعه و فیلم رادیوگرافی در خلاف جهت یک دیگر در اطراف فک های بیمار حرکت می کنند و وضعیت فک ها بر روی فیلم ثبت می گردد. سفالومتر نوعی دستگاه است که سر را با ابزاری نگه می دارد و از آن با اشعه ایکس تصویربرداری می کند. هدف اصلی سفالومتری رسیدن به اندازه های استاندارد و نزدیک به واقعیت در فیلم رادیوگرافی است. به عکس حاصل از این روش سفالوگرام گفته می شود. سفالوگرام، گرافی است که دندانپزشکان، جراحان دهان، فک و صورت از آن به عنوان نقشه درمان استفاده می کنند. سفالوگرام ارتباط بین نسج نرم و استخوان ها را نشان می دهد و به تشخیص اختلالات رشد قبل از درمان و حین درمان جهت ارزیابی پیشرفت درمان به سوی نتیجه دلخواه کمک می کند.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام رادیوگرافی پانورکس و سفالومتری به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربردهای پانورکس و سفالومتری

مزایای پانورکس و سفالومتری

تصویربرداری پانورامیک دارای مزایایی از جمله موارد زیر است:

  1. ثبت تصاویر دو بعدی و کاربردی از هر دو فک بالا و پایین
  2. نقشه کل فک و نشان دادن کلیه دندان های رویش یافته و پنهان
  3. جذب پرتوهای کم توسط بیمار
  4. به دلیل آن که لزومی به قرار دادن فیلم‌ها در دهان وجود ندارد، برای بیمار راحت تر است.
  5. امکان استفاده برای بیمارانی که قادر نیستند دهانشان را باز کنند یا به دلایلی از جمله تریسموس امکان بازکردن دهان را به ‌طور کامل ندارند.
  6. کاهش زمان مورد نیاز جهت تهیه عکس
سفالومتری دیجیتال

نحوه انجام پانورکس و سفالومتری دیجیتال

به طور معمول، بیمار باید یک دندان‌گیر پلاستیکی را گاز بگیرد تا تمام دندان‌های او، به خصوص تاج‌ها، به طور مجزا قابل رؤیت گردند. کل مدت زمان پروسه‌ی پانورکس دیجیتال معمولاً در کمتر از یک دقیقه انجام می‌شود. زمان چرخش، اشعه ایکس در هر فاصله ای به تنها بخشی از آناتومی تابیده می شود در حالی که با شروع چرخش در اطراف جمجمه بیمار، یک تصویر ترکیبی از بلوک فک بالا و پایین ثبت می شود. در عین حال که بازو در چرخش است، فیلم نیز در مسیری حرکت می کند که تصویر قسمت‌هایی از جمجمه را که ایکس ری به آن تابیده شده دریافت نماید. سرعت فیلم به‌گونه‌ای کنترل می‌شود تا با سرعت تابش اشعه به اجزای آناتومیکی قوس دندان‌ها که نزدیک به فیلم است سازگار باشد. در نتیجه، دندان‌ها با شفافیت زیاد ثبت می‌شوند در عین حال که مابقی اجزا با توجه به سرعت متفاوت گردش اشعه، محو یا تار نمایش داده خواهند شد.

نحوه آمادگی پیش از انجام پانورکس و سفالومتری دیجیتال

ممکن است از شما خواسته شود که به‌عنوان یک اقدام احتیاطی برای محافظت از بدن خود در برابر پرتو ایکس، یک پیش‌بند سربی بپوشید. وجود هر نوع فلز در ناحیه‌ای که در حال تصویربرداری است، ممکن است باعث تداخل در روند کار شود. بسیاری از آزمایشات تصویربرداری در دوران بارداری انجام نمی‌شوند تا جنین در معرض اشعه قرار نگیرد. در صورت نیاز به عکس‌برداری با اشعه ایکس، اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن تماس نوزاد با تشعشعات انجام می‌شود.

هزینه پانورکس و سفالومتری دیجیتال

هزینه و قیمت عکس پانورکس حدود قیمت مشخصی دارد که بستگی به مرکز عکسبرداری میتواند متفاوت باشد. در برخی از انواع عکسبرداری این هزینه شامل بیمه نیز میشود.

عوارض پانورکس و سفالومتری دیجیتال

هیچ مشکل یا نگرانی برای انجام رادیولوژی وجود ندارد و میزان اشعه دریافتی با رعایت احتیاط هایی مانند پیشبند سربی دولایه آنقدر ناچیز خواهد بود که حتی قابل اندازه گیری نیز نیست. رادیولوژی دندان معمولاً در دوران شیردهی یا بارداری توصیه نمی شود.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گرافی پانورکس تمام دیجیتال در چه مواردی انجام میشود؟گرافی پانورکس تمام دیجیتال در چه مواردی انجام میشود؟

یکی از ویژگی‌های شاخص پانورکس دیجیتال در مقایسه با سیستم‌های مبتنی بر فیلم وسعت بسیار بیشتر جریان اشعه است. این بدان معنی است که اسکن‌های تکراری کاهش‌یافته و به‌تبع هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند و از میزان اشعه‌ی تابیده‌شده به بیمار بسیار کم می‌شود ... ادامه مطلب

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحمعلل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

رحم عضوی مهم از اندام یک زن محسوب می شود که وظیفه نگهداری جنین را دارد. دیواره رحم از سه لایه آندومتر، میومتر و پری متر ساخته شده است ... ادامه مطلب

بیوپسی چه خطراتی دارد و بیمار چگونه باید برای بیوپسی آماده شود؟بیوپسی چه خطراتی دارد و بیمار چگونه باید برای بیوپسی آماده شود؟

بافت‌برداری یا بیوپسی که به آن تکه‌برداری و نمونه‌برداری نیز می‌گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است. ... ادامه مطلب

مایع آسیت چیست و به چه دلیل نیاز به تخلیه دارد؟مایع آسیت چیست و به چه دلیل نیاز به تخلیه دارد؟

کلمه آسیت از کلمه یوناني ASKOS به معنای ساک و کیف منشاء گرفته و به معنای تجمع مایع در حفره صفاقی است. آسیت در تعریفي دیگر به وجود بیش از 25 سی‌سی مایع در حفره صفاقي گفته می‌شود. آسیت شایع‌ترین عارضه سیروز است و با افزایش ریسک عفونت و افت در کیفیت زندگي همراه است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465