رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / علت علائم و پیشگیری از افتادگی رحم

علت علائم و پیشگیری از افتادگی رحم

رحم یک حفره تو خالی است که توسط عضلات اطراف خود نگه داری می شود. این عضلات نه تنها رحم بلکه قسمت های دیگر لگن را حفظ می کند که اگر آسیب ببیند، علت اصلی افتادگی رحم محسوب می شود. افتادگی رحم باعث فشار آمدن به مثانه می شود و باعث افتادگی آن نیز می گردد، به این دلیل بی اختیاری ادرار نیز جزء علائم افتادگی رحم نیز محسوب می شود. این مشکلات باعث می شود افتادگی رحم جزء خطرات جدی بانوان در طول زندگیشان شمرده شود. افتادگی رحم که با نام علمی پرولاپس نیز معروف است، به پایین آمدن رحم اطلاق می شود که حتی ممکن است واژن دچار برآمدگی شود و در معاینات خود را به راحتی نشان دهد. سونوگرافی رحم یکی از شیوه‌های تصویربرداری است که امروزه کاربرد گسترده‌ای در تشخیص بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های زنان به دست آورده است. در این شیوه تصویربرداری از امواج صوتی اولتراسوند برای تشخیص افتادگی رحم استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت افتادگی رحم

عضلات کف لگن ممکن است به دلایلی ضعیف شوند:

عوامل خطر افتادگی رحم

خطر ابتلا به افتادگی رحم با افزایش سن و کاهش سطح استروژن بالا می‌رود. استروژن هورمونی است که به تقویت عضلات لگن کمک می‌کند. آسیب به ماهیچه‌ها و بافت‌های لگن در دوران بارداری و زایمان نیز ممکن است منجر به افتادگی شود. زنانی که بیش از یک بار از واژن زایمان کرده‌اند یا در دوران یائسگی هستند، در معرض بالاترین خطر قرار دارند. هر فعالیتی که به عضلات لگن فشار وارد کند می‌تواند خطر افتادگی رحم را افزایش دهد. عوامل دیگری که می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند عبارتند از:

  1. چاقی
  2. سرفه مزمن
  3. یبوست مزمن

علائم افتادگی رحم و مثانه

اگر یک مورد خفیف افتادگی رحم دارید، ممکن است علائم واضحی نداشته باشید. با این حال، هنگامی که رحم بیشتر از موقعیت خود می لغزد، می تواند بر سایر اندام های لگنی، مانند مثانه یا روده، فشار وارد کند و علائمی مانند:

مراحل افتادگی رحم

افتادگی درجات مختلفی دارد که با توجه به درجات، درمان آن نیز متفاوت است.

  1. درجه‌ی اول: دهانه‌ی رحم به داخل واژن می‌افتد
  2. درجه‌ی دوم: دهانه‌ی رحم تا دهانه واژن آویزان می‌شود.
  3. درجه‌ی سوم: دهانه‌ی رحم از واژن خارج می‌شود.
  4. درجه‌ی چهارم: رحم به طور کلی از واژن خارج می‌شود که به آن پروکیدنتیا نیز گفته می‌شود.
علت علائم و پیشگیری از افتادگی رحم

عوارض افتادگی رحم

آمادگی برای سونوگرافی رحم

  1. در صورت انجام سونوگرافی شکمی ، لازم است مثانه شما پر باشد. زمانی که مثانه کاملاً پر باشد، باعث می شود که اندام شما در تصویر واضح تر دیده شود.
  2. برای سونوگرافی از طریق واژن، باید مثانه خود را درست قبل از آزمایش خالی کنید.

نحوه انجام سونوگرافی رحم

سونوگرافی رحم با استفاده از دو روش انجام می‌شود. نوع روند سونوگرافی انجام شده به دلیل سونوگرافی، وابسته است. جهت فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص یا درمان، تنها یک روش یا هر دو روش، موردنیاز می‌باشد.

سونوگرافی ابدومینال

ماده‌ای ژل ‌مانند روی شکم شما زده می‌شود. مبدل یا پروب به پوست شما فشار داده می‌شود و در اطراف ناحیه مورد بررسی حرکت می‌کند. تصاویر ساختارها روی صفحه کامپیوتر نشان داده می‌شوند. این تصاویر برای استفاده پزشک با استفاده از ابزار مختلف ثبت می‌شود.

سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژن از طریق واژن با مثانه خالی انجام می‌شود. از یک مبدل واژینال که بلند و باریک است و پوششی از جنس پلاستیک یا لاتکس دارد استفاده می‌شود. مبدل وارد واژن شما می‌شود که ممکن است این کار کمی ناراحت‌کننده باشد. تصاویر ساختارها روی صفحه کامپیوتر نشان داده می‌شوند. این تصاویر برای استفاده پزشک با استفاده از ابزار مختلف ثبت می‌شود. پس از اتمام مراحل، مبدل برداشته خواهد شد.

