رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / آمادگی برای انجام نمونه برداری از کلیه

آمادگی برای انجام نمونه برداری از کلیه

کلیه‌ها اندام‌های لوبیایی شکل هستند که در قسمت فوقانی شکم و جلوی عضلات پشت، در سمت چپ و راست بدن قرار دارند. کلیه‌ی راست برای تطبیق با اندازه‌ی کبد، کمی پایین‌تر از کلیه‌ی چپ قرار دارد. عملکرد اصلی کلیه‌ها دفع مواد زائد و مایع اضافی از بدن هنگام تولید و دفع ادرار است. همچنین تولید هورمون‌هایی که مسئول تنظیم فشار خون، تولید گلبول‌های قرمز، تنظیم اسید و تأثیر بر روی کلسیم، سدیم، پتاسیم و دیگر الکترولیت‌های دخیل در سوخت و ساز بدن هستند، بر عهده کلیه‌ها است. نمونه برداری از کلیه یا بیوپسی کلیه روشی است که در آن از استخراج بافت کلیه برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی استفاده می شود. این آزمایش به پزشک کمک می کند نوع بیماری کلیوی، شدت آن و بهترین روش درمانی را تشخیص دهد. از بیوپسی کلیه می توان برای نظارت بر اثربخشی درمان و بررسی وجود عوارض ناشی از پیوند کلیه استفاده کرد.

بیوپسی یا نمونه برداری از کلیه جهت شناسایی توده های مشکوک، از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بیوپسی کلیه چه چیزی نشان می دهد؟

پزشک شما ممکن است بر اساس نتایج آزمایش خون یا ادرار بیوپسی کلیه انجام دهد تا نشان دهد:

نتایج بیوپسی کلیه‌

اگر بافت کلیه یک ساختار طبیعی را نشان دهد که فاقد رسوب و نقص دیگر باشد، نتایج طبیعی تلقی می‌شود. در صورت تغییر در بافت کلیه، نتایج بیوپسی کلیه غیر طبیعی تلقی می‌شود. دلایل زیادی برای این نتیجه وجود دارد. بعضی اوقات، بیماری‌هایی که از قسمت‌های دیگر بدن ناشی می‌شوند می‌توانند به کلیه‌ها آسیب برسانند.

  1. نتایج غیرطبیعی، می‌تواند نشانگر موارد زیر باشد:
  2. عفونت کلیه
  3. سرطان کلیه
  4. رد پیوند کلیه
  5. عفونت ادراری پیچیده
  6. بیماری‌های بافت همبند
  7. محدودیت‌ها یا ضعف‌ها در جریان خون به کلیه‌ها
  8. بسیاری از بیماری‌های دیگر که تأثیر منفی بر عملکرد کلیه دارند.
آمادگی برای انجام نمونه برداری از کلیه

آمادگی قبل از بیوپسی کلیه

بعد از مشورت با پزشک، لیستی از تمام داروهای مصرفی از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های گیاهی را تهیه کنید. از شما خواسته می شود که قبل از بیوپسی کلیه، از مصرف داروها و مکمل هایی که می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند، خودداری کنید. این شامل:

انواع نمونه برداری کلیه

در واقع دو نوع نمونه برداری از راه پوست وجود دارد. ابزاری که برای برداشتن بافت استفاده می شود، به روش انتخابی پزشک شما بستگی دارد.

بسته به شرایط جسمی و سابقه پزشکی فرد، پزشک احتمال دارد بیوپسی باز را توصیه کند. معمولاً اگر سابقه خونریزی یا لخته شدن خون داشته اید یا فقط یک کلیه دارید، این نوع بیوپسی را انجام می شود. بیوپسی باز نیاز به بیهوشی کامل دارد. این بدان معنی است که در تمام مراحل بیهوش خواهید بود. در حالی که بیهوش هستید، پزشک یک برش ایجاد کرده و با جراحی، یک نمونه بافت را از کلیه ها خارج می کند. بعضی از بیوپسی های جراحی به برشی تا پنج اینچ طول نیاز دارند.

نمونه برداری از کلیه چگونه انجام میشود؟

محل کلیه با سونوگرافی یا اشعه ایکس مشخص می شود. در برخی موارد به رگ های شما ممکن است یک نوع خاص رنگ تزریق کنند تا به پزشک در پیدا کردن کلیه و رگ های خونی کمک کند. هنگامی که مکان بیوپسی پیدا شد، آن را بر روی پوست شما مشخص می کنند و جایی که سوزن بیوپسی وارد می شود را ضد عفونی می کنند. محل مورد نظر بی حس می شود تا درد را کمتر حس کنید. از شما خواسته خواهد شد تا یک نفس عمیق بکشید و آن را نگه دارید تا سوزن وارد پوست شما شود. هنگامی که سوزن از طریق پوست به کلیه منتقل شد، ممکن است یک فشار احساس کنید. در جریان کار مهم است که نفس خود را نگه دارید و تکان نخورید.

