رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / بیماری پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده

بیماری پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده

پانکراس یک غده طویل و مسطح است که در قسمت خلفی و فوقانی حفره شکمی قرار دارد. پانکراس وظیفه تولید آنزیم‌ هایی که به هضم کمک می‌کنند و هورمون‌ هایی که به تنظیم نحوه جذب قند (گلوکز) کمک می‌کند را دارد. پانکراتیت یک التهاب موجود در پانکراس است. پانکراتیت می‌تواند به صورت پانکراتیت حاد بروز کند (به این معنی که به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و چند روز طول می‌کشد) و یا می‌تواند به صورت پانکراتیت مزمن بروز کند (که ممکن است در طول سال‌ها رخ داده باشد). موارد خفیف پانکراتیت ممکن است بدون نیاز به هیچ‌ گونه اقدام درمانی از بین بروند؛ اما موارد شدید می‌توانند موجب ایجاد عوارض تهدید کننده زندگی شوند. علاوه بر تغییراتی که ممکن است در سونوگرافی به صورت ادم پانکراس و نسوج اطراف آن و تجمع مایع در اطراف پانکراس دیده شود، کیسه صفرا و مجاری صفراوی نیز قابل بررسی هستند که وجود سنگ در کیسه صفرا و مجاری، یا اتساع مجاری صفراوی، تأیید کننده پانکراتیت صفراوی است.

رادیوگرافی و سونوگرافی دستگاه گوارش از جمله اقدامات تشخیصی است که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌تواند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بسیاری از بیماریها، از جمله پانکراتیت را تغییر دهد. شما می‌توانید جهت انجام تصویربرداری از دستگاه گوارش به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

پانکراتیت چه بیماری است؟

التهاب لوزه المعده (پانکراس) را پانکراتیت می نامند. پانکراس، غده طویل و مسطحی است که پشت معده و در قسمت جلوی شکم واقع شده است. پانکراس با تولید آنزیم هایی به روند هضم و با تولید هورمون به تنظیم روند پردازش قند (گلوکز) کمک می کند.

علل ابتلا به پانکراتیک

شایع‌ترین دلایل ابتلا به پانکراتیت عبارتند از:

علائم بیماری پانکراتیت

بیماری پانکراتیت

ریسک فاکتورهای پانکراتیت حاد

موارد زیر احتمال ابتلا به پانکراتیت را افزایش می دهد:

انواع پانکراتیت

پانکراتیت حاد

پانکراتیت حاد شرایطی است که موجب بروز التهاب در پانکراس می شود. این التهاب اغلب کوتاه مدت است. پانکراتیت حاد شکل گیری دردی را به همراه دارد که شدت آن از خفیف تا ناراحتی شدید متغیر بوده و حتی به بیماری تهدیدکننده زندگی منجر می شود. در شرایطی که بیشتر افراد مبتلا به پانکراتیت حاد طی مدت کوتاهی پس از دریافت درمان بهبود می یابند، موارد شدیدی وجود دارند که می توانند به خونریزی در پانکراس، آسیب جدی بافت، عفونت و تشکیل کیست منجر شوند. در صورت عدم درمان، پانکراتیت می تواند به اندام های حیاتی دیگر مانند قلب، ریه ها و کلیه ها آسیب وارد کند.

پانکراتیت مزمن

پانکراتیت مزمن مشابه پانکراتیت حاد است، اما در این مورد التهاب بلند مدت است و شرایط بهتر نمی شود. در حقیقت، با گذشت زمان شرایط وخیم‌تر شده و می تواند به بروز آسیب دائمی منجر شود. پانکراتیت مزمن اغلب پس از یک دوره پانکراتیت حاد و احتمالاً به واسطه مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی شکل می گیرد. آسیب دیدگی پانکراس ناشی از مصرف الکل ممکن است برای سال ها هیچ علائمی نداشته باشد؛ اما پس از آن، فرد ناگهان با بروز علائم شدید پانکراتیت مواجه شود.

عوارض پانکراتیت

پانکراتیت می تواند عوارض شدیدی داشته باشد، از جمله:

روشهای تشخیص بیماری پانکراتیت

تست‌ها و روش‌هایی که برای تشخیص پانکراتیت استفاده می‌شود، عبارتند از:

تشخیص پانکراتیت با سونوگرافی

ازآنجایی‌که وجود نفخ یا گاز روده می‌تواند در ارزیابی نهایی سونوگرافی پانکراس اختلال ایجاد کند، بهتر است شب قبل از آزمایش یک وعده غذایی بدون چربی بخورید و سپس از خوردن غذا و نوشیدنی به مدت 8 ساعت خودداری کنید. در واقع باید در روز انجام سونوگرافی پانکراس ناشتا باشید. البته امکان خوردن داروهای روتین خود را با کمی آب دارید. سعی کنید روز قبل از سونوگرافی پانکراس از مصرف نوشابه‌های گازدار یا حاوی کافئین، سیگار کشیدن و مصرف الکل اجتناب کنید.