عوارض سونوگرافی رحم

از استفاده از مبدل سونوگرافی به پوست در هنگام سونوگرافی از طریق شکم، هیچ اشعه ای استفاده نمی شود و به طور کلی هیچگونه ناراحتی وجود ندارد. ممکن است با قرار دادن مبدل ترانس واژینال در واژن، احساس ناراحتی جزئی داشته باشید. سونوگرافی از طریق واژینال نیاز به پوشاندن مبدل سونوگرافی در یک غلاف پلاستیکی یا لاتکس دارد که ممکن است در بیماران با آلرژی به لاتکس، واکنش ایجاد کند.

پیشگیری از افتادگی رحم

به طور کلی درمان این بیماری به مرحله و شدت آن بستگی دارد. برخی رفتارها و اقدامات خطر ابتلا را می‌تواند کاهش داده یا از پیشرفت آن جلوگیری کند. شاید نتوان از همه‌ی موارد افتادگی جلوگیری کرد؛ اما روش‌هایی وجود دارد که با آنها می‌توانید خطر ابتلا را کاهش دهید. این موارد شامل:

  1. تمرینات عضلات لگنی که به‌صورت منظم و صحیح انجام شود.
  2. پیشگیری و درمان یبوست
  3. اجتناب از بلند کردن وسایل سنگین و استفاده از تکنیک‌های صحیح برای این کار
  4. مدیریت و درمان سرفه‌های مزمن
  5. حفظ وزن سالم از طریق رژیم غذایی و ورزش برای افتادگی رحم
  6. جایگزین استروژن در دوران یائسگی
  7. عدم استعمال سیگار

درمان افتادگی رحم

درمان افتادگی رحم به میزان ضعیف بودن ساختارهای محافظ اطراف رحم بستگی دارد.

می‌توان با انجام دادن برخی از تمرینات ورزشی به تقویت عضلات لگن کمک کرد؛ اما در اکثر موارد افتادگی رحم ربطی به تقویت ساختارهای عضلانی رحم ندارد. آسیب دیدگی مکرر رحم به علت زایمان و عوامل دیگری که در قسمت فوق به آنها اشاره کردیم در کنار پارگی رباط‌های محافظ واژن باعث بروز این عارضه می‌شود. در اکثر موارد خروج جنین از کانال واژن باعث کشیدگی واژن و متعاقباً پارگی فاسیای درون لگن می‌شود. انقباض عضلات ناحیه لگن می‌‌تواند به رفع مشکل نشت خفیف ادرار علت افزایش فشار داخل شکم ایجاد می‌شود (عطسه کردن و سرفه کردن) کمک ‌کند، البته این تمرینات ورزشی نمی‌‌توانند به رفع مشکل اختلالات عمیق مربوط به افتادگی رحم کمک نمایند.

می‌توان از استروژن درمانی برای تقویت عضلات بدن و عضلات اطراف واژن استفاده کرد. استفاده از شیاف یا پماد واژینال می‌‌تواند به بهبود قدرت و توانایی بافت‌های واژن کمک کند البته این روش فقط در زنانی که یائسه شده‌اند استفاده می‌شود. استروژن درمانی می‌تواند باعث بروز عوارض مختلف، به ویژه در افرادی که دچار برخی از انواع سرطان هستند، شود و ریسک بروز برخی از مشکلات از قبیل سکته و تشکیل لخته خونی را به ویژه در زنان مسن افزایش دهد. استروژن درمانی باعث بهبود بافت های آسیب دیده که منجر به افتادگی رحم شده‌اند نمی‌‌شود.

در صورتی که بیمار قصد انجام جراحی را نداشته باشد یا متقاضی مناسبی برای جراحی نباشد می‌تواند از وسایل محافظ (پساری) مخصوص کانال واژن استفاده کند تا از افتادگی رحم پیشگیری گردد. بیمار می‌تواند به طور موقت از پساری استفاده کند تا برای جراحی آماده شود، افرادی که اصلاً قصد انجام جراحی اصلاحی را ندارند می‌توانند به طور دائمی از این وسایل استفاده کنند. این وسایل در اندازه و اشکال مختلف وجود دارند که باید هر یک از آنها با ساختار بدن بیمار مطابقت داشته باشند. در صورتی که شدت افتادگی رحم زیاد باشد پساری درون واژن نمی‌ماند. پساری می‌‌تواند باعث بروز ترشح و بوی واژن شود. گاهی اوقات پساری می‌‌تواند فرآیند تحلیل رفتن واژن را آغاز کند و باعث خونریزی واژن شود. بیمار باید در فواصل زمانی منظم پساری را خارج کرده، تمیز نماید و مجدداً آن را درون واژن قرار دهد.

