رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی تیروئید و گردن / اسکن تیروئید چیست و آمادگی قبل از آن چگونه است؟

اسکن تیروئید چیست و آمادگی قبل از آن چگونه است؟

اسکن تیروئید روش تصویربرداری تخصصی برای بررسی تیروئید، غده ای است که متابولیسم شما را کنترل می کند، است. به طور معمول، اسکن با پزشکی هسته ای برای ارزیابی نحوه عملکرد تیروئید است. یک ماده رادیواکتیو به نام رادیوایزوتوپ یا رادیونوکلئید قبل از آزمایش به فرد داده می شود. این ماده ممکن است از طریق تزریق، مایع یا قرص دریافت شود. ردیاب هنگامی که در بدن شما باشد، اشعه گاما را منتشر می کند. یک دوربین گاما یا اسکنر می تواند این نوع انرژی را از خارج از بدن شما تشخیص دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دوربین، ناحیه تیروئید را اسکن می کند، ردیاب را ردیابی می کند و نحوه پردازش تیروئید را اندازه گیری می نماید. این دوربین با یک کامپیوتر کار می کند تا تصاویری را ایجاد کند که ساختار و عملکرد تیروئید را بر اساس نحوه تعامل آن با ردیاب شرح دهد. پزشک از نتایج این آزمایش برای ارزیابی عملکرد تیروئید شما استفاده خواهد کرد. اسکن تیروئید می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا مشکل تیروئید دارید یا خیر. همچنین ممکن است برای اندازه‌گیری تیروئید، آزمایش جذب ید رادیواکتیو (RAIU) را با اسکن انجام می دهند.

کاربرد اسکن تیروئید

از اسکن تیروئید می توان برای ارزیابی ناهنجاری های یافت شده در معاینه فیزیکی یا آزمایش آزمایشگاهی استفاده کرد. از تصاویر این آزمایش می توان برای تشخیص موارد زیر استفاده کرد:

بیشتر بدانید: سونوگرافی تیروئید

مزایای اسکن تیروئید

اسکن تیروئید

اسکن تیروئید چگونه انجام می شود؟

اسکن تیروئید معمولاً به صورت سرپایی در بخش پزشکی هسته ای یک بیمارستان انجام می شود. قبل از هرگونه اسکن تیروئید، رادیونوکلوئید به صورت قرص، مایع یا تزریق دریافت خواهید کرد. در اسکن تیروئید، بیمار روی میز معاینه باید دراز بکشد. سپس از اسکنر یا دوربین استفاده می شود تا حداقل از سه زاویه مختلف از تیروئید بیمار عکس گرفته شود. از بیمار خواسته می شود در هنگام عکس گرفتن آرام بماند. این روند حدود 30 دقیقه طول می کشد.

روش RAIU

از 6 تا 24 ساعت پس از مصرف رادیونوکلئید انجام می شود. برای این آزمایش بیمار باید به صورت ایستاده روی صندلی بایستد. تکنسین یک اسکنر بر روی غده تیروئید بیمار قرار می دهد، جایی که میزان رادیواکتیویته موجود را اندازه گیری می کند. این آزمایش چند دقیقه طول می کشد.

روش بررسی متاستاتیک

برای بررسی متاستاتیک ید به صورت قرص دریافت داده می شود. بیمار باید دو تا هفت روز صبر کنید تا ید بتواند در تمام بدن بیمار حرکت کند. در روز بررسی، اسکن بدن بیمار از جلو و پشت گرفته خواهد شد.

آمادگی قبل از اسکن تیروئید

  1. در صورت وجود احتمال بارداری یا شیردهی، باید به پزشک و تکنسین خود اطلاع دهند.
  2. انواع آلرژی ها، بیماری های اخیر و سایر شرایط پزشکی را ذکر کنید.
  3. اگر در حال مصرف داروها و یا بلع سایر مواد حاوی ید، جلبک دریایی، شربت های سرفه، مولتی ویتامین ها یا داروهای قلبی هستید اطلاع دهید.
  4. اگر طی دو ماه گذشته آزمایشاتی مانند عکسبرداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن، جراحی یا درمان با استفاده از ماده حاجب یددار را انجام داده اید را ذکر کنید.
  5. در روزهای قبل از معاینه، ممکن است آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون های تیروئید در خون انجام شود.
  6. ممکن است به شما گفته شود که چندین ساعت قبل از آزمایش غذا نخورید؛ زیرا غذا خوردن می تواند بر دقت اندازه گیری جذب تأثیر بگذارد.
  7. جواهرات و سایر لوازم فلزی را در خانه بگذارید یا آنها را قبل از آزمایش بردارید. چنین اشیائی ممکن است در روند کار اختلال ایجاد کنند.

