رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / تفسیر نتایج سونوگرافی کبد

تفسیر نتایج سونوگرافی کبد

کبد یکی از مهمترین عضو های بدن است که به عنوان دومین عضو بزرگ بدن شناخته شده است. کبد با عبور مواد غذایی از خود فاکتور های مضر مواد غذایی را می گیرد و بدون اینکه ضرری ایجاد کند آنها را به سیستم های دیگر بدن وارد خواهد کرد. در واقع کبد وظیفه ی جذب مواد مغذی و در عین حال دفع سموم و چربی ها و مواد خطرناک از بدن را دارد. از آنجایی که برخی از بیماری‌های کبدی از جمله سرطان‌ کبد در مراحل اولیه بدون علامت هستند، انجام سونوگرافی می‌تواند به پیدا کردن و شناسایی تومورهای بدخیم و خوش‌خیم کمک کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

همچنین اگر بیماران دچار ضایعات کبدی شده باشند و یا کبد به بیماری‌هایی از جمله کبد چرب و سیروز کبدی مبتلا شده باشند، سونوگرافی می‌تواند بهترین روش تشخیصی باشد. در این روش به جای استفاده از اشعه‌های مضر، از امواج صوتی استفاده می‌شود. رادیولوژیست بر طبق تصاویری که مشاهده می‌کند، نتایج سونوگرافی کبد را برای پزشک گزارش می ‌دهد.

کاربرد سونوگرافی کبد

سونوگرافی کبد چندین کار مهم می‌تواند انجام دهد:

چه زمانی پزشک سونوگرافی کبد را توصیه می کند؟

معمولا در زمان مشاهده علائمی که در ادامه بیان می‌شود، پزشک سونوگرافی کبد تجویز می‌کند. می‌توان از دستگاه‌های سونوگرافی کلینیکی یا سونوگرافی جیبی برای بررسی موارد زیر استفاده کرد.

تفسیر نتایج سونوگرافی کبد

آمادگی قبل از سونوگرافی کبد

لازم است بیمار از شب قبل از انجام سونوگرافی ناشتا باشد. به طوری که شب قبل و صبح روز انجام سونوگرافی لازم است غذا نخورید. همچنین بیمار روز قبل از انجام سونوگرافی از مصرف غذاهای چرب خودداری کند. با این حال مصرف مایعات مانند آب، آبمیوه و چای مانعی ندارد.

روش انجام سونوگرافی کبد

جهت سونوگرافی از بافت کبد، پزشک از شما می‌خواهد دراز بکشید و پس از استعمال ژل جهت افزایش کیفیت عبور امواج روی پوستتان روند کار را آغاز می‌کند. برای این کار، کنسول سونوگرافی با نام ترانس دو سر را روی شکم شما به آرامی فشار داده و حرکت می‌دهد. امواج به رایانه دستگاه مخابره شده و با آنالیز داده‌ ها تصاویری به دست می‌آید.

تفسیر نتایج سونوگرافی کبد

این روش تشخیصی می‌تواند تصاویری از آناتومی و وجود ناهنجاری ‌های کامل را در کبد نشان دهد. پزشکان برای تمایز بین کیست ‌هایی که از مایعات پر شده‌ اند و یا توده‌ های جامد بدخیم، به سونوگرافی کبد نیاز پیدا می‌کنند. در نتایج روش تشخیصی سونوگرافی رادیولوژیست ‌ها آنچه را که در تصاویر مشاهده می‌کنند، می ‌نویسند. به طور کلی بیماری ‌های زیر با کمک سونوگرافی کبد مشخص می‌شوند:

وجود توده‌ های توپر حاوی سلول‌ و جریان خون می تواند نشانه‌ای از وجود سرطان کبد است. توده‌های متصل (ندول)، کلسیفیکاسیون و یا بافت‌های نواری شکل می‌توانند نشانه‌ای از وجود توده‌های بدخیم سرطانی باشند. رادیولوژیست تصویر و توده‌هایی را که در آن دیده می‌شود، از نظر جریان خون و یا تو پر بودن یا حاوی مایع بودن بررسی می‌کند.

برخی از توده‌ ها کیستیک و پر از مایعات هستند که به عنوان توده‌ های خوش ‌خیم و بی‌خطر شناخته شده‌اند. سونوگرافی با کنتراست یکی از جدیدترین روش‌ ها برای تشخیص بیماری‌ های کبدی است. در این روش به داخل ورید ماده حاجب تزریق می‌شود. این روش به تصویربرداری و قدرت تشخیص رادیولوژیست در توده‌های بدخیم و خوش‌خیم کمک زیادی می‌کند.

