رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / اقدامات لازم قبل از نمونه برداری یا بیوپسی پستان

اقدامات لازم قبل از نمونه برداری یا بیوپسی پستان

سرطان پستان از رشد بیش از حد و غیر طبیعی سلول ها در بافت های مختلف پستان ایجاد می شود. اکثر توده هایی که در بافت پستان تشکیل می شوند، خوش خیم هستند و در صورت کنترل خطری ندارند؛ اما در صورت تشخیص بدخیمی، این تومورهای بدخیم به دو نوع مهاجم و غیر مهاجم تقسیم میشوند که نوع غیر مهاجم به سایر بافت ها انتشار نمی یابد در حالی که نوع مهاجم از طریق لنف و عروق خونی قابلیت انتشار به سایر بافت ها را دارد. بیوپسی پستان فرایندی است برای ارزیابی توده‌ های مشکوک پستان و کسب اطمینان از خوش خیم یا سرطانی بودن آن‌ها که در طول آن نمونه کوچکی از بافت پستان برای بررسی‌ های آزمایشگاهی تهیه می‌ شود. در بیوپسی نمونه‌ ای از بافت مشکوک پستان در اختیار پزشک قرار می ‌گیرد تا بتواند با استفاده از بررسی آن، هر گونه ناهنجاری در سلول‌ هایی که تشکیل دهنده توده‌ ی پستانی هستند را شناسایی کند و به پزشک در انتخاب بهترین روش درمانی این توده‌ ها کمک ‌کند.

بیوپسی یا نمونه برداری از پستان جهت شناسایی توده های مشکوک در سینه، از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شمارهتلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت انجام بیوپسی پستان

  1. برای چک کردن توده قابل لمسی که در پستان وجود دارد.
  2. برای بررسی مشکلی که در ماموگرافی مشاهده شده، مانند رسوبات کلسیم کوچک در بافت پستان یا توده پر از مایع (کیست).
  3. برای ارزیابی مشکلات نوک پستان مانند ترشح خون از نوک سینه
  4. برای درک اینکه آیا یک توده پستانی بدخیم است یا خوش خیم است.

انواع روش بیوپسی پستان

چندین نوع بیوپسی یا نمونه برداری پستان وجود دارد که بسته به محل و سایز تومور، روش مناسب انتخاب می شود. بیوپسی ممکن است تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام شود. برای بیهوشی یا بی حسی موضعی، از تزریق داروی بی حسی برای بی حس کردن پستان استفاده می شود. برای بیهوشی عمومی به شما دارو داده می شود تا هنگام بیوپسی در خواب عمیق فرو روید.

ممکن است از ابزارها و روش های خاصی برای هدایت سوزن و کمک به انجام مراحل بیوپسی استفاده شود که شامل موارد زیر می شود:

بیوپسی پستان

آمادگی برای نمونه برداری از پستان

توصیه های بعد از نمونه برداری پستان

  1. بعد از اتمام کار پزشک یک پانسمان محکم بر روی محل میگذارد و از بیمار میخواهد تا یک ساعت پانسمان را محکم فشار دهد. اگر شما این فشار اولیه را بگذارید قطعاً خونریزی در محل بیوپسی اتفاق نمی افتند و در نتیجه در آن محل خون مردگی نخواهید داشت.
  2. اگر جواب پاتولوژی نیز زود آماده شود، هنگام عمل ما شاهد هماتوم و تجمع خون نخواهیم بود و راحت تر میتوان محدوده تومور را دید و راحت تر تصمیم گرفت که چه محدوده ای از سینه باید برداشته شود.
  3. بعد از گذشت یک ساعت به بیماران توصیه می شود که یک کیسه یخ درست کرده و از روی لباس یا پانسمان بر روی محل قرار دهند. (نیاز نیست کیسه یخ بر روی پوست شما قرار گیرد.)
  4. کیسه یخ را هر چند دقیقه از روی محل بردارید و دوباره بگذارید. این کار باعث می شود اگر خون ریزی در ناحیه اتفاق افتاده، قطع شود و خون مردگی در محل بیوپسی کم شود.
  5. اگر در شب انجام بیوپسی درد داشتید میتوانید مسکن مصرف کنید.
  6. بعد از بیوپسی شما هیچ محدودیتی در انجام فعالیت های روزانه مانند پوشیدن لباس، تغذیه و... ندارید.
  7. فردای روزی که بیوپسی را انجام دادید میتوانید پانسمان را بردارید و حمام بروید.
  8. اگر دچار خون مردگی شدید میتوانید حوله گرم یا کمپرس گرم روی محل بیوپسی بگذارید تا خون مردگی ها به سرعت جذب شود.
  9. پس از نمونه برداری نیاز به مصرف دارو و یا استراحت نیست و بعد از گذشت یک روز بیمار می تواند استحمام کند.

