رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست؟

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست؟

بسیاری از افراد به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند که ممکن است حتی برای خود پزشک‌ها نیز آن بیماری ناشناخته باشد. اشتباهات پزشکی یا عدم تشخیص درست از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد را گرفتار کرده است. به همین منظور، دانشمندان و پژوهشگران همیشه به دنبال کشف و تولید دستگاه‌ها و روش‌هایی هستند که با استفاده از آنها در علم پزشکی بتوان با کمترین عوارض و آسیب و بیشترین دقت بیماری را تشخیص داده و درمان صورت گیرد. یکی از دستاوردها و روش‌هایی که با دقت بسیار زیاد و کمترین عوارض، مورد استفاده پزشکان است و برای تشخیص درست و هدایت بیماری استفاده می‌شود، روش رادیولوژی مداخله‌ای نام دارد. رادیولوژی مداخله‌ای یا اینترونشنال یکی از شاخه‌های تخصصی رادیولوژی است که در آن با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری تشخیصی مثل دستگاه سونوگرافی، سی تی اسکن و ام‌آر‌آی و فلوروسکوپی تشخیص صورت می‌گیرد . استفاده از روش‌های تشخیصی مداخله‌ای، موجب افزایش دقت تشخیص می‌شوند و روش‌های درمانی در رادیولوژی اینترونشن به صورت مستقیم انجام می‌گیرند. این روش‌ها شامل دارورسانی هدفمند با کاتتر، جایگذاری دستگاه‌های پزشکی مانند استنت‌ها و آنژیوپلاستی از عروق بسیار باریک است.

سونوگرافی های مداخله ای یا اینترونش جزو اقداماتی هستند که در رادیولوژی مرکزی اصفهان با دقت بالا انجام میشوند. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و روزرو نوبت، با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

مزایای رادیولوژی مداخله‌ای

  1. بهبودی بیمار در زمان بسیار کوتاهتر
  2. کاهش زمان بستری و کاهش میزان مراقبت‌های تخصصی از بیمار
  3. کاهش عوارضی مانند درد، عفونت، خونریزی و…
  4. عدم استفاده از بیهوشی

روش های تشخیصی و درمانی در سونوگرافی های اینترونشن

بیوپسی یا همان نمونه برداری با دستگاه های تصویربرداری اشعه ایکس، یکی از روش های بسیار دقیق برای تشخیص انواع تومورها و ضایعات بدن است. در این روش، یک سوزن باریک تحت هدایت دستگاه‌های تصویربرداری وارد بافت مورد نظر می‌شود و نمونه‌ای از آن یا تومورهای بافت را خارج می‌کند. این نمونه جهت بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی منتقل می‌شود. امروزه بیوپسی جایگزین نمونه‌برداری با جراحی باز شده است.

استنت گذاری فلزی، یکی دیگر از روشهای درمانی جهت رفع انسداد مجاری صفراوی می باشد که تحت هدایت دستگاه تصویر برداری همراه با بی حسی موضعی انجام می شود. بدین صورت که ابتدا توسط دستگاه تصویر برداری محل تنگی مشخص شده، سپس توسط فنر و بالن مخصوص مسیر مسدود شده باز شده و استنت فلزی در محل تنگی قرار داده می شود بدین صورت مسیر طبیعی صفرا به روده باز می شود.

در این روش قسمت پارگی یا فتق دیسک توسط امواج رادیوفرکوئنسی ترمی می شود که تحت هدایت دستگاه تصویربرداری انجام می شود.

بیمارانی که انسداد مجاری صفراوی باعث ایجاد زردی و خارش در آن ها گردیده است، کاتتر مخصوص تحت هدایت دستگاه تصویربرداری همراه با بی حسی موضعی در مسیر انسداد گذاشته می شود. در مواقعی که انسداد شدید باعث عدم امکان رد شدن کاتتر از طول تنگی شود، انتهای کاتتر به یک کیسه وصل شده و صفرا به بیرون از شکم هدایت می شود تا از تجمع صفرا در مجاری صفراوی جلوگیری شود .

کاتتر گذاری آبسه های شکمی، لگنی و … تحت هدایت دستگاه تصویر برداری همراه با بی حسی موضعی به جهت خارج کردن آبسه و عفونت می باشد و توسط یک رابط به کیسه وصل شده و درناژ برقرار می شود. این کاتتر توسط نخ بخیه و فیکساتور روی پوست فیکس شده تا کاتتر خارج نشود. پس از تخلیه کامل آبسه و انجام تصویر برداری، جهت اطمینان کامل کاتتر از بدن خارج می شود .