رادیولوژیست ها می‌توانند با کمک تصاویری که از این روش تشخیصی بدست می‌آورند، گرید کبد چرب بیماران را هم تشخیص دهند. در این اختلال تجمع چربی می‌تواند باعث بروز التهاب و مرگ سلولی و ایجاد بافت اسکار شود و در صورتی که بافت اسکار ایجاد شده درمان نگردد می‌تواند منجر به فیبروز کبدی شود که در این اختلال جریان خونرسانی به کبد کاهش پیدا می‌‌کند و بافت اسکار تشکیل می‌شود. عدم درمان فیبروز کبدی باعث بروز سیروز کبدی، نارسایی کبدی و سرطان کبد خواهد شد. رادیولوژیست ‌ها برای درجه بندی کبد چرب در سونوگرافی، از اعداد و علائم زیر استفاده می‌کنند:

  1. F0: این عدد در درجه بندی نشان می‌دهد کبد فرد سالم است و هیچ نشانه‌ای از وجود توده و یا فیبروز یا چربی در آن دیده نمی‌شود.
  2. F1 یا گرید 1 (NASH): ساده‌ترین نوع آن است که دلیل آن خوردن مواد غذایی ناسالم است. البته این گرید با افزایش فعالیت‌های روزانه و تغذیه سالم کاملاً برطرف می گردد.
  3. F2 یا گرید 2: در این حالت وضعیت بیمار کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود این حالت از کبد چرب، رژیم غذایی خاص خود را نیز دارد.
  4. F3 یا گرید 3: این علامت نشانه فیبروز شدید کبد است. این گرید کبد چرب به اسکار فیبروز در اطراف سلول‌های کبد و رگ‌های خونی اشاره دارد. البته میزان آن زیاد نیست و قسمت‌های از کبد برای عملکرد طبیعی آن سالم است.
  5. F4 یا گرید 4: به سیروز کبدی معروف است، در صورت اقدام نکردن برای بهبود بیماری، پیوند کبد برای فرد احتیاج می‌شود.

عوارض جانبی سونوگرافی کبد

سونوگرافی کبد ، روش ایمن برای بررسی بیمار و دریافت تصاویر حیاتی بدون خطر ابتلا به اشعه است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سلام فاطمم [ 1403-01-06 ]
از اهواز پیام میدم من درکبدم زاویه هست سونوگرافی گفت خوش خیم است ولی خیلی توفکرم چکارمیکنم

رقیه معبودی [ 1402-09-21 ]
سلام برای کبدسونودادم گفتن چربه میخواستم بدونم گرید چنده سپاس

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ضرورت انجام سونوگرافی جنین چیست؟ضرورت انجام سونوگرافی جنین چیست؟

معمولاً خانم هاي بارداري كه دوره حاملگی بدون مشکلی را سپری مي کنند تا پایان این دوره چهار سونوگرافی انجام مي دهند. بار اول در ابتدای بارداری، بار دوم در هفته ۱۲، بار سوم از هفته ۱۶ به بعد و بار چهارم در هفته ۳۲. ... ادامه مطلب

انواع رادیوگرافی دندانانواع رادیوگرافی دندان

یکی از روش‌های سریع و دقیق تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری‌ها و آسیب‌های دیگر، استفاده از دستگاه‌ها و دوربین‌های رادیوگرافی است. دستگاه‌های رادیوگرافی در حیطه دندانپزشکی انواع مختلفی دارند و بطورکلی گرافی دندان به دو دسته اصلی داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می‌شود ... ادامه مطلب

بیوپسی کبد چگونه انجام می شود؟بیوپسی کبد چگونه انجام می شود؟

بیوپسی یا نمونه برداری از کبد یکی از دقیق ترین روشهای بررسی آسیب های موجود در کبد می باشد که کاربرد زیادی در مشخص کردن میزان التهاب کبد و فیبروز دارد. با نمونه برداری از کبد و بررسی نمونه کبد ، جزئیات کامل تری از آنچه در کبد رخ داده است به دست می آید ... ادامه مطلب

کاربردهای سونوگرافی در بارداریکاربردهای سونوگرافی در بارداری

سونوگرافی از جنین در دوران بارداری، یک نوع تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می کند. تصاویر تولید شده بر روی صفحه نمایش نشان داده می شوند. این تصاویر سونوگرافی از جنین می تواند به پزشک در ارزیابی رشد و پیشرفت رشدی جنین کمک کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465