بیوپسی کلیه برای چه کسانی تجویز میشود؟

پزشک ممکن است بیوپسی کلیه را برای تشخیص مشکلات مشکوک کلیه، شدت بیماری کلیه و نظارت بر درمان بیماری های کلیه توصیه کند. همچنین در صورتی که بیمار پیوند کلیوی داشته باشد که به درستی کار نمی کند ممکن است به بیوپسی کلیه احتیاج باشد.

هزینه بیوپسی کلیه

یک مرکز برای اینکه هزینه این آزمایش را برای شما محاسبه کنند به فاکتورهای زیر توجه خواهند کرد:

عوارض بیوپسی کلیه

به طور کلی، بیوپسی کلیوی از طریق پوست یک روش مطمئن است. خطرات احتمالی عبارتند از:

  1. خونریزی. شایعترین عارضه بیوپسی کلیه خون در ادرار است. معمولاً خونریزی در عرض چند روز متوقف می شود. خونریزی که به اندازه کافی جدی برای نیاز به انتقال خون است در درصد بسیار کمی از افراد رخ میدهد. به ندرت، جراحی برای کنترل خونریزی مورد نیاز است.
  2. درد. درد بعد از بیوپسی کلیوی در محل بیوپسی است و معمولاً چند ساعت طول می کشد.
  3. فیستول شریانی- وریدی. اگر سوزن بیوپسی به طور تصادفی دیواره های یک مجرای شرایین و رگ های اطراف را آسیب رساند، اتصال غیر طبیعی (فیستول) بین دو عروق خونی ایجاد می شود. این نوع فیستول معمولاً علائم خاصی ایجاد نمیکند و به خودی خود بسته میشود.
  4. خطرات دیگر. به ندرت مجموعه ای از خون (هماتوم) اطراف کلیه تجمع می یابد. این عارضه با آنتی بیوتیک ها و زهکشی جراحی درمان می شود. یک خطر غیر معمول دیگر، ایجاد فشار خون بالا در ارتباط با هماتوم بزرگ است.

شما می‌توانید رادیوگرافی های دندان از جمله بایت وینگ ، پانورکس ، پری اپیکال ، و ... را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان انجام دهید. جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علیرضا فرج نظام [ 1402-01-20 ]
باسلام وعرض ادب واحترام . لطفا بفرمایید هزینه بیوپسی کلیه ، چه مقدار است ؟؟؟ ا

علیرضا فرج نظام [ 1402-01-20 ]
باسلام وعرض ادب واحترام . لطفا بفرمایید هزینه بیوپسی کلیه ، چه مقدار است ؟؟؟ ا

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا می توان در دوران جنینی سندروم داون را تشخیص داد؟آیا می توان در دوران جنینی سندروم داون را تشخیص داد؟

سندرم داون یک اختلال ژنتیکی است که ناشی از تقسیم سلولی غیرطبیعی در کپی کامل یا جزئی کروموزوم 21 اضافی است. این مواد ژنتیکی اضافی منجر به تغییرات رشدی و ویژگی‌های فیزیکی سندرم داون می‌شوند. سندرم داون از نظر شدت در میان افراد متفاوت است و باعث ناتوانی فکری مادام‌العمر و تأخیر رشدی می‌شود. ... ادامه مطلب

درد لگن علامت چه بیماری هایی است؟درد لگن علامت چه بیماری هایی است؟

درد لگنی یکی از مشکلات شایع در بین زنان است که به علل متفاوتی رخ می‌دهد. این درد به صورت مقطعی یا تشدید شونده در ناحیه زیر شکم و لگن خاصره زنان ایجاد می‌شود و یکی از روشهای تشخیص آن، سونوگرافی است ... ادامه مطلب

تشخیص سرطان مثانه با سونوگرافیتشخیص سرطان مثانه با سونوگرافی

رشد غیرطبیعی در سلول‌های مثانه نیز منجر به تشکیل تومور و سرطان مثانه می‌شود. براساس آمارهای جهانی، سرطان مثانه ششمین سرطان شایع در مردان و هفدهمین سرطان شایع در زنان است. ... ادامه مطلب

چه کسانی کاندایدی مناسب ماموگرافی هستند؟چه کسانی کاندایدی مناسب ماموگرافی هستند؟

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرو رفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465