رادیولوژی مرکزی

روشهای تشخیص بیماری DVT

وریدها سیاهرگ هایی هستند که خون بدون اکسیژن و غنی از دی اکسید کربن و مواد دفعی سلولی را از بافت ها به قلب انتقال می دهند. بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی که DVT گفته می شود، مخفف عبارت Deep Venous Thrombosis به معنای تشکیل لخته خون در دیواره سیاهرگ است. سیاهرگ های تحتانی بدن برای غلبه بر نیروی گرانش و ممانعت از بازگشت خون سیاهرگی به انتهای بدن دارای دریچه هایی هستند که در بیماری ترومبوز وریدی عمقی معمولاً یک یا چند دریچه وریدی عملکرد خود را از دست می دهند. انقباض عضلات و دیواره رگ ها نیز به این امر کمک می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در این بیماری یکی از وریدها خصوصاً در نقاط تحتانی بدن و پا دچار گرفتگی می شود. همچنین DVT در لگن و ران نیز شایع بوده اما احتمال ایجاد در دست را نیز دارند. در برخی موارد لخته خون ممکن است منجر به آمبولی در ریه، کوتاه شدن تنفس و حتی مرگ ناگهانی شود؛ اما خبر خوب این که در صورت تشخیص به موقع، این بیماری با کمک دستگاه DVT، کاملاً قابل پیشگیری و درمان پذیر است.

علل بیماری DVT

علل DVT و عوامل خطر بروز آن عبارتند از:

ترومبوز ورید عمقی

علائم بیماری DVT

علائم و نشانه های دی وی تی می تواند شامل موارد زیر باشد:

تشخیص بیماری DVT

اگر فردی مشکوک به DVT است، باید فوراً به پزشک مراجعه کند. پزشک قبل از انجام معاینه فیزیکی در مورد علائم و سابقه پزشکی او سؤال خواهد کرد .یک پزشک معمولاً قادر به تشخیص DVT فقط از طریق علائم نیست و ممکن است آزمایشاتی را توصیه کند، از جمله:

  1. آزمایش D-dimer: D-dimer یک محصول حاصل از تخریب فیبرین یا (FDP) است که یک قطعه پروتئین کوچک خونی است که پس از لخته شدن خون توسط فیبرینولیز تخریب شده‌است. این نام به این دلیل است که حاوی دو قطعه D پروتئین فیبرین است که توسط پیوند متقابل بهم متصل می‌شوند. یک نتیجه آزمایش که بیش از مقدار مشخصی از D-dimer را نشان می دهد، احتمال لخته شدن خون را نشان می دهد.
  2. سونوگرافی: این نوع اسکن می تواند لخته های وریدها و تغییرات در جریان خون را تشخیص دهد.
  3. ونوگرام: اگر آزمایشات سونوگرافی و D-dimer اطلاعات کافی در اختیار قرار ندهد، ممکن است پزشک این اسکن را درخواست کند. پزشک یک رنگ را به ورید پا، زانو یا کشاله ران تزریق می کند. تصاویر اشعه ایکس می تواند رنگ را در حین حرکت برای شناسایی محل لخته خون ردیابی کند.
  4. سایر اسکن های تصویربرداری: اسکن MRI و CT ممکن است وجود لخته را برجسته کند. این اسکن ها ممکن است در هنگام آزمایش سایر شرایط سلامتی، لخته های خون را شناسایی کنند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم یا علائمی از DVT دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. علائم هشدار دهنده و علامت آمبولی ریوی شامل موارد زیر است:

عوارض بیماری DVT

ترومبوز وریدی عمقی می‌تواند یک مشکل بسیار جدی تلقی شود. زمانی که یک لخته خون در یکی از رگ‌های پا تشکیل می‌شود معمولاً به دیواره رگ می‌چسبد. اگرچه به تدریج علائم آن برطرف می‌شود اما با این حال احتمال بروز دو عارضه جدی وجود دارد:

پیشگیری از بیماری DVT

ترومبوز سیاهرگی عمقی عارضه‌ای خطرناک است. لذا در افرادی که مستعد این بیماری هستند توصیه می‌شود اقداماتی جهت اصلاح شریان خون به صورتی که باشد را انجام دهند. این اقدامات عبارتند از:

