رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی رنگی / هر آنچه که باید درباره رادیولوژی رنگی بدانید

هر آنچه که باید درباره رادیولوژی رنگی بدانید

رادیولوژی یا تصویربرداری با اشعه ایکس یکی از قدیمی‎ترین و پرکاربردترین روش‎های پاراکلینیکی برای کمک به تشخیص انواع بیماری است. رادیولوژی رنگی یا رادیولوژی اختصاصی، مکمل رادیولوژی ساده است؛ چراکه می‎تواند تصویری واضح‌‎تر و دقیق‌‎تر از ارگان‌‎های خاص برای پزشک فراهم کند. پیش از انجام این روش، رادیولوژیست مواد ویژه‌ای که در اصطلاح پزشکی به آنها «مواد حاجب» می‎گویند را به‎ صورت تزریقی یا خوراکی وارد بدن بیمار می‌‎کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در واقعیت این مواد از خودشان رنگی ندارند، بلکه می‎توانند با تجمع در ارگانی خاص، مانع از عبور اشعه ایکس در هنگام رادیولوژی شوند و در نتیجه شکل آن ارگان را با کنتراست بیشتری نشان دهند؛ بنابراین اگرچه در میان عموم مردم این روش با عنوان عکسبرداری رنگی معروف است؛ اما در تصویر نهایی اثری از هیچ رنگی نیست و مشابه تصویر رادیولوژی ساده ، سیاه و سفید است. برای جلوگیری از تار شدن تصویر در این نوع رادیولوژی، ثابت و بی‌‎حرکت نگه‌داشتن عضو مورد نظر یا حتی نگه‌داشتن نفس به مدت چند ثانیه اهمیت ویژه‌‎ای دارد.

مزایای رادیوگرافی رنگی

وقتی عکس رنگی تجویز می‌شود، پزشک به دنبال بررسی وضعیت سلامت و تشخیص بیماری‌های احتمالی است. این تصویربرداری دارای مزایای متعددی است از جمله:

کاربرد رادیوگرافی رنگی

رادیولوژی رنگی

انواع رادیوگرافی رنگی

انواع مختلفی از روندهای رادیوگرافی رنگی وجود دارد. آزمایشات موجود در این زمینه عبارتند از:

تصویربرداری رادیولوژی رنگی چگونه است؟

بیمار، داروی آرامبخش را از طریق تزریق درون وریدی دریافت کرده و یک لوله سوند به آرامی در رگ خونی وارد می شود. ماده کنتراست از طریق سوند، تزریق می شود. تکنسین، اشعه ایکس را در فواصل زمانی خاص به کار می گیرد. در طول این مدت، دستگاه اشعه ایکس، صداهایی را در حین تغییر موقعیت، تولید کرده و عکس ها را در زوایای مختلف می گیرد. لازم است بیمار در طول آزمایش، بی حرکت باشد. پس از این روند، بخش عمده ای از ماده کنتراست یا رنگی، به طور طبیعی طی 24 یا 48 ساعت از بدن بیمار، خارج می شود.

آمادگی قبل از گرفتن عکس رنگی

برای گرفتن عکس رنگی، بسته به اینکه کدام بخش از بدن قرار است مورد عکس‌برداری قرار گیرد، دستورالعمل‌های مختلفی ممکن است به شما داده شود. مواردی مانند:

مراقبت‌ پس از انجام رادیوگرافی رنگی

برای خروج ماده حاجب از بدن، روزانه بیش از 6-8 لیوان آب بنوشید.

افراد منع از انجام رادیوگرافی رنگی

خطرات رادیوگرافی رنگی

توجه داشته باشید که اگر چه رادیوگرافی رنگی یک روش مؤثر و دقیق است؛ ولی در آن بیمار در معرض پرتو قرار می گیرد. آزمایشات رادیوگرافی رنگی گوناگون، با اندکی درد همراه است؛ ولی این دردها معمولاً جزئی می باشند. برخی افراد ممکن است به ماده رنگی یا کنتراست، واکنش های آلرژیک داشته باشند. این واکنش ها عبارتند از:

این علائم را بلافاصله به پزشک، رادیولوژیست یا تکنسین عکسبرداری گزارش دهید. اگر بیمار هر گونه آلرژی به ماده رنگی یا ید دارد، پزشک، باید در جریان قرار بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی فراصوت داپلر عروق پا جهت تشخیص واریسسونوگرافی فراصوت داپلر عروق پا جهت تشخیص واریس

تشخیص صحیح عارضه واریس، نقش بسیار مهمی در درمان موفق آن دارد. امروزه سونوگرافی از مهم‌ ترین راه‌ های تشخیصی برای بیماری‌ های مختلف به شمار می‌ روند. سونوگرافی فراصوتی داپلر عروق پا یک روش بی خطر است که به منظور بررسی شریان ها و عروق پا مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

عود تومورهای تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتالعود تومورهای تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتال

استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی (RFA) یک روش جدید و غیر تهاجمی و جایگزین جراحی در درمان ندول هاي خوش خیم تیروئید یا در عود تومورهاي تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتال یا متاستاز بدون قابلیت جراحي می‌باشد ... ادامه مطلب

تشخیص سنگ کلیه از مسیر حالب به مثانه با عکس رنگی کلیهتشخیص سنگ کلیه از مسیر حالب به مثانه با عکس رنگی کلیه

برای تشخیص و درمان سنگ های ادراری روش های مختلفی توسط پزشک امتحان می شود که یکی از این روش ها عکس برداری رنگی از کلیه می باشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت ... ادامه مطلب

عفونت ادراری چه علل و علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟عفونت ادراری چه علل و علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

عفونت ادراری می‌ تواند باعث مشکلاتی در ادرار کردن مانند ادرار کردن بیشتر از حد معمول و نشت ادرار شود. سونوگرافی یکی از روشهای تشخیص عفونت ادراری است که به کمک وسیله‌ ای به نام مبدل که روی شکم شما حرکت داده می‌ شود، انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465