رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق
روشهای تشخیص بیماری DVT

وریدها سیاهرگ هایی هستند که خون بدون اکسیژن و غنی از دی اکسید کربن و مواد دفعی سلولی را از بافت ها به قلب انتقال می دهند. بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی

افزایش واسکولاریته یعنی چه؟

واسکولیت التهاب رگ های خونی است تغییرات آن در این ناحیه شامل ضخیم شدن، ضعیف شدن، باریک شدن یا زخم شدن است . سونوگرافی واسکولیت روش تشخیصی برای این

کاربرد سونوگرافی کودکان و نوزادان در تشخیص بیماریها

سونوگرافی کودکان و نوزادان همان سونوگرافی معمول می‌ باشد که توسط امواج صوتی می‌ توان به اختلالات داخل بدن پی برد. با سونوگرافی می‌ توان اندام‌ های داخلی، عروق خونی و ساختار بافت همبند را مشاهده نمود. این روش تصویربرداری برای ارزیابی دلایل درد شکم، لگن یا اسکروتوم در کودکان بسیار مفید است.

سونوگرافی داپلر تیروئید چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی داپلر تیروئید ابزاری برای شناسایی بدخیمی‌ های موجود در غده تیروئید می باشد. این سونوگرافی پیشرفته به پزشکان کمک می نماید تا پیش از وقوع بیماری جدی مانند سرطان و بدخیم شدن غدد بدن، با کشف عارضه از وقوع آن پیشگیری نمایند.

سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟

استفاده از سونوگرافی اسکلتی عضلانی در تشخیص علت دردهای مزمن در اعصاب، عضلات و مفاصل، مزیت‌ های بسیاری نسبت به روش‌ های تشخیصی قدیمی‌ تر دارد. یکی از مهم ترین مزیت‌ ها، فراهم کردن تصویر زنده از اندام ‌های بدن، بدون استفاده از پرتوهای خطرناک است.

واکنش دسیدوال در سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی به عنوان روشی برای تعیین سلامت، رشد و تخمین تاریخ تولد جنین، می تواند به شما در تشخیص بارداری، اطمینان کامل بدهد. هنگامی که در سونوگرافی ذکر شود که واکنش های دسیدوال به خوبی رخ نداده یا ضعیف است یعنی بستر نگهداری جنین کمی نامناسب است.

نقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليه

نارسایی کلیه هنگامی رخ می دهد که کلیه های شما توانایی فیلتر کردن سموم اضافی از خون را از دست می دهند و معمولاً نارسایی کلیه، علائم کمی از خود نشان می دهد و بعضی اوقات هیچگونه علائمی ندارد. سونوگرافی کلیه یک آزمایش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از کلیه‌ها استفاده می کند.

ساک حاملگی کلابه و سایز آمبریو کوچک یعنی چه؟

در مورد ساک حاملگی، اصطلاحات متعددی در سونوگرافی وجود دارد که یکی از آنها نیز کلابه یا مچاله بودن ساک حاملگی است و اغلب این مفهوم از ساک بیانگر missed abortion است. در این حالت بافت های جنین و جفت در داخل رحم مانده است؛ اما جنین فاقد حیات است.

آمادگی برای سونوگرافی کبد

سونوگرافی یک روش بدون عارضه و بدون درد برای تشخیص برخی از بیماری‌ ها و بررسی اندازه طبیعی کبد در سونوگرافی است. در این روش به جای استفاده از اشعه‌های مضر از امواج صوتی استفاده می‌ شود. آمادگی قبل از انجام این سونوگرافی موضوع مهمی می باشد.

بهترین زمان انجام سونوگرافی سینه

سونوگرافی پستان روشی ایمن و بدون درد است که از طریق آن می‌ توان به ناهنجاری‎های موجود در بافت سینه پی برد. در سونوگرافی از روشی غیر تهاجمی استفاده می‌ شود.

کارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستان

سونوگرافی نواحی آگزیلاری در کنار روش‌ های دیگری چون معاینه بالینی و ماموگرافی برای بررسی، تشخیص و درمان برخی از توده ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از این روش همچنین می‌ توان برای مقاصد درمانی مانند تخلیه کیست‌ ها یا نمونه‌ برداری از توده ها استفاده نمود.

علت دیده نشدن کیسه صفرا در سونوگرافی

کیسه صفرا نیز مانند هر کدام از ارگان های دیگر بدن ممکن است با مشکل مواجه شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد گردد که سونوگرافی می‌ تواند بهترین روش تشخیصی این اختلالات باشد. بهتر است بیماری که قرار است تحت سونوگرافی کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی قرار گیرد ناشتا باشد.

علائم تورم و التهاب غدد لنفاوی و تشخیص با سونوگرافی

از بهترین راه‌ ها برای تشخیص زودهنگام و درمان این موارد سونوگرافی است.در سونوگرافی یا اسکن اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از بخشی از بدن استفاده می شود.

سونوگرافی تشخیص سن حاملگی در هفته چندم انجام میشود؟

سونوگرافی ابزاری است که در دوران بارداری برای تعیین سلامت جنین، رشد طبیعی و تاریخ تخمینی تولد استفاده می‌ شود. در اوایل بارداری می‌ توان برای تأیید بارداری و چنانچه مادر از اولین روز آخرین قاعدگی خود اطمینان نداشته باشد، برای تعیین سن تولد از این ابزار کمک گرفت.

سونوگرافی برست و آگزیلاری چیست؟

سونوگرافی برست که نام دیگر آن سونوگرافی سینه است، برای تصویربرداری از بافت سینه با اهداف مختلف صورت می‌ گیرد. یکی از مهم‌ ترین اهداف انجام سونوگرافی برست، تشخیص توده‌ های موجود در پستان و یا هرگونه ناهنجاری دیگری است که به هنگام معاینه پزشک پی به وجود آنها برده است.

اندوسونوگرافی چگونه انجام میشود؟

اندوسونوگرافی یک روش اختصاصی به منظور بررسی پوشش و دیواره دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی است که برای تشخیص توده‌ ها با استفاده از عکسبرداری و تشخیص ماهیت توده یا کیست با ایجاد شکاف و نمونه برداری در آن انجام می گردد.

سونوگرافی داپلر واریس پا به چه دلیل انجام میشود؟

سونوگرافی داپلر عروق پا، یکی از روش هایی است که بدون ایجاد عوارض، در کمترین زمان ممکن به نتایج دقیقی در رابطه با بررسی فشار خون، جریان خون و یا سرعت اندازه گیری جریان خون برسد. در طی سونوگرافی داپلر، امواج صوتی در طی تماس با گلبول های قرمز در خون می تواند به نتایج دقیقی دست پیدا کند.

سونوگرافی های لازم در دوران بارداری

سونوگرافی در دوران بارداری یکی از اصلی ترین ملزومات مراقبت های این برهه حساس برای مادران و فرزندانشان محسوب می شود تا حدی که متخصصین این حوزه درمانی به انجام منظم و دوره ای آن به شدت تأکید می کنند.

زمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینال

سونوگرافی به عنوان روشی برای تعیین سلامت، رشد و تخمین تاریخ تولد جنین، می تواند به شما در تشخیص بارداری، اطمینان کامل بدهد.

ضرورت انجام سونوگرافی جنین چیست؟

معمولاً خانم هاي بارداري كه دوره حاملگی بدون مشکلی را سپری مي کنند تا پایان این دوره چهار سونوگرافی انجام مي دهند. بار اول در ابتدای بارداری، بار دوم در هفته ۱۲، بار سوم از هفته ۱۶ به بعد و بار چهارم در هفته ۳۲.

