رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی فک و صورت / رادیوگرافی بایت وینگ (BW) دندان چیست؟

رادیوگرافی بایت وینگ (BW) دندان چیست؟

تشخیص بسیاری از مشکلات فک و دندان با معاینه ی بصری غیر ممکن است. از این رو متخصصین دندانپزشکی برای شناسایی دقیق بسیاری از ناهنجاری‌های مربوط به فک و مشکلات دندانی از دستگاه های عکسبرداری و یا رادیوگرافی دندان استفاده میکنند. در بسیاری از موارد، فواصل بسیار کمی بین دندان‌ها وجود دارد و حتی در برخی بیماران این فواصل به صورتی است که روی هم افتادگی دندانی نیز وجود دارد. در این شرایط امکان تشخیص پوسیدگی با معاینه تنها توسط دندان‌پزشک کافی نیست و جهت تشخیص بهتر پوسیدگی‌های غیرقابل‌ دیدن بین دندانی از گرافی بایت وینگ استفاده می‌شود. دقت این رادیوگرافی بسیار بالا است و با توجه به اینکه استخوان بین دندانی را نیز تصویر می‌کند بسیاری از متخصصین لثه از این روش جهت تعیین میزان پیشرفت بیماری‌های لثه و دندان نیز استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید رادیوگرافی های دندان از جمله بایت وینگ ، پانورکس ، پری اپیکال ، و ... را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان انجام دهید. جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بایت وینگ دندان چیست؟

عکس بایت وینگ یکی از انواع عکسبرداری از دندان است که بنا به نیاز و تشخیص دندانپزشک از دندانهای بیمار تهیه میشود. رادیوگرافی بایت وینگ BW برای تشخیص بیماری های لثه مناسب میباشد و به پزشک کمک بسیار زیادی میکند تا بتواند پوسیدگی موجود در دندان های عقب و همچنین تغییرات ایجاد شده در استخوانها را به خوبی تشخیص دهد. در این تکنیک رادیوگرافی بایت وینگ بدون قرار دادن گیرنده یا وسیله دیگری در داخل دهان، تهیه میشود.

بایت وینگ خارج دهانی

کودکان اغلب از جایگزاری گیرنده های رادیوگرافی در داخل دهان امتناع می‌ورزند و تصویرداریهای داخل دهانی برای کودکان اغلب امری ناخوشایند است. بدین منظور، تهیه رادیوگرافی بایت وینگ که از کلیشه های مهم تصویربرداری کودکان میباشد، در این مرکز صورت خارج دهانی قابل انجام است. این تکنیک همچنین میتواند جایگزین مناسبی برای بایت وینگ داخل دهانی در افراد بزرگسالی باشد که به دلیل تهوع شدید، امکان تحمل گیرنده را در داخل دهان خود ندارند.

رادیوگرافی بایت وینگ

بایت وینگ خارج دهانی

این رادیوگرافی کرون دندان های عقب را نشان می دهد. دندانپزشک ها از هر طرف صورت، یک یا دو رادیوگرافی بایت وینگ می گیرند. هر رادیوگرافی دندان های مولر (دندان های عقب) و دندان های دوپایه (دندان هایی که در مقابل مولر ها قرار دارند) در بالا و پایین و در واقع جزئیات دندان های بالا و پایین یک سمت دندان را نشان می دهد. این نوع رادیوگرافی تماسهای دندانی و همچنین استخوان بین دندانها در ناحیه نزدیک به تاج را به ما نشان میدهد و تصویر بسیار مناسبی را جهت بررسی پوسیدگی بین دندانی و همچنین بیماریهای لثه در مراحل اولیه آن را برای ما فراهم می نماید. در این روش بیمار با گاز گرفتن بر روی بالچه های مقوایی و یا پلاستیکی رسپتور را در دهان خود نگاه میدارد و اصطلاح bite wing از همین روش تهیه رادیوگرافی اقتباس شده است. بیشترین مورد استفاده از این روش در دندانهای خلفی است و جهت بررسی کامل دندانهای خلفی حداقل به دو رادیوگرافی در هر طرف نیاز داریم که یکی دندانهای آسیایی بزرگ و دیگری دندانهای آسیایی کوچک را به ما نشان می دهد.