کیست های شکمی، تخمدان، پستان، کبد و… تحت هدایت دستگاه تصویر برداری همراه با بی حسی موضعی توسط سوزن های مخصوص تخلیه و جهت سیتولوژی به آزمایشگاه ارسال می شود.

رادیولوژی مداخله ای

آمبولیزاسیون یا آمبولوتراپی، یک روش تقریباً نیمه تهاجمی است که از این روش برای مسدود کردن عروق، بند آوردن خونریزی یا پیشگیری از آن استفاده می شود. از کار انداختن ساختار هایی نظیر تومورها نیز یکی از موارد استفاده از آمبولیزاسیون است که با کاهش خون رسانی به بافت انجام می شود. در این روش، اجسام یا موادی تحت هدایت دستگاه‌های تصویربرداری وارد سیستم خون‌رسانی می‌شوند تا رگ مورد نظر را مسدود کنند. این اجسام و مواد شامل مواردی نظیر کویل‌ها، اتانول، میکروسفرها مانند پلی ونیل الکل (PVA)، اسفنج‌های ژلاتینی (ژل فوم) و … هستند.

نمونه برداری از پرزهای جفتی جنینی یا همان CVS، جهت تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی در طی زمان بارداری انجام می گیرد. این آزمایش تحت هدایت تصاویر سونوگرافی در هفته ی 11 ام الی هفته ی 14 ام انجام می شود. در ابتدا ماده بی حسی به مادر تزریق می شود و سپس بعد از آن سوزن نمونه برداری تحت هدایت سونوگرافی وارد دیواره ی رحم می شود و از جفت نمونه برداری می شود. با استفاده از این روش می توان مشکلات و بیماری هایی که ممکن است جنین به آن مبتلا باشد را تشخیص داد.

این یک روش برای مسدود کردن عروق خون رسان به ناحیه مورد نظر مانند فیبروم رحم، همانژیوم و توده های عروقی که باعث عدم خون رسانی به ناحیه مورد نظر و در نتیجه باعث غیر فعال شدن آن ناحیه می گردد. در آمبولیزاسیون شریان پروستات، ابتدا تحت هدایت دستگاه تصویربرداری از طریق کشاله ران راست کاتتر مخصوص وارد شریان مورد نظر شده و پس از آنژیوگرافی و تهیه ی تصاویر لازم میکرو کاتتر وارد شریان مورد نظر شده و تزریق مواد مسدود کننده انجام می شود.

آمینوسنتز، همان آسپیراسیون (aspiration) آسپیراسیون ریوی یک اصطلاح پزشکی در مورد موقعیتی است که در آن جسم یا غذا وارد نای و ریه های فرد می شود؛ اما معنی دیگری نیز دارد که در این بخش منظور ما از آسپیراسیون به یک روش پزشکی اطلاق می شود که طی آن پزشک از یک لوله مکش یا سرنگ برای خارج کردن مایعات غیر ضروری از بخشی از بدن فرد استفاده می کند.) مایع اطراف جنین برای تشخیص قبل از تولد است و تحت هدایت دستگاه سونوگرافی انجام می شود. بهتر است این کار در هفته های 14 ام الی 18 ام بارداری انجام شود.

آنژیوگرافی یکی دیگر از روش های نوین تصویربرداری برای تشخیص ناهنجاری های عروقی مانند انسداد، انوریسم، AVM و … می باشد. آنژیوگرافی، تحت هدایت دستگاه تصویربرداری همراه با بی حسی موضعی انجام می شود. این کار به این صورت انجام می شود که کاتتر مخصوص از کشاله ران راست وارد عروق مورد نظر شده و با تزریق ماده حاجب، تصاویر مورد نیاز گرفته می شود که ارزش تشخیصی دارد.

یکی دیگر از روش های غیر جراحی برای درمان واریس لیزر واریس می باشد که با عبور فیبر لیزر به داخل رگ معیوب و تاباندن اشعه لیزر، باعث انسداد مسیر رگ و حذف این ناحیه از شبکه خون رسانی و در نتیجه درمان واریس می شود.

