رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / موارد استفاده از رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی چیست؟

موارد استفاده از رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی چیست؟

دستگاه گوارش بدن انسان مجموعه از اعضا است که وظیفه ی هضم غذا و سپس دریافت انرژی از آن را برعهده دارند. این دستگاه از مجموعه ای از لوله های کوتاه و بلند ساخته شده که وقتی غذا از آنها رد می شود آنها را به مواد قابل جذب برای بدن تبدیل کرده و درنهایت این مواد را به گردش خون و سلول ها می رساند. همچنین این دستگاه ذخیره سازی و حذف مواد زائد به وجود آمده بر اثر گوارش و سایر فعالیت های داخل بدن را نیز انجام می دهد. این دستگاه از دو بخش عمده ی فوقانی و تحتانی تقسیم می شود. تمامی اعضای قبل از معده، شامل دهان، غدد بزاقی، زبان، حلق و مری در قسمت فوقانی دستگاه و معده، روده کوچک، لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا و روده بزرگ در قسمت تحتانی قرار می گیرند.

رادیوگرافی با اشعه ایکس، روشی ساده و ارزان و بدون درد پزشکی است که می توان به‌ وسیله آن بیماری ها را تشخیص داد. در این شیوه بدن و اندام مورد نظر در معرض اشعه X قرار گرفته و تصاویر از آن بخش ها تهیه می شوند. رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی که به آن باریم انما نیز گفته می شود روشی است که برای عکسبرداری از روده بزرگ به کار می رود. این روش به بررسی کولون صعودی (راست)، کولون عرضی، کولون نزولی (چپ) سیگموئید و رکتوم کمک می کند. ممکن است آپاندیس و بخش انتهایی روده کوچک نیز بررسی شوند. در انوما، مایعی را به‌ وسیله یک لوله کوچک به داخل روده، تزریق می‌کنند. این مایع، حاوی فلزی بنام باریم است که سطح روده بزرگ را می‌پوشاند. معمولاً اشعه ایکس، تصویر غیر واضحی از بافت‌های نرم نشان می‌دهد؛ اما باریم، باعث ایجاد یک تصویر نسبتاً روشن در بدن می‌شود. در طی آزمایش باریم انوما، ممکن است هوایی به روده بزرگ وارد کنند. این هوا روده بزرگ را متسع می‌کند و کیفیت تصاویر را بهبود می‌بخشد.

سونوگرافی و رادیوگرافی دستگاه گوارش از جمله اقدامات تشخیصی است که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌تواند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهد. شما می‌توانید جهت انجام اندوسونوگرافی به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بخش‌های دستگاه گوارش تحتانی

در این بخش به معرفی مختصری از این اجزای تشکیل دهنده بخش تحتانی دستگاه گوارش می‌پردازیم:

رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی

علل انجام رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی

پزشک متخصص گوارش، ممکن است تست باریم انوما را برای تعیین علت نشانه‌ها و علائمی چون موارد زیر توصیه کند:

  1. درد شکمی
  2. خونریزی رکتوم
  3. اسهال مزمن
  4. تغییر در عادات روده
  5. کاهش وزن بدون دلیل
  6. یبوست مداوم
  7. توده‌های غیر عادی (پولیپ ها)
  8. بیماری التهابی روده

اقدامات قبل از انجام رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی

  1. قبل از تنقیه باریم به شما گفته می‌شود که روده بزرگ خود را تخلیه کنید. هرگونه مواد باقیمانده در روده بزرگ، تصاویر اشعه ایکس را غیر واضح می‌کند و یا با ناهنجاری‌ها اشتباه گرفته می‌شود.
  2. نباید روز قبل از آزمایش غذایی بخورید و تنها نوشیدنی‌های خالص مثل آب، چای، قهوه بدون شیر و خامه، عصاره گوشت یا نوشیدنی‌های گازدار مصرف کنید.
  3. مصرف ملین در شب قبل از آزمایش: ملین، به صورت قرص یا شربت به تخلیه روده بزرگ کمک می‌کند.
  4. استفاده از کیت انوما: در برخی موارد، ممکن است به استفاده از کیت‌های انوما در شب قبل تست یا چند ساعت قبل آن نیاز باشد تا روده از هرگونه موادی پاک شود.
  5. مشورت با پزشک در مورد داروهای مصرفی: حداقل یک هفته قبل از تست، در مورد داروهای مصرف با پزشک صحبت کنید. احتمال دارد که پزشک مصرف دارو را متوقف کند.

روش انجام رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی

از شما خواسته می شود روی تخت رادیولوژی به پهلو دراز بکشید. یک لوله نرم و باریک به اندازه چند سانتی متر وارد مقعد شده و تا پایان تست باقی می ماند. باریم از طریق این لوله وارد روده می شود. برای انتشار باریم در طول روده ممکن است از شما خواسته شود کمی حرکت کنید و جابجا شوید و گاهی مقدار هوا وارد روده می کنند تا باریم به قسمتهای بالاتر روده فرستاده شود. چند عکس در وضعیت های مختلف گرفته می شود.

موارد منع انجام رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی

از آنجایی که پرتوهای مربوط به هر نوعی از اشعه ایکس ، ممکن است به جنین در رحم آسیب برساند، معمولاً انجام این آزمون تشخیصی به زنان باردار توصیه نمی شود.

عوارض جانبی رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی

اگرچه مقدار تابشی که شما دریافت می کنید کم است؛ ولی با این حال اشعه ایکس می تواند باعث ایجاد سرطان شود؛ اما احتمال گرفتن سرطان در مقایسه با اثرات مفیدی که به‌سادگی و با انجام آزمون باریم آنما ، پزشک شما بیماری و دلیل مشکل را تشخیص می دهد، ناچیز است. در موارد نادری، باریم انما می تواند عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مضرات رادیوگرافی در بارداریمضرات رادیوگرافی در بارداری

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی است، لذا باید سعی کرد از انجام کارهایی که برای سلامتی خود و جنین خطرناک است دوری کنید. یکی از این موارد رادیوگرافی است که باید با مشورت پزشک انجام شود؛ زیرا برای جنین خطرناک است. ... ادامه مطلب

چه اشعه هایی برای جنین ضرر دارد؟چه اشعه هایی برای جنین ضرر دارد؟

کاربرد اشعه ایکس در بهداشت و علم پزشکی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری می باشد. مسئله تأثیر اشعه ایکس بر جنین در حال رشد از مواردی است که به عنو ... ادامه مطلب

روش های نمونه برداری از پستانروش های نمونه برداری از پستان

در بیوپسی FNA پستان، پزشک با استفاده از یک سوزن بسیار نازک مقدار کمی از بافت یا مایع توده مشکوک را خارج می کند . اگر توده مورد نظر قایل لمس باشد ، پزشک با کمک حس لامسه سوزن را به سمت آن هدایت می کند در غیر اینصورت نیاز به سونوگرافی است ... ادامه مطلب

علت دیده نشدن کیسه صفرا در سونوگرافیعلت دیده نشدن کیسه صفرا در سونوگرافی

کیسه صفرا نیز مانند هر کدام از ارگان های دیگر بدن ممکن است با مشکل مواجه شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد گردد که سونوگرافی می‌ تواند بهترین روش تشخیصی این اختلالات باشد. بهتر است بیماری که قرار است تحت سونوگرافی کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی قرار گیرد ناشتا باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465