رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی تیروئید و گردن / بررسی غدد بزاقی دهان با سونوگرافی به چه دلیل انجام میشود؟

بررسی غدد بزاقی دهان با سونوگرافی به چه دلیل انجام میشود؟

غدد بزاقی بخشی از سیستم گوارشی محسوب می‌شوند. غذا از بدو ورود به دهان با ترشحات بزاقی روبرو می‌شود. بزاق بخش کوچکی از هضم را انجام می‌دهد و نقش محافظتی از مخاط را برعهده دارد. همچنین نقش فرعی بزاق کمک به صحبت کردن و کارکرد مناسب بلع و دهان می باشد. از آنجا که غدد بزاقی نقش مهمی در دهان ایفا می‌کنند، بیماری‌های آنها می‌تواند برای فرد بسیار مشکل‌ ساز باشد. غدد بزاقی اصلی شامل بناگوشی، تحت فکی و زیرزبانی است. غدد بزاقی فرعی ریز و به تعداد فراوان نیز وجود دارند که در سراسر دهان تا قسمت فوقانی حلق به صورت پراکنده پخش شده‌اند. افرادی که با اختلالات غدد بزاقی به پزشک مراجعه می کنند، اغلب از تورم دردناک یا بدون درد، خشکی دهان و یا درد هنگام غذا خوردن شکایت دارند. سونوگرافی اولین روش ارزیابی و بررسی غدد بزاقی می باشد. در دهه های اخیر استفاده از سونوگرافی برای تشخیص اختلالات مربوط به غدد بزاقی تحت فکی استفاده گسترده ای داشته و روز به روز استفاده از آن بیشتر می شودکه با کمک این روش می توان محل آسیب و دلیل آن را تشخیص داد. با انجام سونوگرافی برای تشخیص اختلالات مربوط به غدد بزاقی تحت فکی ممکن است اختلالات دیگری نظیر التهاب غدد بزاقی، سنگ غدد بزاقی و سایر اختلالات نیز مشخص شوند. در سونوگرافی یا اسکن اولتراسوند غدد لنفاوی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از غدد لنفاوی استفاده می شود. اسکنر اولتراسوند دارای یک پروب یا مبدل است که امواج صوتی را به داخل اندام های بدن می فرستد، سپس امواجی که انعکاس پیدا می‌کنند را به رایانه ارسال و رایانه آنها را به تصویر تبدیل می کند.

بیماری‌های غدد بزاقی

عوامل زیر، باعث ایجاد بیماری و اختلال در عملکرد غدد بزاقی می‌شوند:

انسداد

این بیماری بیشتر در غدد بناگوشی و تحت فکی رخ می‌دهد. پزشکان علت اصلی انسداد غدد بزاقی را وجود سنگ بزاقی می‌دانند. البته در برخی مواقع نیز کیست غدد بزاقی باعث انسداد غدد بزاقی است. افرادی که غدد بزاقی آنها مسدود شده است، در موقع خوردن و آشامیدن، احساس درد می‌کنند. از جمله از علائم این نوع از بیماری، تورم در نواحی داخلی دهان و زیر گلو است. در برخی از مواقع انسداد باعث عفونت در غدد بزاقی شده و درد و تورم را بیشتر می‌کند. جراحی سنگ غدد بزاقی یکی از شایع‌ترین روش‌ها برای درمان انسداد غدد بزاقی است.

عفونت

غدد بزاقی تحت اثر عوامل مختلفی عفونت می‌کند. تورم، احساس درد و سوزش و خارش از جمله از علائم عفونت غدد بزاقی هستند.

تومور

وجود تومورهای سرطانی، یکی از مشکلات جدی غدد بزاقی است. در غدد بزاقی تومورهای خوش‌خیم و بدخیم رشد می‌کنند. این تومورها ابعاد و اندازه بزرگی داشته و اکثراً بدون درد هستند. احساس درد و سوزش و عدم توانایی در حرکت تمام یا قسمتی از سمت گرفتار صورت، از جمله از علائم سرطان غدد بزاقی هستند. این علائم اکثراً در تومورهای بدخیم دیده می‌شوند.