در مواقعی که در مسیر شریان، توده عروقی (که معمولاً مادرزادی هستند و رشد بسیار آهسته ای دارد) ظاهر شود، باعث اختلال در کیفیت زندگی فرد می شود. در این شرایط لازم است اقدامات درمانی خاصی صورت پذیرد. بدین ترتیب که ابتدا تحت هدایت دستگاه تصویربرداری از طریق کشاله ران راست، کاتتر مخصوص وارد توده عروقی می شود و پس از انجام آنژیوگرافی و تهیه تصاویر لازم توسط فنرها و چسب های مخصوص، توده عروقی بسته و از پارگی آن که می تواند سبب خونریزی شود جلوگیری به عمل آورد.

روشی بسیار کم تهاجمی است که به وسیله آندوسکوپی مخصوص وارد فضای پارگی دیسک شده و قطعات که باعث اثر فشاری بر روی نخاع می شود را خارج نموده و باعث آزاد شدن کانال نخاعی می شود.

معمولاً نمونه برداری از گره های تیروئید (ندول) با معاینه توسط پزشک انجام می پذیرد؛ اما در مواردی که این گره ها به خوبی قابل لمس نباشد و یا کوچک باشد و یا اینکه در عمق بافت تیروئید قرار گرفته باشد، با هدایت سونوگرافی توسط سوزن مخصوص نمونه برداری، از این گره ها می توان نمونه برداری کرد.

نحوه کسب آمادگی برای انجام رادیولوژی مداخله‌ای

قبل از انجام این تکنیک نیازی به آمادگی خاصی مشابه با جراحی باز نیست. فقط لازم است:

نحوه انجام سونوگرافی اینترونشن

با استفاده از سونوگرافی می توان بخشی از بدن را که برای درمان نیاز دارد، مشاهده کرد. ابزاری مانند سوزن، کاتتر (لوله) یا سیم را از طریق یک برش کوچک وارد بدن شما می کنند. هنگامی که این ابزار را درون بدن شما قرار می دهند برای رسیدن به ناحیه ای که نیاز به درمان دارد، صفحه ای را تماشا می کنند. انواع تصویربرداری و ابزارهایی که استفاده می کنند به شرایط خاص شما بستگی دارد. در طول درمان ممکن است آرام باشید، این بدان معناست که برای آرامش و تسکین درد دارو دریافت خواهید کرد؛ اما به احتمال زیاد به بیهوشی عمومی نیازی نخواهید داشت.

عوارض رادیولوژی مداخله ای

به دلیل اینکه فقط یک برش سطحی و کوچک بر روی بدن بیمار ایجاد می‌شود، معمولاً دوران نقاهت طولانی و خاصی ندارد.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربردهای سونوگرافی در بارداریکاربردهای سونوگرافی در بارداری

سونوگرافی از جنین در دوران بارداری، یک نوع تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می کند. تصاویر تولید شده بر روی صفحه نمایش نشان داده می شوند. این تصاویر سونوگرافی از جنین می تواند به پزشک در ارزیابی رشد و پیشرفت رشدی جنین کمک کند. ... ادامه مطلب

کاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکیکاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکی

پانوركس يكي از مرسوم‌ترین رادیوگرافی‌های تشخيصي در دندانپزشكي است. در اين نوع راديوگرافي دندانپزشك می‌تواند كل دندانها و استخوان‌های فك بالا و پائين بيمار را در يك كليشه ببيند. راديوگرافي در مشخص كردن ضايعات فك و اطراف دندان‌ها و دندانه‌ای نهفته به کار می‌رود. ... ادامه مطلب

آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش چیست و چگونه انجام می شود؟آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش چیست و چگونه انجام می شود؟

آندوسونوگرافی به دو روش انجام می‌شود. انتخاب نوع آن به تشخیص پزشک و نوع بیماری بستگی دارد. در یک روش تیوب آندوسکوپ از دهان وارد بدن و معده می‌شود که به آن آندوسونو بالایی گفته می‌شود. در دیگر روش، تیوب از طریق رکتال وارد بدن می‌شود که آندوسکوپی سونوگرافی پایینی نامیده می‌شود. ... ادامه مطلب

لزوم انجام سونوگرافی بعد از سقطلزوم انجام سونوگرافی بعد از سقط

سقط جنین یکی از شایعترین رخدادهای دوران بارداری می باشد و در یک چهارم موارد حاملگی دیده می شود. پایان حاملگی قبل از هفته بیستم بارداری، پیش از اینکه جنین قدرت زنده ماندن در محیط خارج از رحم را داشته باشد، سقط جنین می نامند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465