رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / افزایش واسکولاریته یعنی چه؟

افزایش واسکولاریته یعنی چه؟

واسکولیت (Vasculitis) التهاب رگ های خونی است که باعث ایجاد تغییر در دیواره رگ های خونی از جمله ضخیم شدن، ضعیف شدن، باریک شدن یا زخم شدن آنها خواهد شد. این تغییرات به وجود آمده ممکن است جریان خون فرد مبتلا محدود کرده و در نتیجه باعث آسیب به اندام و بافت ها شود. انواع مختلفی از بیماری واسکولیت وجود دارد که بیشتر آنها نادر هستند. واسکولیت ممکن است فقط یک عضو یا چندین عضو از بدن فرد مبتلا را درگیر کند. این بیماری می تواند به دو صورت کوتاه مدت (حاد) یا طولانی مدت (مزمن) بروز پیدا کند. واسکولیت بیماری است که می تواند هر کسی را درگیر کند، با این حال ابتلا به این بیماری در گروه خاصی از افراد شایع تر از دیگران است. همچنین با توجه به نوع واسکولیت مبتلا شده به آن، این بیماری می تواند بدون نیاز به هیچ درمانی بهبود یابد. البته درمان برخی از انواع واسکولیت برای درمان نیاز به مصرف دارو با هدف کنترل التهاب و پیشگیری از عود مجدد بیماری خواهد داشت. تکنیک های تصویر برداری غیر تهاجمی می تواند به تشخیص رگ ها و اندام های دیگر بدن در اثر این بیماری کمک کند. همچنین پزشک می تواند از تصاویر به دست آمده برای بررسی میزان تأثیر گذاری درمان استفاده کند. از جمله آزمایشات تصویربرداری مورد استفاده برای واسکولیت شامل تصویر برداری سونوگرافی می باشد.

برای انجام سونوگرافی ، ماموگرافی ، بیوپسی و رادیولوژی در اصفهان می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت واسکولیت

هیچ علت واحدی برای واسکولیت وجود ندارد و در بیشتر موارد علت دقیق آن ناشناخته است. عوامل ژنتیکی در این امر نقش مهمی دارند؛ زیرا چندین مورد در یک خانواده رخ می‌دهد. برخی از انواع واسکولیت می‌توانند به عفونت‌ها، به ویژه موارد مرتبط با هپاتیت مربوط باشند. برخی از موارد این عارضه بعد از درمان با داروهای خاص، به عنوان مثال پروپیل تیوراسیل (برای درمان بیماری تیروئید) و آلوپورینول (برای درمان نقرس استفاده می‌شود) و همچنین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) و آنتی بیوتیک‌ها اتفاق می‌افتد. تصور می‌شود که بیشتر اشکال واسکولیت نوعی بیماری خود ایمنی است. این بدان معنا است که مکانیسم‌های دفاعی بدن وظیفه عادی خود را در مبارزه با عفونت‌ها انجام نمی‌دهن بلکه در عوض به قسمت سالم بدن حمله می‌کنند و باعث التهاب می‌شوند.

عوامل خطر واسکولیت

عوامل خطر بسته به ثانویه یا اولیه بودن واسکولیت متفاوت است. عوامل خطر واسکولیت اولیه شامل سابقه خانوادگی است. با این حال، همه افراد مبتلا به عوامل خطر واسکولیت ندارند.

عوامل خطر واسکولیت ثانویه عبارتند از:

افزایش واسکولاریته

علائم واسکولیت

وقتی هر قسمت از بدن ملتهب باشد، متورم شده و ناراحت کننده یا دردناک می‌شود. با انواع مختلف این بیماری، امکان تورم در داخل بدن وجود دارد و نمی‌توانید هیچ یک از علائم را در خارج مشاهده کنید. واسکولیت به واسطه آن رگ‌های خونی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اشکال مختلفی دارد. بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه احساس ناراحتی می‌کنند و تب، تعریق، خستگی و کاهش وزن دارند. این‌ها می‌توانند اولین علائمی باشند که دیده می‌شوند، بنابراین مهم است که توسط پزشک مشاهده و بررسی شوند. علائم دیگر با توجه به اینکه کدام قسمت از بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد متفاوت است، به عنوان مثال:

عوارض واسکولیت

به طور کلی می توان گفت عوارض این بیماری بسته به نوع بیماری و شدت اثرگذاری روی فرد متفاوت است. بعضی از عوارض واسکولیت در اثر داروهای مصرفی برای درمان به وجود می آیند. عوارض ناشی از این بیماری شامل:

تشخیص واسکولاریته در سونوگرافی

روش‌های غیرتهاجمی تصویربرداری مانند سونوگرافی می‌تواند نشان دهد که کدام از رگ‌های خونی و اندام‌ها دچار مشکل شده‌اند. سونوگرافی روش تصویربرداری خاصی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای بررسی ساختارهای درونی بدن استفاده می‌کند. این تصاویر، اطلاعات ارزشمندی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها در اختیار پزشک قرارمی‌دهند. در این روش روی تخت دراز می کشید. متخصص سونوگرافی، دستگاه کوچکی به نام پروب سونوگرافی را روی ناحیه مورد نظر قرار می‌دهد و با حرکت آن، تصاویر احشاء داخل شکم شما روی نمایشگر نشان داده می‌شود.

سونوتراپی و سونوگرافی های تخصصی مردان از جمله اقداماتی است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان با مدرن ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع سونوگرافی های دوران بارداریانواع سونوگرافی های دوران بارداری

سونوگرافی حاملگی به طورکلی شامل دو تست مهم غربالگری سندروم داون و سونوگرافی بررسی سلامت جنینی می‌شود که همه مادران باردار باید این دو سونوگرافی را ا انجام دهند ... ادامه مطلب

انواع تومورهای دستگاه گوارشانواع تومورهای دستگاه گوارش

تشخیص مشکلات دستگاه گوارش با سونوگرافی دستگاه گوارش رایج ترین روشی است که پزشکان برای بررسی سیستم گوارشی از آن استفاده می نمایند. ... ادامه مطلب

انواع روشهای تشخیص سرطان دهانه رحمانواع روشهای تشخیص سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلول های دهانه رحم، یعنی قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می شود رخ می دهد. ... ادامه مطلب

ماموگرافی چه کاربردهایی دارد؟ماموگرافی چه کاربردهایی دارد؟

شایع ترین نوع سرطان در بین زنان در تمام دنیا سرطان پستان است.با این همه در بسیاری موارد این سرطان قابل درمان است. تشخیص زودرس در بالا بردن اثر بخشی درمان بیماری مؤثر است . به همین دلیل انجام ماموگرافی پستان از اهمیت بالایی برخوردار است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465