ضایعات دیگر

بیماری‌های دیگری همانند ایدز یا سندرم شوگرن و دیابت نیز می‌توانند باعث بیماری شوند. این ضایعات در بیشتر مواقع غده بناگوشی را تحت تأثیر قرار داده و باعث بزرگ‌تر شدن ابعاد آن می‌شوند.

بررسی غدد بزاقی دهان با سونوگرافی

علائم اختلال عملکرد غدد بزاقی

به طور کلی می‌توان علائم بیماری‌های غدد بزاقی عوامل زیر دانست:

دلایل استفاده از سونوگرافی غدد بزاقی

مزایای سونوگرافی غدد بزاقی

آمادگی جهت انجام سونوگرافی غدد بزاقی

آمادگی خاصی برای انجام این روش تشخیصی و تصویربرداری نیازی ندارد. بیمار می‌تواند قبل از انجام این روش به طور عادی غذا خورده و مایعات بنوشد. همچنین می تواند داروهای خود را به طور عادی مصرف کند؛ اما اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کند ممکن است لازم باشد قبل از انجام سونوگرافی آنها را قطع کند.

روش انجام سونوگرافی غدد بزاقی

در این روش پزشک مبدل یا پروب سونوگرافی را در روی ناحیه مورد نظر به عقب و جلو حرکت می دهد و تصاویر ایجاد شده را مشاهده می نماید.

عوارض سونوگرافی غدد بزاقی

سونوگرافی غدد بزاقی، غیر تهاجمی، فاقد هرگونه عارضه‌ای مانند درد و یا مواجهه با اشعه رادیولوژی است و عملکرد آن از امواج صوتی میباشد .

شما برای انجام سونوگرافی دقیق مثانه می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان که یکی از مجهز ترین و تخصصی ترین مراکز تشخیصی می‌باشد؛ مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
باریوم سوالو چیست؟باریوم سوالو چیست؟

آزمایش باریوم سوالو از ناحیه معده و مری انجام می‌ شود. این عکسبرداری در بررسی وجود هرگونه التهاب، زخم، انسداد، فتق هیاتال، تومورهای سرطانی و غیر سرطانی، بیماری رفلاکس معده به مری، اختلالات ماهیچه‌ ای که سبب اختلال در بلع یا اسپاسم می‌ شود و ناهنجاری‌ های این منطقه، به پزشکان کمک می‌ کند. ... ادامه مطلب

مدت زمان جواب نمونه برداریمدت زمان جواب نمونه برداری

بیوپسی یا نمونه برداری یک آزمایش پزشکی برای تهیه نمونه از بافت بدن می باشد که به منظور بررسی میکروسکوپی بافت های تهیه شده انجام می شود. پزشک احتمال دارد برای بررسی بیشتر، نواحی از بافت بدن شما که طبیعی نیستند و در آزمایشهای اولیه به عنوان ضایعه یا توده شناخته شده اند، نمونه برداری را توصیه کند. ... ادامه مطلب

تشخیص بیماریهای مزمن کبد با تکنیک جدید سونوگرافیتشخیص بیماریهای مزمن کبد با تکنیک جدید سونوگرافی

سونوگرافی کبد یکی از روش‌های مرسوم تشخیصی برای انواع بیماری‌ها و مشکلات کبدی است. این روش تشخیصی بر مبنای ارسال امواج صوتی با فرکانس‌های بالا عمل می‌کند. ... ادامه مطلب

ایمونوتراپی چیست و با ایمونوتراپی کدام سرطان درمان میشود؟ایمونوتراپی چیست و با ایمونوتراپی کدام سرطان درمان میشود؟

در سال های اخیر ایمونوتراپی چشم اندازهای امیدوارکننده ای را در درمان سرطان ایجاد کرده است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465