رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی فک و صورت / رادیولوژی سیالوگرافی (Sialography) چیست؟

رادیولوژی سیالوگرافی (Sialography) چیست؟

غدد بزاقی شامل سه غده اصلی و تعداد زیادی غده غیر اصلی می‌باشند. این غده ها در کنار مهمترین مسئولیت آنها که همان ترشح بزاق است، وظایف دیگری نظیر بلعیدن راحت‌ تر، چشیدن غذاها و حفظ سلامتی دهان و دندان را انجام می‌دهند. غدد بزاقی نسبتاً کوچک هستند و در اطراف پوشش داخلی دهان، لب ها و گونه ها قرار دارند. تعدادی از بیماری ها می توانند غدد بزاقی شما را تحت تأثیر قرار دهند. سیالوگرافی یا بزاق نگاری یک نوع از آزمایش های رادیولوژی است که از غدد بزاقی گرفته می شود. برای انجام این آزمایش ابتدا یک مقدار مشخص ماده حاجب را به مجرای ترشحی یک غده مشخص تزریق می کنند و بعد از آن تصویربرداری ها از طریق امواج ایکس انجام می شود. این تصویر برداری را معمولاً پزشک در صورتی تجویز می کند که متوجه تورم در صورت و یا تومور در غدد شود.

انجام انواع رادیوگرافی جزو اقداماتی هستند که در رادیولوژی مرکزی اصفهان با دقت بالا انجام میشوند. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و روزرو نوبت، با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد رادیولوژی سیالوگرافی

سیالوگرام به پزشک اجازه می دهد تا انسداد مجاری یا غدد بزاقی شما را بررسی کند. این می تواند به تشخیص عفونت ها یا بیماری ها مانند تومور در دهان شما کمک کند. در صورت داشتن یک یا چند مورد از علائم زیر، پزشک ممکن است سیالوگرام را توصیه کند، علائمی از جمله:

بروز این علائم در غدد بزاقی می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

تومورهای غدد بزاقی نادر هستند. آنها اغلب در غده پاروتید رخ می دهند. رشد به آرامی در اندازه افزایش می یابد و غده را گسترش می دهد.گاهی اوقات غدد بزاقی کودکان به درستی رشد نکرده و منجر به ترشح آب دهان و دریبل زدن می شود. سیالوگرام می تواند این مشکلات را بررسی کند و به پزشکان در برنامه ریزی درمان کمک کند.

رادیولوژی سیالوگرافی

روش رادیولوژی سیالوگرافی

قبل از اسکن، ابتدا دهانشویه آنتی باکتریال به بیمار داده می شود و سپس یک آرامبخش تجویز می شود. آرام بخش کمک می کند تا بیمار در تمام طول اسکن آرام بماند. اگر بیمار در ثابت ماندن مشکل دارد، پزشک ممکن است آرامبخش قوی تری تجویز کند. در طول اسکن از بیمار خواسته می شود که روی تخت دستگاه رادیولوژی دراز بکشد و دهان خود را کاملاً باز کند. پزشک یک کاتتر یا یک لوله انعطاف پذیر کوچک را در دهانه مجرای بزاقی قرار می دهد و ماده رنگ کنتراست را به کاتتر تزریق می کند. سپس پزشک از دهان بیمار اسکن اشعه ایکس می گیرد. اسکن را می توان از زوایای مختلف انجام داد. ماده رنگ کنتراست به وضوح در نتایج اسکن نشان داده می شود و به پزشکان این امکان را می دهد تا به راحتی تشخیص دهند که آیا ناهنجاری ها یا انسدادها در طول مجاری تا غده وجود دارد یا خیر. در صورت لزوم، پزشک از بیمار می خواهد که آب لیمو بنوشد تا حجم بزاق در دهان افزایش یابد. انجام این کار به پزشک اجازه می دهد تا نحوه تخلیه بزاق به دهان بیمار را مشاهده کند. پس از اسکن، رنگ کنتراست به داخل دهان تخلیه می شود. پزشک یا بیمار غدد را ماساژ می دهند تا مطمئن شوند که تمام رنگ خارج می شود. ماده رنگ ممکن است طعم تلخی داشته باشد؛ اما بلعیدن آن بی خطر است.

اقدامات قبل از رادیولوژی سیالوگرافی

قبل از انجام سیالوگرام باید موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

اقدامات بعد از رادیولوژی سیالوگرافی

پس از انجام اسکن سیالوگرافی نیازی به ریکاوری پس از عمل نیست. بیماران می توانند رژیم غذایی و فعالیت های عادی خود را بلافاصله پس از اسکن از سر بگیرند.

موارد منع انجام رادیولوژی سیالوگرافی

محدودیت‌هایی برای استفاده از اسکن سیالوگرافی وجود داشته باشد اگر در گروه های زیر باشد:

  1. کودک
  2. زن باردار
  3. دوران شیردهی

عوارض رادیولوژی سیالوگرافی

عوارض احتمالی عبارتند از:

ماموگرافی و سونوگرافی پستان ، روشهایی برای آزمایش و بررسی بافت پستان هستند که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش چیست و چگونه انجام می شود؟آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش چیست و چگونه انجام می شود؟

آندوسونوگرافی به دو روش انجام می‌شود. انتخاب نوع آن به تشخیص پزشک و نوع بیماری بستگی دارد. در یک روش تیوب آندوسکوپ از دهان وارد بدن و معده می‌شود که به آن آندوسونو بالایی گفته می‌شود. در دیگر روش، تیوب از طریق رکتال وارد بدن می‌شود که آندوسکوپی سونوگرافی پایینی نامیده می‌شود. ... ادامه مطلب

آدنوزیس پستان چیست؟آدنوزیس پستان چیست؟

آدنوز اسکلروز نوعی بیماری خوش خیم پستان است که از نظر بالینی و رادیوگرافی بسیار شبیه سرطان سینه است.این توده در زمان تشخیص می‌تواند مشکلات مختلفی ایجا ... ادامه مطلب

نکات مراقبتی قبل و بعد از نمونه برداری کبدنکات مراقبتی قبل و بعد از نمونه برداری کبد

اگر علائم اختلال کبدی را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک بیوپسی انجام دهد.بیوپسی کبد به پاتولوژیست فرستاده شده و بافت غیر عادی، جزئی تر بررسی شود . ... ادامه مطلب

همه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولونهمه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولون

گرافی باریم انوما، آزمایشی همراه با اشعه ایکس است که تغییرات و ناهنجاری‌های روده بزرگ (کولون) را نشان می‌دهد. همچنین به این روش اشعه ایکس کولون نیز می‌گویند. در انوما، مایعی را به‌وسیله یک لوله کوچک به داخل روده، تزریق می‌کنند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465