بیوفیدبک یک فرآیند درمانی است که بیمار می‌تواند اطلاعات بیشتری را در خصوص کنترل عملکرد بدن خود به دست بیاورد. متخصص از بیوفیدبک برای تعیین محل عضلات کف لگن و تقویت آنها استفاده می‌کنند. در بیوفیدبک درمانی وسایل مخصوصی درون واژن، رکتوم، یا روی پوست قرار داده می‌‌شود تا عملکرد عضلات کف لگن کنترل گردد. سپس پزشک از بیمار می‌خواهد عضلات کف لگن خود را منقبض کند و قدرت حرکتی انقباضات صفحه کامپیوتر مشاهده می‌کند. این روش به بیمار کمک می‌کند بتوانند به تدریج انقباضات را قوی‌تر و کارآمدتر کند.

تحریک الکتریکی عصبی- عضلانی روش دیگری است که در برخی موارد از آن برای تقویت عضلات ضعیف کف لگن و بهبود کنترل مثانه استفاده می‌شود. تحریک الکتریکی اعصاب ناحیه لگن باعث می‌شود عضلات ضعیف لگن و اسفنکتر مجرای پیشاب و مقعد منقبض شوند. پزشک سر دستگاه را وارد واژن می‌کند و جریان الکتریکی خفیفی را به بدن ارسال می‌نماید و باعث منقبض شدن عضلات می‌شود و سطح آن پایین‌تر از آستانه تحمل درد است. پزشک از بیمار می‌خواهد هنگام احساس کردن جریان الکتریکی به منقبض کردن عضلات خود بپردازد. پس از شروع انقباضات، پزشک جریان الکتریکی را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه قطع می‌کند. معمولاً هر جلسه درمانی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

انتخاب عمل جراحی برای درمان افتادگی رحم به عوامل متعددی از قبیل سن بیمار، سطح سلامت عمومی او و تمایل به بارداری در آینده بستگی دارد. در برخی موارد شدید، پزشک اقدام به خارج کردن رحم (هیسترکتومی) می‌کند. پزشک در حین جراحی به اصلاح افتادگی دیواره رحم، مجرای پیشاب و مثانه و رکتوم می‌پردازد. این جراحی به صورت شکمی (ایجاد برش روی شکم) به صورت واژینال (ایجاد برش روی دیواره واژن) یا به صورت لاپاروسکوپی استفاده از وسایل مخصوص برای انجام عمل جراحی از طریق برش‌های کوچک انجام می‌شود.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اهمیت بیوپسی کبد در انتخاب بهترین روش درمان سرطان کبداهمیت بیوپسی کبد در انتخاب بهترین روش درمان سرطان کبد

پس از تشخیص وجود مشکل کبدی توسط تست‌ های اولیه، پزشک ممکن است یک بافت غیر عادی در کبد تشخیص دهد که آن را ضایعه، تومور و یا توده می نامند. در این موارد از کبد بیوپسی گرفته می شود تا نمونه‌ ها به پاتولوژیست فرستاده شده و بافت غیرعادی، بررسی شود. ... ادامه مطلب

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداریسونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

در دوران بارداری سونوگرافی به دلایل گوناگون و در زمان های مختلف انجام می شود، بنابراین یکی از الزامات مراقبت های انجام شده در دوران بارداری انجام سونوگرافی است. در این مطلب به بررسی انواع سونوگرافی‌ های ضروری در دوران بارداری خواهیم پرداخت. ... ادامه مطلب

آیا می توان در دوران جنینی سندروم داون را تشخیص داد؟آیا می توان در دوران جنینی سندروم داون را تشخیص داد؟

سندرم داون یک اختلال ژنتیکی است که ناشی از تقسیم سلولی غیرطبیعی در کپی کامل یا جزئی کروموزوم 21 اضافی است. این مواد ژنتیکی اضافی منجر به تغییرات رشدی و ویژگی‌های فیزیکی سندرم داون می‌شوند. سندرم داون از نظر شدت در میان افراد متفاوت است و باعث ناتوانی فکری مادام‌العمر و تأخیر رشدی می‌شود. ... ادامه مطلب

رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

رادیولوژی یکی از روش های تصویربرداری پزشکی است که به کمک آن میتوان به نحوی درون بدن انسان را دید و از این طریق به تشخیص درست بیماری کمک زیادی کرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465