رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / شباهت عفونت لگن و رحم و تشخیص آنها

شباهت عفونت لگن و رحم و تشخیص آنها

لگن در قسمت زیرین شکم قرار گرفته و شامل لوله‌های رحمی، تخمدان‌ها، دهانه رحم و خود رحم می‌شود. بیماری عفونت لگن به عنوان یک اپیدمی خاموش شناخته می‌شود؛ چراکه در عین شایع بودن اغلب علائمی ایجاد نمی‌ کند. این بیماری می‌تواند بافت اسکار با نوارهای رشته مانندی را در بافت‌ها و اندام‌ها ایجاد کند. علائم و نشانه‌های مربوط به بیماری التهابی لگن ممکن است طیفی از شرایط خفیف تا متوسط را شامل شود. در این میان برخی از زنان هم هیچ‌ گونه علائم و نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند، بنابراین تا زمانی که دچار مشکلاتی در روند بارداری طبیعی نشده باشید یا به دردهای مزمن و گسترده رحمی مبتلا نشوید، احتمالاً متوجه وجود این بیماری در خود نخواهید شد. این عفونت ممکن است به جریان خون یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. عفونت رحم در نتیجه بیماری التهابی لگن (PID) رخ می دهد که در آن کل یا بخشی از سیستم تناسلی زنان دچار عفونت می شود. این بیماری عموماً در نتیجه انتقال باکتری ها از طریق رابطه جنسی از واژن به دهانه رحم و رحم ایجاد می شود. علائم و نشانه های عفونت رحم نیز می تواند خفیف باشد و ممکن است بسیاری از زنان از وجود اینگونه عفونت ها در دستگاه تناسلی خود بی اطلاع باشند.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم لگن و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری عفونت لگن و رحم

اگر شما مبتلا به سوزاک یا کلامیدیا باشید، در خطر ابتلا به بیماری عفونت لگن هستید. با این وجود بدون اینکه به بیماری های مقاربت جنسی مبتلا شده باشید نیز احتمال دارد به عفونت لگن مبتلا شوید. دیگر عواملی که می توانند موجب بیماری التهاب لگن شوند شامل موارد زیر هستند:

شباهت عفونت لگن و رحم

علائم عفونت لگن و رحم

معمولاً علائم عفونت لگن در زنان به طور مشخص قابل شناسایی نیست، در نتیجه اغلب افراد مبتلای بدون علائم عفونت لگن، از بیماری خود خبر ندارند. علائم عفونت لگن در زنان در صورت شناسایی، اغلب شامل موارد زیر است:

عوارض جانبی التهاب لگن و رحم

زنانی که بیماری التهابی لگن دارند؛ اما برای درمان آن اقدام نمی کنند، در معرض ایجاد زخم در دستگاه تناسلی هستند. این زخمها با عوارض مهمی مثل نازایی همراه است. از عوارض PID می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بارداری های سخت در حاملگی های بعدی
  2. دردهای لگنی مزمن
  3. ناباروری
  4. افزایش ریسک بارداری خارج رحمی
  5. آبسه (چرک) در لوله های رحمی یا تخمدان ها
  6. آسیب دائمی به دستگاه تولید مثلی
  7. به علاوه، انتقال عفونت دستگاه تولید مثل به خون باعث بروز عفونت خونی شده و جان بیمار را تهدید می کند.

پیشگیری از عفونت لگن و رحم

آسیبهای وارد شده به دستگاه تناسلی ممکن است درمان نشود. از هر 8 زن مبتلا به PID یک نفر آنها نازایی را تجربه می کند. پس پیشگیری بهتر از درمان است. روشهای ساده ای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری التهابی لگن وجود دارند که عبارتند از:

  1. بهداشت رابطه جنسی مثل استفاده از کاندوم و نداشتن شرکای متعدد را رعایت کنید.
  2. از دوش واژینال برای شستشوی واژن استفاده نکنید.
  3. سعی کنید به جای استفاده از IUD از روشهای دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کنید.
  4. اگر خودتان یا شریک جنسیتان عفونتی دارید تا درمان کامل آن از نزدیکی اجتناب کنید.
  5. اگر گذاشتن آیودی باعث عفونت لگن تان شده، حتماً آن را خارج کرده و برای رفع التهاب آن اقدام کنید.
  6. واژن را همیشه از جلو به عقب بشویید تا باکتریهای دستگاه گوارشی وارد واژن تان نشوند.
  7. اگر بیماری مقاربتی دارید، حتماً برای درمان آن اقدام کنید. چون این بیماریهای ریسک ابتلا به التهاب لگن را در زنان بالا می برد.

