رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی ارتوپدی / علت انجام سونوگرافی لومبوساکرال

علت انجام سونوگرافی لومبوساکرال

مفصل لومبوساکرال که یکی از مفاصل مهم و حیاتی که ارتباط دهنده با بخش های دیگر ستون فقرات است همواره در معرض آسیب است. لومبوساکرال از رگ های خونی بزرگ، اعصاب، تاندون ها، رباط ها و غضروف ها تشکیل شده اند، لذا محافظت و حمایت از این بخش، بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی از راه‌های تشخیص مشکلات مربوط به این ناحیه، انجام سونوگرافی می‌باشد. در طب اسکلتی عضلانی، سونوگرافی به‌ سرعت به یک روش عکس‌برداری پرکاربرد تبدیل‌ شده است. پزشکان استفاده‌ کننده از اولتراسوند می‌توانند به کمک این فناوری، در کلینیک خود استخوان‌ها و مفاصل را بررسی کنند. اولتراسوند در فرکانس‌های بالاتر می‌تواند به‌ منظور تصویربرداری از ساختارهای بافت نرم، مفاصل پشت و دیسک‌ها مورداستفاده قرار بگیرد. این روش خطرات پرتوزایی را برای بیمار ایجاد نکرده و دقت عکس‌برداری و تشخیصی آن بالا است.

برای انجام سونوگرافی لومبوساکرال در اصفهان می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

زاویه لومبوساکرال چیست؟

براي اندازه گيـري زاويـه لومبوسـاكرال، دو خـط بـه موازات سطح فوقـاني مهـره S1 و سـطح تحتـاني مهـره L5 رسم میشود. زاويه بين دوخط فوق زاويه لومبوساكرال است.

علت انجام سونوگرافی لومبوساکرال

 سونوگرافی لومبوساکرال

مزایای سونوگرافی لومبوساکرال

معایب سونوگرافی

استفاده از اولتراسوند محدودیت‌هایی را نیز دارد. کیفیت تصاویر به‌دست‌آمده با این روش، به عوامل متعددی بستگی دارد:

  1. امواج صوتی تا عمق زیادی نفوذ نکرده و ممکن است در بیماران چاق، تصاویر خوبی به دست نیایند.
  2. عملکرد اولتراسوند به هنگام موجود بودن گاز در بین پروب و بافت هدف تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
  3. اولتراسوند به‌خوبی از استخوان رد نمی‌شود.

نحوه‌ی انجام سونوگرافی لومبوساکرال

یک مبدل یا پروب به‌منظور فرستادن و دریافت بازتاب امواج صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک ژل مخصوص نیز بر روی پوست فرد و ناحیه مورد نظر اعمال می‌شود تا امواج صوتی به هنگام عبور از مرز پوست دچار اختلال نشوند. تکنیسین اولتراسوند با استفاده از درک خود در رابطه با دستگاه و آناتومی بدن انسان، می‌تواند ساختارهای مختلف را تحت بررسی قرار دهد.

آمادگی قبل از سونوگرافی لومبوساکرال

در طی انجام سونوگرافی، ممکن است از شما خواسته شود که روپوش و گان مخصوص بپوشید.

عوارض سونوگرافی لومبوساکرال

در روش های تصویر برداری با اشعه ایکس مانند رادیوگرافی ساده یا سی تی اسکن بدن تحت تابش مقدار معینی از اشعه یونیزان قرار می گیرد که اگر از حد مشخصی بیشتر باشد میتواند موجب اشکالاتی در کارکرد سلول ها شود؛ ولی در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده ای نمیشود.

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونش جزو اقداماتی هستند که در رادیولوژی مرکزی اصفهان با دقت بالا انجام میشوند. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و روزرو نوبت، با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرورفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. ... ادامه مطلب

گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟

کجی زانو یا پای کمانی اصطلاحاتی است که برای توصیف راه رفتن یا طرز ایستادن فرد استفاده می‌شود. فردی که انحراف زانو دارد، مبتلا به عارضه‌ی پزشکی به نام پای پرانتزی (بد شکلی والگوس)، برگشت استخوان تیبیا به سمت خارج در استخوان ران است. ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان سرطان تخمدانتشخیص و درمان سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در حال حاضر پنجمین علت شایع مرگ‌ ومیر زنان است. در واقع زمانی این بیماری بروز می کند که سلول های غیر طبیعی در تخمدان شروع به تکثیر خارج ا ... ادامه مطلب

نمونه برداری از کلیه ها چگونه و به چه دلیل انجام می شود؟نمونه برداری از کلیه ها چگونه و به چه دلیل انجام می شود؟

نمونه‌برداری کلیه‌ها فرآیندی است که شامل برداشت قسمت کوچکی از بافت کلیه برای بررسی زیر میکروسکوپ می‌شود. متخصص پاتولوژی که در تشخیص بیماری‌ها تخصص دارد، در آزمایشگاه نمونه بافت کلیه را بررسی می‌کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465