مراقبتهای بعد از اسکن تیروئید

  1. پس از اسکن تیروئید، برای راهنمایی در مورد چگونگی از سرگیری مصرف داروی تیروئید باید با پزشک خود تماس بگیرید. ید رادیواکتیو موجود در بدن هنگام دفع ادرار دفع می شود. ممکن است به شما توصیه شود مایعات اضافی بنوشید و مثانه خود را غالباً تخلیه کنید تا رادیونوکلوئید را بیرون بریزید.
  2. بعد از اسکن شما میتوانید رژیم دارویی، غذایی و فعالیت نرمال روزمره خود را داشته باشید. نوشیدن مایعات می تواند دفع دارو را تسهیل کند. البته در خوردن مایعات افراط نفرمایید.
  3. با توجه به حساسیت جنین و کودکان به اشعه، خانمهای باردار حتی الامکان باید از انجام اسکن های هسته ای اجتناب نمایند.
  4. مادران شیرده تا چند ساعت بعد از انجام اسکن باید از شیر دادن به فرزند خود خودداری نمایند.
  5. افرادی که کودکان زیر ۸ سال دارند بهتر است تا دوازده ساعت از تماس نزدیک با آنها خودداری کنند.

محدودیت های اسکن تیروئید

نتایج اسکن تیروئید

پزشک متخصص در تصویربرداری هسته ای، تصاویر و نتایج اسکن تیروئید شما را ارزیابی می کند. نتایج شما در گزارشی به پزشک شما ارسال می شود. اسکن تیروئید طبیعی هیچ ناهنجاری در اندازه ، شکل و محل غده تیروئید را نشان نمی دهد. تیروئید شما رنگی یکنواخت روی تصویر خواهد داشت. لکه های قرمز رنگ روی تصویر نشان دهنده رشد غیر طبیعی در تیروئید است. نتایج عادی ناشی از اسکن متاستاتیک، نشانگر عدم وجود بافت تیروئید و عدم گسترش سرطان تیروئید است. اسکن غیر طبیعی تیروئید ممکن است یک تیروئید بزرگ یا خارج از موقعیت داشته باشد که این نشانگر تومور احتمالی است.

عوارض اسکن تیروئید

هزینه اسکن تیروئید

هزینه اسکن می‌تواند بر اساس عوامل مختلفی متغیر باشد و به شرایط مکانیکی و جغرافیایی مربوطه بستگی دارد. مواردی که می‌تواند در هزینه اسکن تیروئید مؤثر باشد عبارتند از:

  1. هزینه تجهیزات
  2. هزینه مواد رادیواکتیو
  3. هزینه ویزیت و تشخیص
  4. هزینه مربوط به مراکز درمانی

ماموگرافی و سونوگرافی پستان ، روشهایی برای آزمایش و بررسی بافت پستان هستند که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :امیری [ 1402-08-10 ]
سلام من دخترم ۹سالشه دکتر غددگفتن ترویید کم کار داره وزن دخترم خیلی کم هست اصلا افزایش وزن نداره آیا برای بچه ها هم میشه اسکن تیروئید انجام داد میخوام مطمئن بشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
غربالگری پستان چیست؟غربالگری پستان چیست؟

سرطان پستان یکی از سرطانهایی است که با انجام غربالگری می توان به‌طور قابل توجهی از بروز آن پیشگیری نمود؛ به عبارت دیگر انجام غربالگری یکی از راههای مؤثر برای پیشگیری و کنترل سرطان پستان است. ... ادامه مطلب

علت و درمان بی اختیاری ادراری در زنان و مردانعلت و درمان بی اختیاری ادراری در زنان و مردان

بی اختیاری ادرار به معنای عدم کنترل بر روی مثانه است. بی اختیاری ممکن است هنگامی رخ دهد که عضلات مثانه به طور ناگهانی سفت شده اما ماهیچه های اسفنکتر ب ... ادامه مطلب

نمونه برداری از کلیه ها چگونه و به چه دلیل انجام می شود؟نمونه برداری از کلیه ها چگونه و به چه دلیل انجام می شود؟

نمونه‌برداری کلیه‌ها فرآیندی است که شامل برداشت قسمت کوچکی از بافت کلیه برای بررسی زیر میکروسکوپ می‌شود. متخصص پاتولوژی که در تشخیص بیماری‌ها تخصص دارد، در آزمایشگاه نمونه بافت کلیه را بررسی می‌کند. ... ادامه مطلب

واکنش دسیدوال در سونوگرافی چیست؟واکنش دسیدوال در سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی به عنوان روشی برای تعیین سلامت، رشد و تخمین تاریخ تولد جنین، می تواند به شما در تشخیص بارداری، اطمینان کامل بدهد. هنگامی که در سونوگرافی ذکر شود که واکنش های دسیدوال به خوبی رخ نداده یا ضعیف است یعنی بستر نگهداری جنین کمی نامناسب است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465