بررسی سقط جنین با سونوگرافی

اتمام بارداری پیش از هفته‌ ی بیستم را سقط نا خواسته‌ی جنین می‌ گویند. بیشتر سقط جنین‌ های نا خواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌ یافته اتفاق می‌ افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیه‌ ی بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌ شود.

تشخیص سندروم داون با سونوگرافی

علت سندورم داون این است که در برخی از افراد کروموزوم ۲۱ به خوبی جدا نشده و نهایتاً به جای اینکه کودک دارای ۲ نسخه از این کروموزوم باشد، ۳ نسخه ایجاد می‌ شود و می‌ گوییم وی به سندورم داون مبتلا شده است.

تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

مهم ترین روش برای تشخیص بارداری پوچ استفاده از سونوگرافی است؛ زیرا با استفاده از آزمایش خون و سنجش هورمون نمی توان به نوع بارداری پی برد. در واقع ممکن است بارداری فرد مثبت باشد؛ اما نوع بارداری آن پوچ باشد.

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

در دوران بارداری سونوگرافی به دلایل گوناگون و در زمان های مختلف انجام می شود، بنابراین یکی از الزامات مراقبت های انجام شده در دوران بارداری انجام سونوگرافی است. در این مطلب به بررسی انواع سونوگرافی‌ های ضروری در دوران بارداری خواهیم پرداخت.

سونوگرافی اورژانسی چیست؟

ارائه خدمات پزشکی در بیماران مراجعه‌ کننده به اورژانس‌ ها، در نظام سلامت جامعه اهمیت خاصی دارد. تصویر برداری با سونوگرافی در موارد اورژانس از دسترسی فراگیر و درخواست رو به افزایش برخوردار است.

چگونه برای سونوگرافی تخمدان آماده شویم؟

بیشترین مشکلی که می‌ تواند سلامت تخمدان‌ ها را تهدید کند، وجود کیست در آن است.‌ یکی از روش‌ های تشخیصی این بیماری سونوگرافی می‌ باشد. در ادامه به برخی از بیماری‌ های تخمدان ، سونوگرافی تخمدان و اقدامات قبل از آن می‌ پردازیم.

آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش چیست و چگونه انجام می شود؟

آندوسونوگرافی به دو روش انجام می‌شود. انتخاب نوع آن به تشخیص پزشک و نوع بیماری بستگی دارد. در یک روش تیوب آندوسکوپ از دهان وارد بدن و معده می‌شود که به آن آندوسونو بالایی گفته می‌شود. در دیگر روش، تیوب از طریق رکتال وارد بدن می‌شود که آندوسکوپی سونوگرافی پایینی نامیده می‌شود.

سونوگرافی های تخصصی مردان کدامند؟

معمولاً سونوگرافی در مردان به دلیل بروز مشکلاتی از قبیل ضربه به آلت، ناباروری، اختلال نعوظ و مشکلات ادراری به دلیل پروستات درخواست می‌گردد؛ اما سونوگرافی مربوط به هر یک از اجزای لگنی در مردان، به طرق مختلفی صورت می‌گیرد.در ادامه به معرفی انواع سونوگرافی تخصصی مردان می‌پردازیم.

سونوگرافی پروستات چیست و چرا انجام می شود؟

غده پروستات در بین گردن مثانه و دیافراگم ادراری تناسلی، درست در جلوی راست روده قرار دارد. موقعیت قرار گیری پروستات برای تصویر برداری به روش سونوگرافی ترانس رکتال ایده آل است.

سونوگرافی بیضه چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی یک روش تصویربرداری تشخیصی و پزشکی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قسمت‌های داخلی بدن استفاده می‌کند. این تصاویر می‌توانند به پزشک در تشخیص بیماری یا جراحت کمک کنند. سونوگرافی بیضه که به آن تصویربرداری اولتراسوند از کیسه بیضه نیز گفته می‌شود به طور خاص به بررسی بیضه‌ها می‌پردازد.

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465