برای انجام این آزمایش به پشت دراز خواهید کشید. یک ژل شفاف روی شکم شما پخش می‌شود و یک دستگاه کوچک به نام مبدل در سراسر ناحیه شکم تا قفسه سینه حرکت می‌کند. مبدل، امواج صوتی ایجاد می‌کند که در هنگام برخورد با چیزی جامد مانند اندام یا تومور، بازتاب می‌یابد. یک کامپیوتر این پژواک‌ها را به تصویر متحرک تبدیل می‌کند. پروب دستگاه اولتراسوند که در انتهای لوله قرار دارد، با تولید امواج صوتی و دریافت انعکاس آنها، تصاویری از پانکراس و بافت‌های مجاور در مانیتور مقابل تولید می‌کند.

روشهای درمان پانکراتیت یا التهاب پانکراس

درمان بیماری‌های زمینه‌ای

علاوه بر ارائه مراقبت‌های حمایتی، علل زمینه‌ای بیماری نیز باید بی‌درنگ مورد ارزیابی قرار بگیرند. اگر پانکراتیت حاد در اثر عواملی همچون سنگ کیسه صفرا، مصرف داروها، تری گلیسیرید بالا و یا بالا بودن کلسیم خون در بدن بیمار (و یا دیگر علل خارجی) ایجاد شده باشد، درمان‌های مستقیم باید لحاظ گردد.

آندوسکوپی رتروگراد کلانژیوپانکراتوگرافی (ERCP)

ERCP یک روش درمانی است که در آن پزشک متخصص و آموزش‌دیده، یک لوله انعطاف‌پذیر و نازکی را با یک دوربین از طریق دهان بیمار وارد اولین بخش از روده کوچک (دوازدهه) می‌کند، این لوله می‌تواند وارد مجرای صفراوی و مجرای پانکراس شود. از طریق این دستگاه، یک کاتتر کوچک را می‌توان وارد مجرای صفراوی نمود، جایی که ممکن است یک سنگ گیر کرده باشد و موجب بروز پانکراتیت گشته باشد.

درمان‌های تخصصی زیر را می‌توان به کمک روش (ERCP) انجام داد:

شواهد پایه و بالینی نشان می‌دهد که پیشرفت پانکراتیت حاد (AP) و پانکراتیت مزمن (CP) می‌تواند با استرس اکسیداتیو همراه باشد. یافته‌های علمی نشان داده است که شاخص فعالیت رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو در خون و شیره دوازدهه بیماران مبتلا به پانکراتیت بالاتر است. بر اساس این یافته‌ها، استفاده از رژیم‌های آنتی‌اکسیدانی در مدیریت پانکراتیت حاد و مزمن به‌ عنوان یک مکمل غذایی و یک درمان مکمل، در ترکیب با درمان‌های سنتی کار خردمندانه‌ای است.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :روندی [ 1402-01-06 ]
2بارعمل کردم پانکراتیت حاد دارم ترشح میاد در شدید درمان دارو راهنمای کنید باید دکترها کیسه بگذارم چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کیست سینه چیست و چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟کیست سینه چیست و چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟

کیست سینه کیست ها کیسه های ریزی حاوی مایع هستند که در سراسر بافت پستان پراکنده می شوند. این کیست ها سرطان زا نبوده و خطری برای فرد ندارند. کیست پستان در اکثر مواقع نیاز به درمان ندارد مگر در مواردی که کیست ها تعداد زیادی داشته باشند و سایز آنها بزرگ و خطرناک باشد. ... ادامه مطلب

غربالگری با رادیوگرافی دندان ها در چه مواقعی صورت می گیرد؟غربالگری با رادیوگرافی دندان ها در چه مواقعی صورت می گیرد؟

رادیولوژی یا عکس از دندان، نوعی از روش های تصویربرداری از دندان ها می باشد که دندانپزشک برای ارزیابی سلامت دهان و دندان تجویز می کند.این تصاویر به دند ... ادامه مطلب

درمان های رایج انواع کیستدرمان های رایج انواع کیست

کیست ها کیسه هایی هستند که در پوست یا نواحی دیگر بدن ظاهر می شوند و حاوی مایعات ، هوا یا مواد دیگری هستند . کیست ها انواع مختلفی دارند و عواملی همچون انسداد مجاری ، تورم فولیکول های مو و یا عفونت ها می توانند باعث ایجاد کیست شوند . در این مقاله به بررسی تخلیه انواع کیست می پردازیم ... ادامه مطلب

زمان مناسب برای انجام سونوگرافی وزن جنینزمان مناسب برای انجام سونوگرافی وزن جنین

تخمین وزن جنین می تواند فرد را از سلامت فرزند خود آگاه سازد.بعد از سه ماهه دوم و در پی سه ماهه سوم،بخصوص نیمه دوم سه ماهه سوم زمان وزن گیری جنین است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465