درمان عفونت لگن و رحم

برای درمان بیماری التهابی لگن آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. از آنجایی که ممکن است پزشک نوع باکتری عامل عفونت را نداند، دو نوع آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن انواع باکتری‌های تجویز می‌شود. علائم چند روز پس از شروع درمان کمتر می‌شود یا کاملاً از بین می‌رود. با این حال باید دوره درمان را حتی در صورت تسکین علائم کامل کرد. قطع زودهنگام مصرف دارو باعث عود کردن عفونت می‌شود.
چنانچه بیمار به علت بارداری، عدم توانایی در بلع، آبسه لگن (کیسه مملو از چرک با عامل عفونی) یا ابتلا به دیگر بیماری‌ها نتواند آنتی بیوتیک مصرف کند، پزشک دستور بستری می‌دهد. بیماری التهابی لگن به ندرت و صرفاً در صورت پاره شدن آبسه لگن یا احتمال پاره شدن آن نیاز به جراحی پیدا می‌کند. چنانچه عفونت به درمان واکنش نشان ندهد و برطرف نشود، نیز انجام جراحی ضرورت می‌یابد.
ازآنجایی که باکتری‌های عامل التهاب لگن از راه تماس جنسی منتقل می‌شوند، همسر مبتلا نیز باید تحت درمان قرار بگیرد. آقایان گاهی ناقلان خاموش باکتری‌هایی هستند که عامل بیماری التهابی لگن محسوب می‌شوند. چنانچه همسر درمان نشود، خانم نیز مجدد دچار عفونت خواهد شد. پزشک از بانوان دچار عفونت رحم می‌خواهد تا زمان برطرف شدن عفونت از آمیزش خودداری کنند.

ماموگرافی و سونوگرافی پستان ، روشهایی برای آزمایش و بررسی بافت پستان هستند که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ایمونوتراپی چیست و با ایمونوتراپی کدام سرطان درمان میشود؟ایمونوتراپی چیست و با ایمونوتراپی کدام سرطان درمان میشود؟

در سال های اخیر ایمونوتراپی چشم اندازهای امیدوارکننده ای را در درمان سرطان ایجاد کرده است. ... ادامه مطلب

بررسی رادیوگرافی بایت وینگ دیجیتالبررسی رادیوگرافی بایت وینگ دیجیتال

تشخیص بسیاری از مشکلات فک و دندان با معاینه ی بصری غیر ممکن است پس متخصصین دندانپزشکی برای شناسایی مشکلات دندانی از رادیوگرافی دندان استفاده میکنند ... ادامه مطلب

بررسی ضخامت آندومتر با سونوگرافی ترانس واژینالبررسی ضخامت آندومتر با سونوگرافی ترانس واژینال

در سونوگرافی واژینال، ضخامت آندومتر رحم قابل اندازه گیری است.در این روش علت های خونریزی غیرطبیعی رحم که از نشانه ی هیپرپلازی است بررسی می شود. ... ادامه مطلب

انواع و علل انجام سونوگرافیانواع و علل انجام سونوگرافی

سونوگرافی یکی از روش‌های تصویربرداری است که تقریباً هیچ ضرری برای بدن ندارد که به آن اولترا سونوگرافی Ultrasonography هم میگویند. در روش‌های تصویربرداری با اشعه ایکس مانند رادیوگرافی ساده و یا سی‌تی‌اسکن، بدن تحت تابش مقدار معینی از اشعه یونیزان قرار می‌گیرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465