  1. عدم نشستن طولانی مدت: به صورت معمول هر ۲ ساعت یک بار از مکان خود جابه‌جا شوید و قدم بزنید. این عمل به جریان‌یافتن خون در پاها کمک می‌کند. علاوه بر این هنگام نشستن باید پاشنه پا را در حالی از روی زمین بلند کرد که انگشتان روی زمین باشد.
  2. تحرک پس از جراحی: پس از جراحی در اولین فرصتی که ممکن بود حرکت کنید. این کار خطر لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. اگر توانایی حرکتی زیادی نداشتید در حدی که پاها در تخت تکان دهید این کار را انجام دهید تا خون بهتر در بدنتان جریان یابد.
  3. مشورت با پزشک: اگر فکر می‌کند در معرض DVT هستید با پزشکتان در زمینه داروهای رقیق‌کننده خون مشورت کنید. این داروها مانع لخته‌شدن خون می‌شوند. همچنین ممکن است طبق تجویز پزشک از جوراب‌های واریس استفاده کنید. این جوراب‌ها به ساق پا فشار می‌آورند و تا زانو را می‌پوشاند و قسمت بالایی آن کمتر تنگ است. این جوراب‌ها باعث می‌شوند خون‌ها جمع نشوند و لخته ایجاد نشود.
  4. برنامه ریزی سفر: اگر مجبور به مسافرت‌های طولانی با وسایل نقلیه هستید (بیش از ۴ ساعت)، هنگام مسافرت چند باری از جای خود بلند شوید و پاهای خود را کش بیاورید. حتماً لباس‌های آزاد و راحت بپوشید. آب فراوان بنوشید و از نوشیدن الکل اجتناب کنید. اگر بدن آب لازم را دریافت نکند، رگ‌ها باریک‌تر می‌شوند و احتمال ایجاد لخته بالا می‌رود.
  5. تحرک: ورزش و تمرینات ورزشی باعث کاهش خطر ایجاد لخته‌های خونی می‌شوند. حتی قدم‌زدن نیز در کاهش این خطر مؤثر است
  6. مراقبت از سلامتی: به معنای کاهش وزن یا ترک کردن سیگار یا فعالیت‌هایی است که باعث مشکلات سلامتی می‌شوند. اگر بیماری قلبی، دیابت یا دیگر بیماری‌های مزمن دارید حتماً از دستورات پزشک و سبک زندگی پیشنهادی وی پیروی کنید تا مشکلات سلامت برای شما به وجود نیاید.

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای تشخیص بیماری DVTروشهای تشخیص بیماری DVT

وریدها سیاهرگ هایی هستند که خون بدون اکسیژن و غنی از دی اکسید کربن و مواد دفعی سلولی را از بافت ها به قلب انتقال می دهند. بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی ... ادامه مطلب

محدودیت ها و مزایای انجام سونوگرافی در ارتوپدیمحدودیت ها و مزایای انجام سونوگرافی در ارتوپدی

در حال حاضر ارتوپدی به بیماران در همه سنین از نوزادان با کجی یا پیچیدگی پا تا ورزشکاران جوان که به جراحی آرتروسکوپی نیاز دارند، اختصاص داده شده است.در این تخصص از سونوگرافی نیز استفاده می‌شود چون در بررسی بافت‌های نرم اندام‌ها و بخش‌های غضروفی نیز کاربرد دارد. ... ادامه مطلب

چه اشعه هایی برای جنین ضرر دارد؟چه اشعه هایی برای جنین ضرر دارد؟

کاربرد اشعه ایکس در بهداشت و علم پزشکی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری می باشد. مسئله تأثیر اشعه ایکس بر جنین در حال رشد از مواردی است که به عنو ... ادامه مطلب

کورتاژ چیست و دلایل انجام کورتاژکورتاژ چیست و دلایل انجام کورتاژ

یکی از روش‌هایی که امروزه به منظور تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات رحم مانند خونریزی‌های غیر طبیعی و اختلال عملکردهای هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد کورتاژ است. کورتاژ یکی از اعمال جراحی شایع زنان است که هم جنبه تشخیصی و هم جنبه درمانی دارد که یکی از انها خارج كردن جنين زنده و سقط عمدی است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465