رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی رنگی / کاربرد رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی

کاربرد رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی

هضم، فرآیند پیچیده ای برای تبدیل غذا به مواد مغذی است. بدن از مواد مغذی برای تأمین انرژی، رشد و ترمیم سلول مورد نیاز برای زنده ماندن استفاده می کند. فرایند هضم باعث ایجاد سموم برای دفع از بدن می شود. دستگاه گوارش یک لوله پیچیده طولانی است که از دهان شروع می شود و به مقعد ختم می شود. این مجموعه از یک سری عضلات تشکیل شده که حرکت غذا و سایر سلول های تولید کننده آنزیم ها و هورمون ها را پشتیبانی می کند. دستگاه گوارش انسان، از قسمت معده به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم می‌شود. بخش فوقانی شامل دهان و بخش‌های درون آن به همراه حلق و مری است و بخش پایینی را معده، کبد (مهم‌ترین تولید کننده ترشحات گوارشی)، روده باریک و روده بزرگ تشکیل می‌دهند. برای انجام رادیوگرافی دستگاه گوارش، پزشک، ممکن است رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی یا تحتانی را تجویز نماید. با اینکه نحوه تصویربرداری در هر دو روش یکسان است؛ اما روش کار و آماده‌ سازی فرد متفاوت است. رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی (Upper GI) یکی از انواع تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس است که قسمت‌های فوقانی دستگاه گوارش مانند مری، معده و بخش ابتدایی روده کوچک که دوازدهه یا اثنی عشر نام دارد را عکسبرداری می‌کند. برای داشتن تصویر مطلوب و باکیفیت، رادیولوژیست با روش «بلع باریم» (Barium Swallow) برای بررسی بخش ابتدایی دستگاه گوارش و ناحیه حلق و مری و نیز معده و ابتدای اثنی عشر، محلول خوراکی باریوم را تجویز خواهد کرد. باریم یک پودری خشک، سفید و گچ مانند است که با آب مخلوط می شود تا یک نوشیدنی غلیظ حاصل شود. باریم جذب کننده تشعشعات است و بر روی تصویر رادیولوژی با رنگ سفید ظاهر میشود. در برخی از بیماران که قبلاً تحت عمل جراحی بوده‌اند به جای باریم از ید استفاده می‌گردد.

سونوگرافی و رادیوگرافی دستگاه گوارش از جمله اقدامات تشخیصی است که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌تواند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهد. شما می‌توانید جهت انجام اندوسونوگرافی به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

اجزای دستگاه گوارش فوقانی

در این قسمت به اختصار به بررسی هر قسمت از بخش‌های فوقانی دستگاه گوارش انسان می‌پردازیم:

رادیوگرافی دستگاه گوارش

کاربرد رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی (Upper GI)

رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی یا Upper GI می تواند عملکرد و نحوه هضم و بلع مواد را بررسی کند و به تشخیص موارد زیر کمک می کند:

این روش برای بررسی علائم زیر در بیماران مفید است:

مزایای رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی (Upper GI)

  1. رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی یک روش بسیار ایمن و غیر تهاجمی است.
  2. نتایج رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی معمولاً منجر به ارزیابی دقیق مری، معده و اثنی عشر می شود.
  3. از آنجایی که باریم در خون جذب نمی شود، واکنش های آلرژیک بسیار نادر است.
  4. پس از معاینه، هیچ تشعشعی در بدن شما باقی نمی ماند.

روش انجام رادیوگرافی دستگاه گوارشی فوقانی

رادیولوژی دستگاه گوارش فوقانی ممکن است به صورت سرپایی انجام شود یا جزئی از مدت بستری شما در بیمارستان باشد. نوع انجام آن بستگی به وضعیت شما و تخصص پزشک شما دارد. معمولاً رادیولوژی دستگاه گوارش فوقانی به صورت زیر است:

آمادگی برای رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی

  1. باید حدود ۸ ساعت قبل از تست، خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. به طور کلی، این به معنای بعد از نیمه شب است.
  2. اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، قبل از برنامه ریزی برای تست به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. این شامل داروهای نسخه دار، داروهای بدون نسخه و مکمل های گیاهی است.
  4. اگر اخیراً آزمایش دستگاه گوارش فوقانی انجام داده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد منع انجام رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی

عوارض جانبی رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی

همیشه در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض تشعشع، احتمال سرطان کمی وجود دارد. با این حال، با توجه به مقدار کمی پرتوهای مورد استفاده در تصویربرداری پزشکی، مزایای تشخیص دقیق، بسیار بیشتر از خطر مرتبط است. بیماران گاه به گاه ممکن است به طعم دهنده های اضافه شده به برخی از مارک های باریم حساسیت داشته باشند. احتمال کمی وجود دارد که مقداری باریم باقی بماند و منجر به انسداد سیستم گوارشی شود، بنابراین بیمارانی که دارای انسداد شناخته شده در دستگاه گوارش هستند، نباید تحت این معاینه قرار گیرند.

سونوتراپی و سونوگرافی های تخصصی مردان از جمله اقداماتی است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان با مدرن ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آمادگی لازم برای رادیولوژی باریوم سوالوآمادگی لازم برای رادیولوژی باریوم سوالو

آزمایش بلع باریم نوع خاصی از آزمایش تصویربرداری است که از باریم و اشعه ایکس برای ایجاد تصاویری از دستگاه گوارش فوقانی شما استفاده می‌ کند. دستگاه گوارش فوقانی شامل پشت دهان، گلو و مری می‌ شود. باریم در طول آزمایش بلع استفاده می‌ شود تا نواحی خاصی از بدن با اشعه ایکس، واضح‌ تر نشان داده شوند. ... ادامه مطلب

آشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینهآشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینه

یکی از رایج ترین تصویربرداری های انجام شده رادیولوژی قفسه سینه است که با استفاده از اشعه ایکس انجام می گیرد. در این عکس، مسیرهای تنفسی، قلب و ریه ها، استخوان های قفسه سینه و ستون مهره ها به راحتی دیده می شوند. این رادیولوژی نمای خلفی قدامی قفسه سینه است. ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی 4 بعدیکاربرد سونوگرافی 4 بعدی

سونوگرافی چهار بعدی در بارداری یکی از سونوگرافی هایی است که به صورت اختیاری انجام می شود. انجام این تست از نظر پزشکی اجباری نمی باشد ... ادامه مطلب

علت انواع و تشخیص شکستگی لگنعلت انواع و تشخیص شکستگی لگن

در رادیولوژی لگن می توان شکستگی استخوان های لگن یا شکستگی بخش فوقانی استخوان ران در محل گردن ران یا ناحیه تروکانتر را مشاهده کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465