کاربرد بایت وینگ

رادیوگرافی دندان به صورت داخلی انواع مختلفی دارد. یک نوع از رادیوگرافی دندان داخلی که کرون دندان‌های عقب را نشان می‌دهد، رادیوگرافی بایت وینگ می‌باشد. در روش رادیوگرافی بایت وینگ پزشک از هر سمت صورت بیمار یک یا دو بار تصویربرداری می‌کند. در هر بار تصویربرداری از روش رادیوگرافی بایت وینگ تعداد دندان‌های موجود در هر طرف صورت که در بالا و پایین قرار دارند تصویربرداری می‌شوند. رادیوگرافی بایت وینگ BW برای تشخیص بیماری‌های لثه مناسب می‌باشد و به پزشک کمک بسیار زیادی می‌کند تا بتواند پوسیدگی موجود در دندان‌های عقب و همچنین تغییرات ایجاد شده در استخوان‌ها را به خوبی تشخیص دهد. عکس بایت وینگ همچنین برای تشخیص اینکه دندان‌ها دچار سایش و فروپاشی شده‌اند یا خیر بسیار مناسب می‌باشد. مورد استفاده دیگر رادیوگرافی بایت وینگ تعیین و تشخیص میزان تاج و به طور کلی موارد ترمیمی می‌باشد.

نحوه گرفتن عکس بایت وینگ

آماده‌سازی فیلم / سنسور در رادیوگرافی Bitewing

برای نگه داشتن فیلم / حسگر در دهان بیمار، ممکن است از زبانه های گاز گرفتن یا یک دستگاه نگهدارنده فیلم / حسگر به عنوان مثال ابزار (Rinn) استفاده شود. ابزار Rinn دارای یک حلقه و میله هدف برای کمک به موقعیت دستگاه نشانگر موقعیت اشعه ایکس (PID) است.

موقعیت‌یابی فیلم / سنسور

قرار دادن ترکیب زبانه فیلم در دهان بیمار در جهت افقی، در حالی که فیلم به صورت زبانه ای تا دندان قرار گرفته است و به بیمار اجازه می‌دهد تا هنگام گاز گرفتن بیمار از طریق صفحه اکلوزال زبانه بایت بیرون بیاید تا به طور همزمان از تاج‌های فک بالا و فک پایین دندان پوشانده شود. BWs همچنین باید تصویربرداری هم‌زمان از تاج آلوئولار فک بالا و فک پایین را انجام دهد، بنابراین اگر از دست دادن استخوان آلوئول قابل توجه است، باید Bitewings عمودی گرفته شود.

قیمت عکس دندان بایت وینگ

هزینه بر اساس تعرفه وزارت بهداشت انجام می شود. متناوب بودن هزینه برای افرادی که از بیمه های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی استفاده می کنند طبق تعرفه بیمه تعیین می شود.

عوارض عکس دندان بایت وینگ

بر اساس مطالعات انجام‌ شده گرافی دندان یکی از تصویربرداری‌ هایی است که در آن از کمترین میزان پرتو استفاده می‌شود. زنان باردار یا زنانی که احتمال بارداری در آنها وجود دارد، باید از دریافت هرگونه اشعه ایکس خودداری کنند؛ زیرا این پرتوگیری برای رشد جنین ایمن نیست.

همه‌ انسان‌ها ویژگی‌های منحصر به ‌فردی دارند که آن را از والدین خود به ارث می‌برند. ژن‌ها در هسته سلول‌ها جای دارند و مجموعه‌ زیادی از آنها می‌توانند کروموزوم را به وجود آورند.کودک مبتلا به سندرم داون یک کروموزوم اضافی دارد. تشخیص سندروم داون با انجام سونوگرافی در رادیولوژی مرکزی اصفهان قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر از این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32202762 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نویده اشجعی [ 1402-06-08 ]
اگر دندان پزشک هنگام عکس برداری بایت وینگ پوشش سربی در گردن مشتری نگذارد، ایا خطرناک هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینهآشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینه

یکی از رایج ترین تصویربرداری های انجام شده رادیولوژی قفسه سینه است که با استفاده از اشعه ایکس انجام می گیرد. در این عکس، مسیرهای تنفسی، قلب و ریه ها، استخوان های قفسه سینه و ستون مهره ها به راحتی دیده می شوند. این رادیولوژی نمای خلفی قدامی قفسه سینه است. ... ادامه مطلب

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحمعلل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

رحم عضوی مهم از اندام یک زن محسوب می شود که وظیفه نگهداری جنین را دارد. دیواره رحم از سه لایه آندومتر، میومتر و پری متر ساخته شده است ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکسکاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکس

سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. ... ادامه مطلب

بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟

در ام آر آی، تصاویر بسیار دقیق و واضح از اندام داخلی بدن گرفته می‌شود. این تصاویر به پزشک در شناسایی و تشخیص بیماری اندام های داخلی کمک می کند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465