تفسیر نتایج به دست آمده از بیوپسی پستان

نتایجی که از نمونه برداری پستان به دست می آید به صورت مثبت، منفی یا نا معلوم تفسیر میشوند. اگر نتیجه نا معلوم باشد یعنی برای پی بردن به جواب اصلی و قطعی به بررسی های بیشتر و انجام بیوپسی های دیگر نیاز است. یافته هایی که از گزارش تفسیر بیوپسی به دست می آیند عبارتند از:

  1. شرایط نرمال و عادی
  2. کیست خوش خیم پستان
  3. کیست های پستانی با ریسک ابتلا به سرطان
  4. کارسینوم درجا
  5. سرطان

هزینه نمونه برداری از سینه در منزل

تجهیزات مصرفی، تعداد خدمات، آزمایشات و تست های مورد نیاز از نظر پزشک، خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک برای هر فرد متفاوت از فرد دیگر است و نمی توان به طور قطعی قیمت دقیق را تعیین نمود.

عوارض بیوپسی پستان

تمامی فرایندهایی که روی بدن انجام می شوند، ممکن است عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشند. برخی از عوارض احتمالی نمونه برداری پستان شامل موارد زیر می شود:

اگر بیوپسی از طریق اشعه ایکس انجام شود، میزان اشعه بسیار اندک است و خطر قرار گرفتن در معرض اشعه بسیار کم می باشد. بسته به وضعیت پزشکیتان ممکن است با خطرات دیگری نیز مواجه شوید.

برای انجام سونوگرافی ، ماموگرافی ، بیوپسی و رادیولوژی در اصفهان می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد سونوگرافی 3 بعدیکاربرد سونوگرافی 3 بعدی

باسونوگرافی سه بعدی، امکان تشخیص به موقع ناهنجاری های جنینی و تصمیم گیری بهتر مورد ادامه بارداری و بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی امکان پذیر است. ... ادامه مطلب

ماموگرافی لیزری چیست و چگونه انجام می شود؟ماموگرافی لیزری چیست و چگونه انجام می شود؟

ماموگرافی لیزری برای تصویربرداری از پستان در زنان کاربرد دارد . ... ادامه مطلب

نکات مراقبتی قبل و بعد از نمونه برداری کبدنکات مراقبتی قبل و بعد از نمونه برداری کبد

اگر علائم اختلال کبدی را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک بیوپسی انجام دهد.بیوپسی کبد به پاتولوژیست فرستاده شده و بافت غیر عادی، جزئی تر بررسی شود . ... ادامه مطلب

تست بیوفیزیکال پروفایل BPP چیست و آیا برای مادر و جنین خطر دارد؟تست بیوفیزیکال پروفایل BPP چیست و آیا برای مادر و جنین خطر دارد؟

ارزیابی‌های سلامت جنین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مادران و پدران است. تست‌های بسیاری در این خصوص در رابطه با امکان وجود مشکلات مختلف انجام می‌شود. یکی از این آزمایش‌ها، بیوفیزیکال پروفایل جنینی است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465